Har ett rum som är ca 4mx1,92m och för att utnyttja platsen bra så behöver jag en säng som är max 192cm lång. Kan man köpa måttbeställda sängar eller finns det växasängar av bra kvalitet för äldre barn? Alternativt kanske någon har tips på hur man bygger sin egen?

Googlade "säng 190", finns flera stycken i olika utförande o pris.

Annars har Kungsängen måttbeställning av sängar med fri frakt

BirgitS
Om dörren är på den andra korta väggen behöver man utrymme för att kunna vrida sängen i läge, dvs man behöver ha kring 10 cm marginal.

richardtenggren
Antar man att sängen är 1900 mm lång och som bredast vid ungefär 9 graders lutning, så blir maxhöjden 277 mm vid 1920 mm rumsbredd.

Så köper du en säng på 190 som är lägre än 275 mm så bör det gå bra :)

• Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
oj ja detta hade man inte tänkt på...rummet har en bredd på 194cm och en längd 400cm. Sängen 190cm och benen 30cm. Så med resonemanget ovan så bör det alltså gå om själva sängen är lägre än 27,5cm och jag monterar benen i efterhand...jag får kolla men hoppas hoppas

richardtenggren
image.gif
Satt sängens bredd till 190, rummets bredd till 194 så kan du ha 39 cm hög säng :)
Länk till beräkningen:
http://wolfr.am/bzxkfjeB

Eller så köper du inte en resårbotten, utan en vändbar resårmadrass och bygger sängstommen själv på plats.

Byggde en säng för nån vecka sedan. 190*70 Använde skruv, trälim, plywood, skruvdragare, borr, cirkelsåg, roller, spackel, sandpapper och färg.

• Gilla
fubar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.