Möbelsnickeri
JOW: Enhetscirkel är ett bra begrepp att googla när man behöver damma av trigonometrin. Här är en "ren" bild som jag lånade i en snabb googlesökning. (Det finns andra bilder med betydligt fler definitioner, men denna tycker jag verkar lagom för detta.) [bild]
nanowire: https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/plastkil-p21501 http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Plastkil-2000032408/ Funkar kanon till sånt här och ger fördelen att minimera kontakten mellan trä och källargolv.
Missceder: Ja precis, det är ett sidebyside som är lite djupare än vanliga. Så standard 60 funkar inte ��
Bart: En mer avancerad variant än den som jag länkar till. På det sättet spelar det ingen roll vilken storlek det är på frässtålet så länge det inte är större än ämnet.
pelpet: En idé som jag tänkt på är att använda ett elstativ för höj- och sänkbara skrivbord som underrede till ett kombinerat matsals- och soffbord. Ett elstativ går normalt att justera mellan soffbordshöjd och ståhöjd. Så om man är riktigt trångbodd så borde ett sånt bort kunna fungera som soffbord, skrivbord och matsalsbord. Om man slaktar ett gammalt bord med iläggsskivor så borde
mlkjhr: Domino hade ju varit perfekt. Annars skulle jag nog ta lämpligt stora spikbleck och lagomt långa skruv. Montera dessa underifrån så ska det nog hålla tilräckligt förutsatt att det som redan är monterat har hyfsat bra bärighet.
hackatall: Ska man lära sig att gera hålkärl eller svanhals så får man hålla på ett tag. Ett hjälpmedel när man ska kontrollera om hörnet är 90 grader eller om det är snedvägg eller snedtak är en smygvinkel och en gradskiva. Men mjukfog eller vitt kraftlim är din vän. ;)
ccf: Så du stoppar ned rundstavarna i hålen när du dragit ut hyllan och tar sen upp dem för stt kunna skjuta in hyllan? Ytterligare en smart infallsvinkel, jag skall fundera på om jag kan göra något liknande, borde funka.
nillaJ: Hej Hur gick det? Jag vill också använda mig av såpa men är lite orolig för att det kommer att vara för ömtåligt.
pär h: Intressant det där måste jag forska i. Att efter man vattnat ytan för att få fiberresning så dras något över ytan. Då skall alltså dessa vita stråk dyka upp. Men man sandpappaprar alltid efter man vatenstryckt. Hmm det där måste jag kolla upp.
Patrique Lindh: Gammal tråd men fann den intressant. Jag jobbar på en arboristfirma i Uppsala, så vi tar ner massvis med udda träslag varje dag. För ett par veckor sedan byggde vi en såg på skoj. Nu har har börjat såga plankor av stockar som vi kommit över. Bland annat Alm, men andra träslag har kommit med Rönn, Hägg etc. Vissa plankor är torra från när vi tagit ner döda träd annat är blött.
Stefan1972: bytte en bakskärm på en toyota hiace för länge sen och den kom i en bur av mahogny..............fint ska de va. Det var ju inte finaste bitarna om man säger så men ändå..........
thomasx: Ja, det är ju det där med hobby kontra affärsverksamhet. För en hobbyist är kanske 2-3000 per månad alldeles för dyrt, medan det är riktigt billigt för en affärsverksamhet.
raveper: Byggde en säng för nån vecka sedan. 190*70 Använde skruv, trälim, plywood, skruvdragare, borr, cirkelsåg, roller, spackel, sandpapper och färg.
Bowman: [citat] Det blev grundfärg och lackfärg, det skall nog funka och bli lagom fint till denna bänken. :)
Torrfura: Undrar om någon vet om det finns en svenska motsvarighet till t ex http://www.waddellmfg.com/ Alltså någon som säljer obehandlade detaljer för möbelsnickeri, till hobby-priser. Jag har ingen möjlighet att själv svarva ben etc, utan skulle vilja kunna ta till greppet att beställa vissa delar, utan att för den delen betala skjortan för maskintillverkade saker. T ex dessa ben som kostar
sinuslinus: Jo det är det jag menar också men detta är ingen bransch som ligger i framkant gällande webbpublicering och marknadsföring. Men jag skulle inte tro att det är särskilt bekymmersamt att få en prislista på mejlen från virkesgrossister. Vill man åka till en personlig virkeshandlare med flexibla öppettider och lite egen sågning och hyvling kan man testa Testrum AB utanför Arlanda.
SamiHus: Grymt fin kniv!!! Har kollat otroligt många knivtillverkningsvideor och är jättesugen på att lära mig mer om knivtillverkning. Nu går dock tiden mest till att inreda snickeriet men efter det så:).
Lime113: Länka gärna till inspirationen, alltid kul att se och skönt att slippa googla själv :)
MathiasFr: Borrmaskin har jag, borrsväng letar jag efter. Jag gissar att bordet jag länkat till använder träplugg. Rektangulära tappar var en intressant lösning, tex mellan vertikala pinnen och hyllan.
kikarhus: [citat] måste vara något sådan. Nu är muttrarna på plats :)
pär h: Både daniels och prototypen förslag är nog det enda som funkar i längden. Jag undrar bara hur mycket har den vridit sig ungefär. Om man tar två parallella lister, plankor vad som helst. Och lägger en i vardera ände tvärs plankan sedan syftar man längs längden på plankan då ser man hur mycket den har vridit sig. Man kan även gör streck på den bakre listen för att ha som referens.
Engelbrektsson: Tycker att den funkar bra. Finns säkert bättre på marknaden men med en strikt begränsad budget så är jag mer än nöjd.
pär h: Ja Roentgens möbler är helt unika oavsett tidsepok. Han är faktiskt min snickar idol om man nu kan ha en snickar idol :)
thomas33: Är det inte bättre att använda något expansionsbeslag till lådor eller liknande och dra ut skivan?