Möbelsnickeri
Jonatan79: Slip lätt och limma ev lösa ben med trälim. Köp sedan valfri färg på sprayburk. 2 lager färg och 2 lager mattlack på burk, smidigt och bästa resultat. PS. Spraya gärna utomhus, vindstilla, väder minst 5+ :)
fahlis: En klassisk användning av al är/var träskobottnar. Flera träskofabriker hade egna alskogar. Att materialet fick stor konkurrens av björk, beror till stor del på bristen på al. I förindustriell tid var al ett av de vanligaste träslagen till möbler, framför allt till stolar. Som dekorativt fanér användes alrot. Oljad al ger en fantastiskt vacker flammig yta som pryder vilken salong som
pär h: Efter som det kan vara ett viss slitage på ett bord så rekommenderar jag att man även lägger ett lager osmo 3032 det är den vanliga standard. Efter man lagt 3040. Den penetrerar inte riktigt lika djupt som 3032 som är ofärgad
Saxpy: Får väl visa min okunskap på området men hur får man med rätt skala från dxf-filen över till PDF så att den kan skalas upp rätt när den skrivs ut? Laddade ner Autodesk TrueView som kan exportera till PDF.
berne88: skulle behöva lite insikt i min tanka verkstad:) ska bygga ett bord om bordskivan kommer bli 1600mm lång bredd 950 tanken är att man ska kunna sitta 3 på varje sida.. men nu till det krånglinga, har ju tänk att ha en ram runt hela bordet å sen ha brädor inuit, men kan inte riktigt komma fram till vilken dim man ska ha... ska man ha samma storlek på ramen som på övriga?
NetNut: Själva benställningen bör du skruva ihop med genomgående träskruvar och samtidigt använda trälim, detta stadgar upp benställningen betydligt jämfört med att använda stålvinklar. Sätt sedan en regel på tvären under bordsskivan som är nästan lika lång som bordet är brett och fäst dubbelbenet med skruvar i denna. Regeln i sig kan du sen fästa med plåtvinklar, detta gör det
Skånelängan: Hej, tack för svaret. Skoj att fler är intresserade av samma sak. Tror jag ska beställa en sats från otd tools.
TuXy: Det låter lovande! Jag trodde du hade glömt bort oss här på forumet som vill se en fin stolpe :)
heimlaga: Fönsterkarmar och i synnerhet ytterbågar som är extremt utsatta för väder och vind skall ha så hög andel kärnvirke som möjligt men precis som du själv skriver är ett vitrinskåp en inomhusmöbel och då finns ingen väderbelastning som skulle kräva kärnvirke. Fastän du använder ytvirke så lönar det sig att välja bitar med någorlunda smala årsringar. Långsamvuxet virke har
fredrik.johansson: Tidningen gör det själv har liknande grejer lite nu och då. Tyvärr kostar artiklarna att köpa, men man kan kika lite innan. http://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/skjutdorrar/skraddarsydd-skjutdorr
Ola C: Undersidan är ju grundoljad men med tanke på hur torr den oljan såg ut i din andra tråd var den oljningen inte mycket att hänga i granen. Hade det varit bra oljat och jag bara skulle bättringsolja bordet hade jag struntat i undersidan, nu vågar jag inte lova att det blir bra.
pär h: Mdf blir mycket stabilare om man limmar flera tunna än en st
badtastex: Kupevärmare skulle jag nog inte rekommendera med tanke på brandrisken men du kanske kan göra en fläktkanal som går via ett vattenelement eller skaffa en fläktkonvektor att koppla i serie med ett befintligt vattenelement. Träet i anslutning blir visserligen torrt men vad gör väl det?
findus42: Det är bara att slå till http://www.shipsforsale.se/sv/component/pixvarvet/boat/active/passenger-ships/kajsamoor-47488 :D mvh Findus
breakman: [citat] Jag hade tidigare en cirkelsåg av märket Kellen, nått Coop-skit. Var helt omöjlig att använda till annat än att göra sågsnitt med slumpgenerator. Köpte en Hitachi C6bu2 och blev lycklig...
jlind74: Jag har lagt till en kolumn till för ytterligare ett mått. Sedan tidigare fanns två mått för längden på benen, spets till spets samt spets till trubbigt hörn. Nu tror jag att det inte var något av dessa mått som efterfrågades. Det nya måttet (ökad diagonal) är från spets till den tänkta punkt som är vinkelrät mot den andra spetsen. I exemplet är det bara drygt 6mm kortare än
AndersS: Tyvärr är det varierande och även dålig kvalite på många av de där stavlimmade borden med fingerskarvad ekskiva. Tror faktiskt att det var samma bord vi köpte till vårt fritidshus för två år sedan. Har slipat och oljat det gånger redan men det blir ingen riktigt fin yta. Vissa stavar blir inte riktigt bra pga för dåligt trä helt enkelt. Hemma har vi ett bord som nu är 15 år i ek
DarrenB: Lade ut resultatet på Skryttråden om någon var intresserad... https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/124179-stora-skryttraden-posta-era-fardiga-verk-till-allman-beskadan-81.html
DarrenB: Lade ut resultatet på Skryttråden om någon var intresserad... https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/124179-stora-skryttraden-posta-era-fardiga-verk-till-allman-beskadan-81.html
Niki Zingoale: Hej, Jag tänkte olja en lite byrå hemma, kom på att jag köpte en del utomhus träolja förra året. Så min fråga är, kan man använda utomhus träolja till inomhus bruk? Förutom lukten finns det ngt annat som jag måste tänkta på? Tack för all tips
Ola C: [citat] För 8 månader och ett par hundra arbetstimmar sen såg den ut så här https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/250889-vad-har-du-gjort-idag-7.html?perpage=15#post2213870 nu är den lätt "uppfräschad" milt sagt....men det tar vi i nån tråd i verktyg o maskinforumet.
findus42: Om ts vill ha enkla konsoler som inte skall bära så mycket vikt finns det en annan lösning. Han kan gå till en metallgrossist och köpa ett 16mm järnrör (6meter) uppkapat i bitar av lämplig längd. Kanske 400mm är lagom. Sedan tar han ett ental 45 x 45 reglar och borrar 17mm hål med t ex 65 mm avstånd hela vägen. Helst med borrguide som ger hålen en vinkel på ca 5 grader. Sedan
mattiasp: Nej, det är lite mer invecklat än så. Bindemedlet, dvs ligninet kryper något. Cellulosafibrerna betydligt mindre.
Hemligt: [citat] Stålull? Det var som f-n. Jag letade bomull eller liknande. Då ere bara att lägga en beställning. Ska bygga ett vardagsrumsbord och tänkte betsa först men vaxet ser ju kanon ut och är enklare. Tack igen.
Niki Zingoale: Så bra tips man får här,,,,tusen tack.. igen... Jag ska prova det oxo :-)