18 306 läst ·
3 svar
18k läst
3 svar
Få stryka på kantlister att sitta bra
Hej ni!
Hur gör ni?
Några specialtips för att få dom att sitta bra och att det ska se snyggt ut?
Dom sitter inte så bra på spånskivan för mig.
Ska man lägga på ngt på skivan oxå för att få det att fästa bättre?
Brukar ni använda fräs för att få bort det som sticker ut om skivan är tunnare.
Hur gör ni?
Några specialtips för att få dom att sitta bra och att det ska se snyggt ut?
Dom sitter inte så bra på spånskivan för mig.
Ska man lägga på ngt på skivan oxå för att få det att fästa bättre?
Brukar ni använda fräs för att få bort det som sticker ut om skivan är tunnare.
Gjorde en garderob för ett tag sedan och tyckte att elfas hyllor var oskäligt dyra så jag sårade till egna och kan dela med mig lite av mina erfarenheter.
Det finns ofta i rätt bredd för std tjocklek så betöver man inte skära. (tex lundbergs)
När man skall stryka på så är det väldigt viktigt att ytan e "perfekt", att fräsa den blir väldigt bra.
Man skall inte stryka som när man stryker kläder utan bara trycka en gång
För att den skall komma rätt så tejpade jag den i ena kanten och sedan spännde när jag värmde på en liten bit från tejpen, och sedan jobbade mig bort.
För att det inte skall fläkas upp så dövar man kanterna med ett fint sandpapper.
Det finns ofta i rätt bredd för std tjocklek så betöver man inte skära. (tex lundbergs)
När man skall stryka på så är det väldigt viktigt att ytan e "perfekt", att fräsa den blir väldigt bra.
Man skall inte stryka som när man stryker kläder utan bara trycka en gång
För att den skall komma rätt så tejpade jag den i ena kanten och sedan spännde när jag värmde på en liten bit från tejpen, och sedan jobbade mig bort.
För att det inte skall fläkas upp så dövar man kanterna med ett fint sandpapper.
Jag har strukit x antal meter imina dagar.
Mitt bästa tips är tapetskarvsroller som finns att köpa i färghandeln.Med den trycker ni till listen ordentligt efter ni värmt den.
Värm inte för lite och inte för länge för då blir det limsläpp.
Dra av överflödigt me hjälp av hörnan på en plattfil i snett nedåtgående riktning ovanifrån sett. En black o decker workmate är ypperlig att pänna fast skivan i.I uppfällt läge för små skivor och ihopfällt för större skivor.
Avsluta med sandpapper.
Mitt bästa tips är tapetskarvsroller som finns att köpa i färghandeln.Med den trycker ni till listen ordentligt efter ni värmt den.
Värm inte för lite och inte för länge för då blir det limsläpp.
Dra av överflödigt me hjälp av hörnan på en plattfil i snett nedåtgående riktning ovanifrån sett. En black o decker workmate är ypperlig att pänna fast skivan i.I uppfällt läge för små skivor och ihopfällt för större skivor.
Avsluta med sandpapper.
Värm fast listen på kanten och gnugga sedan lite försiktigt med en hård kloss tills listen "svalnat fast". Det finns särskilda kantskärare att köpa om du ska göra många hyllor, annars går det bra att först skära med vass kniv. Ha den kantade sidan ner mot en träskiva. Döva hörnet med fint slippapper på kloss.
Klicka här för att svara