Är ju lite ny här, trots åldern på kontot, men borde inte sådana här saker finnas med på typ en wikisida på ett sådant här forum?

Man kan tycka det...

vanpire skrev:
Annars brukar jag köpa från eBay och i USA finns det flera företag som skickar till Sverige:
www.bellforestproducts.com
www.woodworkerssource.com
Vad får du betala i frakt när du beställer från USA? Tycker det låter som det skulle bli väldigt dyrt. Kollade på din första länk men hittade inget om priset på frakten. Naturligtvis beror det ju på vilket träslag och vilka mängder, men du kanske har ett exempel?

Väldigt olika faktiskt. Ibland billigt ibland dyrt. Du får lägga varorna i din korg och be om en shipping quote helt enkelt. Att tänka på är ju tull och moms vid införsel till Sverige. Finns även ställen i UK som säljer virke. Lägre frakt men högre priser, men har väl blivit bättre sen pundet sjönk.

Om man går till någon av Bejer, fredells, xlbygg kanske flera. Och säger att man vill köpa snickeri torrt virke så får man en order så blir man skickad till Fredricsosn trä i hägersten och plocka det virket man vill ha. Sedan skickas orden till det byggvaruhus man besökte. Självklart då lite dyrare förmodar jag. Allt enligt en säljare på Fredricsons.

Jag vet att Bröderna holm i sala hade ett hämt lager i hammarbyhamnen för något år sedan. Kan vara värt att kolla upp om det är kvar. Då när jag pratade med dom, så skulle det som går mest finnas där.

Pär

Nilssons trävaror i Bro har lagt ned, tyvärr! Har man tur finns lite kvar som går att få tag i efter telefonkontakt. Nummer finns på hemsidan.

Ja det var väll ca ett år sedan dom slog igen tror jag. Dom var alltid så bra att ha å göra med man kunde få plocka hur man ville bara man fixade efter sig.

Pär

Hej! Vad behöver du och hur mycket? Jag kanske kan dela med mig. Bor i Gammalkil.

Gammal tråd men fann den intressant.

Jag jobbar på en arboristfirma i Uppsala, så vi tar ner massvis med udda träslag varje dag.
För ett par veckor sedan byggde vi en såg på skoj. Nu har har börjat såga plankor av stockar som vi kommit över. Bland annat Alm, men andra träslag har kommit med Rönn, Hägg etc.
Vissa plankor är torra från när vi tagit ner döda träd annat är blött. Fuktkvot osv har vi ingen annining om.

Är någon intresserad av Alm kan ni mejla.

• Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.