bygga_bo
bygga_bo: I senaste podcasten på http://www.woodworkingonline.com/ pratade man just om olika kvaliteter på plywood och hur de benämns. Måhända skiljer sig det amerikanska systemet sig från vårt - jag minns inte riktigt vad de använde för "skala". Jag har för mig att de blandade in "core" också, dvs materialet "i mitten". (Jag hann inte kolla videon just nu - maten står på bordet ;) )
7 svar · 1,9k läst
G
geschwint: Har ingen aning om torrhet men de funkar nog alldeles utmärkt till möbler. Samma regler gäller för dessa som för normalt virke, dvs planering vid ihopsättning så att inte fuktvariation gör att möbeln spricker.
1 svar · 2,4k läst
O
OverAndOut: Lycka till!
20 svar · 6,3k läst
blåhaken
blåhaken: Ta ett stål du inte är rädd om och prova. Jag skulle testa att köra 0.5-1mm i taget. Vem har bråttom? Jag vidgade centrumhålen på ett par bilfäljar i aluminium. Stålet gick åt skogen. Men jag lyckades med fäljarna. Annars kan du alltid snacka med den lokala smeden. Han har säkert den profil du vill ha, utan större kostnad. Fast det är klart. Det är roligare att göra själv.
12 svar · 31,5k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] har du bild? Denna bara måste man se ju...
7 svar · 5,1k läst
·
pär h
pär h: Kolla med ballingslöv vad det är för ek om det är amerikansk eller svensk om dom nu är villiga att tala om det. Mvh Pär H
10 svar · 9,1k läst
·
T
Träig snickare: OKEJ Tack
16 svar · 2,5k läst
·
bekin
bekin: Den här länken; http://www.woodnet.net/tips/general-shop-tips/driving-screws-in-mdf/ visar hur man kan göra för att slippa att det spricker. Har ingen aning om det funka då jag inte provar själv.
10 svar · 33,0k läst
G
geschwint: Klicka på Avancerat läge under snabbsvarsfältet. Klicka sedan på "gemet" så kan du bifoga bilder om du inte har så du kan referera till en bild på en annan server.
17 svar · 19,7k läst
·
D
djang: Varannan limknekt under och varrannan över när du limmar! Då blir det alltid plant, efter det en runda i planhyvlen och sen en runda i bredbandputsen!
10 svar · 3,3k läst
bax
bax: Jag kexade skrivbordshyllan till min dotters rum. Det håller bra.
3 svar · 5,2k läst
·
Immobil
Immobil: Det är knappast troligt.
5 svar · 1,7k läst
snickarboden
snickarboden: Demontera en befintlig dörr och titta på hur den är gjord. Åk till en brädgård, köp hem några reglar, torka och kör upp till ramen. Där märker du snart vilka mätfel du gör, hur den slår sig, hur du skall limma, fräsa etc. Dvs gör en riktig dörr i enbart billigt virke för att prova arbetsgången, klyvning, riktning, plan, tappa, göra tapphål, limma. Fräsning läggs till där
3 svar · 3,0k läst
M
M
L
imported_Byggaren: [citat] Tja... björk har du kanske på rot i din skog och kan fälla och låta såga upp? I så fall ett utmärkt virkesval. Jag lånar lite fakta ur Fakta om lövträ: Björk är relativt lättorkat men med tendens till deformation. Virket är ganska elastiskt och går lätt att svarva och profilera. Hårdheten och segheten gör att komplicerade listprofiler, luftade golvlister etc. kan hyvlas
14 svar · 3,3k läst
A
a_eji@hotmail.com: svarat på ditt PM Tack
4 svar · 4,5k läst
A
anaitis: Karosseribrickor kallas de ibland
4 svar · 1,2k läst
Snorunge
Snorunge: [citat] Tack för den!!! Man har tydligen 10 Mb totalt och max 5 Mb/bild. Det är en bra början iaf. Gränser går ju att flytta om det visar sig att fungera. Jag ska prova med en av mina inlägg. Återkommer med testresultat. Edit: Nu har jag ändrat och det blev inge bra för den skalade om bilderna . Här är inlägget.
17 svar · 2,4k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Det är en stor skillnad i ljusinsläpp! lite svårt att återge såhär med en kamera men ni får i alla fall en känsla för det.
19 svar · 7,8k läst
·
V
kanis: byggvaruhus-kedjan Optimera är återförsäljare till Fredricssons trä!
4 svar · 13,6k läst
A
anaitis: Det kan funka, har gjort det själv. Beror på hur tjockt fanér det är. Sicklade själv först och slipade sen. Blir inte som nytt, men godtagbart.
1 svar · 5,4k läst
A
anaitis: Om man kan få den yta som ska behandlas absolut i våg , då går det att lägga ett riktigt tjockt sissta lager med PU-lack.
10 svar · 11,0k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Ta in pärlsponten (helst en lite tjockare variant) och låt den ligga inomhus några veckor. Själva konstruktionen kan ni också anpassa, ex styva upp det hela med träslåar eller ram på baksidan.
1 svar · 2,0k läst
S
Sailorman: [citat] Tack för det. Ska provas, har ett par stolar som möbeltassar inte passar på. (Ser inte klokt ut).
13 svar · 15,5k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Nej, det verkar meningslöst att försöka få igång det där forumet när vi har det här. Och förhoppningsvis blir det väl med tiden mer liv här.
23 svar · 13,6k läst
R
RealElwood: Jag såg en snickeritillverkad lucka en för ett par år sedan. den var gjord av tre limmade bokskikt precis som här stående-liggande-stående ådring. Det fina var att kanterna var fasade. Det var ingen 45° fas utan mer 3:1 fasning, alltså 10mm djup och 30mm "inåt", detta gjorde att man såg alla tre lager mycket tydligt, det var förbannat snyggt, om något har en bild eller har sett en
12 svar · 6,9k läst
B
Bychen: Utmatningsbordet stämmer i förhållande till kutterstålen, det ställer jag in med planslipad stållinjal och indikatorklocka. Enligt principen: Trämodell på samma typ Jag kanske skulle prova att lyfta utmatningsbordet 0,1 mm i bortre änden tills jag får ett bättre resultat. All justering rekommenderas på inmatningsbordet och då innebär det att jag ska sänka detta i "startänden".
10 svar · 15,4k läst
·
mattiasp
mattiasp: När det gäller regler och IP-klassning, rekommenderar jag elforumet. de brukar vara duktiga på paragrafrytteri där. I övrigt vill jag påminna om vikten av att försöka åstadkomma ett flimmerfritt ljus i ett snickeri. Jag har hört skräckhistorier om roterande sågklingor som ser ut att stå stilla på grund av flimmrande ljusrör. Dela upp ljusrören på tre grupper som går på varsin
3 svar · 3,0k läst
C
c-h: Hejsan. Har någon försökt att tillverka denna "slipmaskin" eller något liknande? http://www.woodturningonline.com/assets/turning_articles/lathe_mounted_drum_sander/lathe_mounted_drum_sander.html MVH C-H Forss
0 svar · 1,9k läst
fia_mstd
fia_mstd: Självklart har ni rätt! Folierade färdiga skivor blir det, klart billigast dessutom! :D
4 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.