Vrilen satt på en björk.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Vad är en vril? Hjälp en nysvensk!
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Enl. wiki: Vril eller masurknöl (även i olika dialekter kallad "tjuk", "knos", "kosa" eller "knose") är en utväxt på träd, där träfibrerna går åt olika håll istället för att gå lodrätt. Denna defekt, som kallas masur, beror troligen av ett genetiskt fel, även om orsaken inte är helt utredd. Masurvirke är mycket eftertraktat, eftersom det anses vackert och dessutom är mycket hårdare än normalt.
En stor klumpartad utväxt/missbildning hade jag kanske sagt lite mer grovt.
Förmodligen har det något annat namn som du är mer bekant med på blekingska...
En stor klumpartad utväxt/missbildning hade jag kanske sagt lite mer grovt.
Förmodligen har det något annat namn som du är mer bekant med på blekingska...
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Tack!! Tja, jag kan inte ens blekingska. Men nu vet jag.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Trädcancer kan man väl kalla det, en tumör.
Protte
Protte
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Min finske granne hade alltid en motorsåg i bagaget för det fall han skulle få syn på en fin vril.
Han gjorde skålar av dem.
Han gjorde skålar av dem.
Min tjänstgjorde från början som fruktkorg, numera tjänstgör den som tidningskorg.
Skölp osv. är bra i början, rekommenderar polygrip mot slutet för att dra fibererna, Då kommer dessa
följa vrilens former och et blir mindre risk för att det blir hål i den.
Lycka till!
Skölp osv. är bra i början, rekommenderar polygrip mot slutet för att dra fibererna, Då kommer dessa
följa vrilens former och et blir mindre risk för att det blir hål i den.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Grymt fin kniv!!! Har kollat otroligt många knivtillverkningsvideor och är jättesugen på att lära mig mer om knivtillverkning. Nu går dock tiden mest till att inreda snickeriet men efter det så
.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden