pjodden
pjodden: [citat] Det är det intressanta med att filma det man gör. Man inser en massa saker bakefter... ☺ Bandsåg stod länge på önskelistan men tidigare hade jag inte platsen. Nu är den dock äntligen avkryssad från önskelistan! ;)
13 svar · 5,4k läst
pär h
pär h: Ett tillägg till Findus svar om linoleum. Skillnaden mellan golv linoleum och desktopp varianten. Forbos desktopp är matt så att ljuset inte reflekteras. Och ytan är slät och färgen är inte marmorerad som allt golv är utan enfärgad. Sedan är det inte grov väv på baksidan som golvet har utan en slätare tygliknade material. Förövrigt är det samma. Skulle väldigt gärna ha det på
6 svar · 3,4k läst
·
E
Elisabet Wallin: [citat] Tack för svar!!!!
36 svar · 28,7k läst
·
G
Gripus: Tänkte inte på den lösningen. Ska helt klart testa det ikväll. Tack för tipset.
2 svar · 1,3k läst
J
jonko: Jag ska göra en liknande grej, kommer klyva en ekplanka och borra för c-tappar och sen skruva upp den ena delen på väggen innan jag limmar och trycker dit den andra delen.
7 svar · 16,0k läst
H
hans_peter: Tack, Per Arlander! [bild] var namnet. /hans peter
6 svar · 5,2k läst
·
J
jonne72: Jag skulle också gå på de färdiga trapetskrokar/gungkrokar som redan är anpassade för ändamålet. Finns på de flesta välsorterade ställen som säljer skruv och beslag. Finns både genomgående med mutter och vanlig trägänga. Jag har en gunga som sitter med såna trägänga. Har funkat bra i två år och verkar hålla för både vuxna och barn...
17 svar · 12,5k läst
·
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Lidl brukar ha en drive med vax för ca 100kr jämnfört mot theofils som kostar ca 1000kr. Lidl vaxet funkar lika bra (jag har båda) men theofils vaxet har mer utval på färger. Lidl hade sin drive för ca 3 veckor sen så det dröjer ett tag innan dom säljer det igen. Man kan behandla vaxet med lack eller liknande.
17 svar · 9,8k läst
·
C
ccf: Tack. Det är en sida på en garderob (vars andra sidor består av en fast vägg och golv och tak).
4 svar · 8,8k läst
V
Vikola: Ja, där har du en tanke. Hjul är ju en ypperlig idé som ju gör saker enklare utan att förstöra något. Bromsade hjul får det bli, jag har inte ett slätt golv i hela huser å de väger en del de här skönheterna.
5 svar · 6,5k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Ska skärpa mig;)
30 svar · 17,0k läst
·
T
trendol: Hej! Inte säker på om det är rätt forum här nu, ursäkta om jag postar fel. Har en idé och tanke kring en möbel som jag vill prototypa fram; det handlar om en träram med böjt trä likt http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00306920/ - gärna i ett stycke, i någon form av björk eller ask-liknande träslag. Finns det någon som kan ge tips på firmor som kan hjälpa till att få
0 svar · 983 läst
F
falkn: [citat] Det gör det absolut, även om det kanske är lite svårt att göra det med den vinkeln. Enklast är ju att såga lite lätt och sedan använda stämjärn. Det handlar ju om ca 1 mm.
7 svar · 3,1k läst
·
S
stjärnan: [citat] Det är förstås en enkel och förmodligen väldigt bra lösning, åtminstone för en lucka som inte öppnas så ofta. Kanske kärvar lite. [citat] Bra länk! I princip handlar det om att fästa luckan med vanliga luckgångjärn i en smal bräda, som sedan skjuts in på en kullagrad expansionsskena. Borde bli bra känsla i en sån lösning!
10 svar · 7,6k läst
·
bygga_bo
bygga_bo: Lundbergs har en skjutdörrsram som heter Fantasi bestående av aluprofiler där 8 mm tjock fyllning passar (tex MDF som du målar/tapetserar eller renoveringsparkett). Profilerna kapar du själv till efter önskemål så att du får en dörr i rätt storlek, och sen kompletterar du med golv- och takskena. Finns tex på Bauhaus för en hyfsat rimlig peng.
6 svar · 3,9k läst
pär h
pär h: Det går vist att planhyvla ändträ. Handlar bara mer om vilken planhyvel man använder.
7 svar · 5,1k läst
I
Iceman71: Jo, att klä in ett färdigt skåp vore förstås praktiskt, men jag har inte sett något som stämmer med de mått jag vill ha...
4 svar · 5,2k läst
annmabel
annmabel: Tack för ditt tips! Dom ska jag kontakta.
2 svar · 3,9k läst
teed
teed: Jag letar efter en finsnickare/möbelsnickare som är aktiv på youtube. Har en tanke på ett project som jag skulle vilja göra tillsammans. Intresserad skriv några rader till mig. :thumbup: Du hittar min kanal på http://youtube.com/projectoftheday
0 svar · 1,4k läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Tackar, den ligger till sig än så länge
3 svar · 2,2k läst
·
L
logic: Tack, precis vad jag letade efter!
2 svar · 1,7k läst
·
V
vectrex: Kör på en 95:a, fräs ur ett 60mm brett spår, 5mm djupt. Skruva dit en vinkelstång i 5mm tjockt stål (60x40x5 mm). Nu har du en betydligt starkare regel (motsvarande 45x170mm träregel ungefär), dessutom en kant att lägga dina tvärgående reglar på.
5 svar · 6,4k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Det har du säkert! Frågan är om inte jag också har det....liggande i Iroko-facket:(
16 svar · 3,8k läst
·
F
Finsnickeri: På skissen ser det ut som att det blir svårt att skruva de yttre skruvarna underifrån (blir precis där benen sitter). Ett alternativ är att göra försänkta hål, skruva från ovansidan och sedan plugga hålen med ekplugg. Gör då också som katos skriver och gör skruvhålen större så att rörelser kan hanteras utan problem.
2 svar · 1,6k läst
·
B
berne88: [bild] Prov montering, Hur ska man limma allt sen? Köra kort sidorna för sig, ä sedan ta dom långa?
37 svar · 9,5k läst
·
F
fiskbuggaren: För att klara av rörelser i trä bygger man möbler med speglar, men i kök verkar man frångå det här helt och köksskåp i massivträ ser typiskt ut som i skiss 3. Varför inte med speglar som i skiss 2? Eller i de fall man faktiskt inte ser in i skåpen, varför inte bara en ram som i skiss 1? Och det här med material, hur mycket är det värt att ha ett kök i solid ask jämfört med ett
0 svar · 739 läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag gjorde en snabbkoll, Osmo verkar kosta bara hälften i Tyskland. Jag ska ditt i sommar, vill någon ha något? Det verkar vara mer lönsamt att langa Osmo än vodka.
3 svar · 1,6k läst
Lime113
Lime113: Om du inte använder iläggsskivan jämt finns det ju en risk att du får liknande problem ändå (solblekt bord, oanvänd iläggsskiva). Förr hade vi alltid duk när vi hade iläggsskiva i, så jag brukar inte reflektera över det.
1 svar · 2,2k läst
V
vectrex: Kika gärna på min tråd om laminerad björkplywood annars. Tråden utvecklade sig till ett bygge av ett matbord: Har även gjort ett skrivbord till grabben av biten som blev över från skivan jag köpte till matbordet. https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/263901-laminerad-bjorkplywood.html [bild]
6 svar · 2,7k läst
·
fahlis
fahlis: Bänkhakar i trä har fördelen att verktygen inte skadas när man slinter eller hyvlar för djupt.
12 svar · 9,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.