Kombinerat soff/matbord

8k läst  22 svar

1. larry78
    Medlem · Nivå 6
    Tänkte visa mitt nya bord som jag gjort på fritiden för att ge lite inspiration till andra som är trångbodda. Bordet är 120x80cm nedfällt och 155x120 uppfällt med möjlighet till 2 extra iläggsskivor på ~25cm styck. För närvarande har jag bara snabb rollat en mdf skiva som jag hade för att använda som testskiva under byggandet. Tanken är att det skall vara ekskivor när jag orkar att åka o handla de.

Stommen i ek, med en tillfällig bit i mdf för roteringen

DSCF7592.JPG DSCF7593.JPG DSCF7595.JPG DSCF7594.JPG

Bordet uppfällt

DSCF7598.JPG DSCF7599.JPG

Man får lyfta mitten skivan för att kunna fälla ihop det.

DSCF7597.JPG DSCF7596.JPG

För att enkelt kunna rotera skivorna lägger man översta skivan uppe på de man skjutit ihop. Annars är det inget som håller ihop det stadigt.

DSCF7600.JPG
    DSCF7601.JPG

Voila! Soffbord

DSCF7602.JPG

2. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Snyggt. Har aldrig sett något sådant på marknaden men det vore ju kanon för trångbodda. Särskilt om man sätter hjul på det.

3. sir_erken
    Medlem Nivå 7

Sv: Kombinerat soff/matbord

Imponerande

4. L
    Medlem Nivå 6
    Snitsigt! Har du någon låsning för bordsskivan när den är i soffbordsläge så att man inte råkar sätta spinn på den med knät när man ska resa sig efter 3:e groggen? ;)

5. C
    Medlem Nivå 13
    Så grannt!
    Var skickar man beställningen? ;)

6. bygga_bo
    Medlem Nivå 11
    Kan bara instämma - ser riktigt schysst ut!

7. larry78
    Medlem · Nivå 6
    Idéen kommer ifrån ett teakbord från Ellbe och att ha skivan upp på den andra kommer ifrån ett bord från Emmaboda Möbelfabrik. Båda tror jag är tillverkade på 60-talet. Jag har tillgång till båda dessa bord :D

Kul att ni uppskattar bordet, jag har själv letat efter något liknande ett tag, Kan tyvärr inte ta upp beställning på de då jag själv fått låna utrymme för att göra det och det skulle nog bli på tok för dyrt, är ju ingen möbelsnickare så allt tar ju sådan tid att få det rätt. Däremot om någon kommer så långt att de funderar på att bygga ett så skulle jag nog kunna ta fram ett excelblad där man kan mata in sina tänkta mått för att få placering osv på borrhålen.

Lostmoose: Tror det är rätt liten risk att man får spinn på det, friktionen mellan ramen och skivan är nog tillräckligt för att hålla det på plats. Däremot så har jag halvt förberett för att kunna sätta skruvar underifrån för att låsa ihop skivorna både uppfällt och ihopfällt med varandra för att göra det lite extra stadigt. Men tveksam till att det kommer behövas.

Bordet är egentligen inte speciellt komplicerat att tillverka, det underlättar om man är extra noga när man gör borrhålen för armarna som får det att bli högre annars blir det inte bra. Biten som gör att man kan rotera bordet trodde jag skulle bli den svåra biten, visade sig dock att det var den lättaste. Ibland underlättare det även att vara två, fick assistans av en kompis vilket uppskattades och snabbade på byggprocessen.

8. Stefan Bengtsson
    Medlem Nivå 7
  9. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 17

Sv: Kombinerat soff/matbord

Jättefint bord. :)

Det är ganska kraftiga ben på bordet välj gärna en lite smäckrare bordsskiva.

Redigerat 30 jan 2013 10:25
  10. P
    Medlem Nivå 4
    riktigt fint bord.

11. mattiasp
    Moderator Nivå 15
    Jag håller inte med. En formgivningsmässigt kraftig underdel kräver en kraftig skiva för att det skall se balanserat ut.

Enk Projektet gillar
  12. Larsa
    Medlem Nivå 12
    Snyggt! Väldigt imponerande.

Hur fungerar snurrmekanismen? Sitter de två smalare skivorna fast och går bara att snurra när de skjuts till mitten?

13. M
    Medlem Nivå 3
    imponerande! jag är avundsjuk på alla er som är så händiga och också har bra ideer i huvudet!
    Det är fint med vit skiva till träunderredet!

14. F
    Medlem Nivå 5
    Väldigt fint! Bra jobbat :)

15. 13th Marine
    Renoverare Nivå 12
    Imponerande.
    Kanske man skulle snickra till själv, ha soffbordet som ett extrabord vid många gäster (y)

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: