Hej alla kunniga människor.

Jag hade tänkt mej att snickra ett köksbord, men förstår nu att jag behöver lite goda råd. Min plan är att göra ett elipsformat köksbord med en iläggsskiva, total storlek med skiva ca: 1000*2500mm. Jag hade tänkt mej en bas av björkplywood, 24-30mm tjock och sen limma på en vanlig vit laminat. Efter lite letande har jag äntligen hittat en lokal snickare som kan sälja mej lite laminat, men han påstår att jag absolut måste laminera båda sidorna av skivan, alternativt lägga ett ”spärrskikt på undersidan. Limningen måste dessutom ske samtidigt på båda sidorna enl. honom. Han säger att jag får samma pris på laminat som på spärrskikt, totalt 1260:- för laminat som räcker till båda sidorna på en 1220*2440
Nu mina frågor: är det någon som har limmat laminat på skivmaterial själv och kan dela med sej av sina erfarenheter? Vilken typ av lim ska man använda? Snickar’n pratade om att han använde ett vattenbaserat lim, därav vikten av att limma på ett skikt på undersidan av skivan. Har läst på lite olika fora och om jag fattat rätt kan man väl använda kontaktlim också?
Hur som helst, ni förstår vad jag menar: upplys mej så jag kan göra rätt!
Tackar på förhand för goda råd.

Peter

Är inte det här med laminatskivor något som är framtaget för industriell produktion,
med högt limtryck i hydraulpress, kanske också hög värme för att härda limmet.

Att då försöka göra samma sak hemma i snickarboa ger bara ett sämre resultat.

Om du nu skall göra ett bord hantverksmässigt,
varför förstöra det med en laminatskiva? Gör ett snyggt träbord i stället!

I all välmening //KoW

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Måste vara enklare att köpa färdiglaminerad möbelspån, kolla med snickaren.
Dock lär en sådan skiva vara noll kul att hantera.

/Kent

Nu spekulerar jag förvisso men ibland ser man bord som är industriellt tillverkade av laminerad plywood. Kanten blir därmed lite småfräck (roligare än spån med kantlist), kanske det som petwah är ute efter?

Jag har visserligen inte gjort det själv, men det ska inte vara så svårt. Kontaktlim är det jag sett användas, och det ska inte vara något större problem att göra det själv.

Poängen med att ha det på båda sidor är att den sidan som är laminerad inte suger in någon fukt medan den olaminerade gör det och skivan kupar sig.

Hade dock ingen aning om att dt var så dyrt med laminat!

drygt 550 kr st i formatet 3000x1200x0,8mm (cirka) på Fredells i Stockholm.

petwah: det var inte möjligtvis Pondus snickeri du pratade med?

På snickerier limmar man vanligtvis laminat med vattenbaserat vitlim i fanerpress.
Du måste limma ngt på båda sidor. Antingen laminat/laminat eller laminat/spärrpapper. Annars kommer skivan att slå sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.