Hej!
Tänkte ge mig på att göra en sådan här sänggavel ungefär. Skulle bli tacksam för alla tips & ideér om hur jag ska gå tillväga! Vad för virke? Limma & skruva? Finns det någon speciell sorts spik/skruv som ni rekommenderar? Ja, kort sagt; all info och tips mottages tacksamt
Tänkte ge mig på att göra en sådan här sänggavel ungefär. Skulle bli tacksam för alla tips & ideér om hur jag ska gå tillväga! Vad för virke? Limma & skruva? Finns det någon speciell sorts spik/skruv som ni rekommenderar? Ja, kort sagt; all info och tips mottages tacksamt
Redigerat:
Nu vet jag inte på vilken snickarnivå du ligger, men utifrån din fråga så verkar du vara en glad amatör.
Så svaret blir med den utgångspunkten.
Lite svårt att avgöra utifrån bilden, men det ser ut som en ram med pärlspont i. Gör bara som det ser ut helt enkelt. En ram i furu eller gran som du fogar ihop på något sätt, sedan sätter du i fyllningen av pärlspont. Där är det enda viktiga i konstruktionen att du inte limmar pärlspontsbrädorna mot ramen, annars såfinns risken att de lossnar eller spricker. Sätt istället en skruv i mitten på pärlspontbrädan så de kan röra på sig. Alternativt finns det ju nuförtiden skivor som ser ut som pärlspont, det blir enklare och du får inga probem med torkning och så. Sist sätter du dit det lilla krönet.
Lycka till.
Lite svårt att avgöra utifrån bilden, men det ser ut som en ram med pärlspont i. Gör bara som det ser ut helt enkelt. En ram i furu eller gran som du fogar ihop på något sätt, sedan sätter du i fyllningen av pärlspont. Där är det enda viktiga i konstruktionen att du inte limmar pärlspontsbrädorna mot ramen, annars såfinns risken att de lossnar eller spricker. Sätt istället en skruv i mitten på pärlspontbrädan så de kan röra på sig. Alternativt finns det ju nuförtiden skivor som ser ut som pärlspont, det blir enklare och du får inga probem med torkning och så. Sist sätter du dit det lilla krönet.
Lycka till.
Krönet kan du göra genom att lägga en bräda på "toppen" och sen sätta en hålkälslist runt. Tänk på att låta virket torka lite inomhus innan du sätter igång (så det inte spricker), och stapla det då ordentligt så att det inte slår sig.
Jag skulle nog för övrigt byggt en ram av t.e.x 21x120 hyvlat virke (ihopspikat till en L-profil med dyckert och trälim). Skruva ett par lister från baksidan att fästa spårpanel eller pärlspont)
Jag skulle nog för övrigt byggt en ram av t.e.x 21x120 hyvlat virke (ihopspikat till en L-profil med dyckert och trälim). Skruva ett par lister från baksidan att fästa spårpanel eller pärlspont)
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Flytta bak panelen sa hyllan sticker ut lite. Montera vridbara spottar under hyllan som sänglampor.
...spånar lite för egen del
...spånar lite för egen del
Hej,
gjorde också en sängavel i somras. Bilden är inte den bästa, tagen med telefonen nyss.
Utgick från en ritning som jag gjorde i MS Visio, kan skickas om någon vill ha.
Använde hyvlade brädor utom i "panelerna" som var i råsågat, blev en schysst kontrast.
gjorde också en sängavel i somras. Bilden är inte den bästa, tagen med telefonen nyss.
Utgick från en ritning som jag gjorde i MS Visio, kan skickas om någon vill ha.
Använde hyvlade brädor utom i "panelerna" som var i råsågat, blev en schysst kontrast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


