2 123 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Någon som gör laminatskivor?
Det finns ganska många duktiga hobbysnickare på forumet. Flera av dem är aktiva på verktygsforumet och möbelsnickeriforumet. Dessutom är underligt nog ganska många av dem skåningar. Vill du att jag flyttar din tråd till möbelsnickeri?
Jag är inte säker på att jag letar efter en hobbysnickare precis. De kan nog inte göra en postformad kant på min skiva mer än min proffsiga möbelsnickare kan. Men det kanske är rätt forum i alla fall. Flytta du tråden dit, så får vi se om det ger ngt. Tack.
Redigerat:
Om du har fått tag i en duktig möbelsnickare, och han/hon inte kan, så är det nog inte möjligt alls. Kolla i skryttråden så får du se att de "hobbysnickare" jag pratar om kan göra ganska avancerade saker. Jag tror inte att de tar uppdrag, men de kan nog svara på om projektet är möjligt.
Personligen skulle jag i din situation överväga en ädelträkant i stället. Laminat med rundad kant ser prefabricerat ut. Då kan man ju lika gärna beställa en färdig skiva.
Personligen skulle jag i din situation överväga en ädelträkant i stället. Laminat med rundad kant ser prefabricerat ut. Då kan man ju lika gärna beställa en färdig skiva.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Måste man inte värma på laminatet för att böja det runt en skivkant som på t.ex. bänkskivor? Då behöver man en värmepress med ett hörn i. Går säkert på något annat sätt, men det låter väldigt avancerat, för något som ser väldigt standardköpt ut som sas ovan.
Är det ett speciellt mönster du har letat fram?
Är det ett speciellt mönster du har letat fram?
Jag har hittat laminatet på Formica (tidigare Perstorpsplattan) och det är färgmatchat mot mitt badrum. Där hittar man massor med olika laminat. Kolla deras hemsida! Jag ville ha postformad kant eftersom det är tåligare än en pålimmad kant i ett så blött utrymme. Fast det verkar som jag har fått ge upp det nu. Postformat standard finns, men där finns inga färger som duger.
Jag har hittat ngn som limmar hela skivan till mig, så får jag kapa till sedan. Mindre än laminatet kan jag inte köpa. Det är ca 3000x1200. Fast jag ska ha luckorna i samma, så jag får väl hitta på ngt kul med resten.
Jag vet inte om man kan köpa laminatet direkt från Formica. Det har jag inte kollat.
Jag har hittat ngn som limmar hela skivan till mig, så får jag kapa till sedan. Mindre än laminatet kan jag inte köpa. Det är ca 3000x1200. Fast jag ska ha luckorna i samma, så jag får väl hitta på ngt kul med resten.
Jag vet inte om man kan köpa laminatet direkt från Formica. Det har jag inte kollat.
Jag köpte för något år sedan formica laminat från ollez.se (som verkar ha blivit uppköpta/sammanslagna med någon annan för nu leder den till dlh.se) då kostade ett ark (3050x1300 mm) 898:- ex. moms. DLH verkar vara representerade i Hässleholm så du skulle ju kunna pröva med dom bygga_bo.
Klicka här för att svara