Hej
Fick en lastpall med grejer idag, blev lite fundersam på vad det är för träslag i den...
Kändes mycket tyngre än en vanlig pall.

20160404_171818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Över 100 som läst och ingen som en har en gissning? :)
Jag gissar på ek, men är dålig på träslag

Lastpall i ek?

Ser ut om som det kommer från asien eller sydamerika... deras normalträ brukar se ut sådär.

/ATW

Jag har lite plywood Made in Chile som verkar vara gjort i samma träslag. Skulle vara kul att veta vad det är för trä.

Ser ut som en mahogny- eller valnötsvariant
Ska titta igenom mitt förråd och se vad jag hittar som liknar det

En sökning på internet verkar antyda att Eucalyptus- Hevea- eller poppel är populärt i transport och förpackningsbranschen. Både för plywood och annan förpackning av varor.

Jag har själv plywood från sydamerika (Beijers konstruktionsplywood) och den ser precis ut som din pall, så jag håller med ZipLock... och jag skulle kanske kunna gissa på eucalyptus i brist på bättre förslag.

Jag tycker att ådringen liknar gummiträ (Hevea), men det borde vara ungefär lika tungt som en vanlig lastpall.

Vikten är svår att avgöra, men nog kändes den tyngre men jag får mycket på engångspall också och dom är ju lättare än vanlig.
Värt att spara?

S
Gummiträ tycker jag också. Inte så värt att spara.

bytte en bakskärm på en toyota hiace för länge sen och den kom i en bur av mahogny..............fint ska de va. Det var ju inte finaste bitarna om man säger så men ändå..........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.