Hejsan
Jag har ett furubord som jag en gång i tiden har snickrat ihop själv, stavlimmad bordsskiva och svarvade ben. Och som jag alltid gör när jag tillverkar saker så försöker jag göra dom så dom håller för evigt så också denna gång, jag lackade det med något som heter plastlack.. 2 komponentslack och nu skuulle ja då vilja få bort lacken och sedan måla det med med linolja. Så nu vill jag gärna ha tips på hur jag får bort lacken. Har testat att slipa bort det på en annan möbel men kräver ofantligt mycket slippapper och en hel del tid. Bordet är ett 10-12 personers bord och ovalt med en 10cm sarg undertill samt svarvade ben så att slipa är inte mitt första alternativ. Har även testat med ett helt vanligt färgborttagnigsmedel från järnffären utan nämnvärt resultat. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Det låter som ett uppdrag skräddarsytt för en lackfräs från Metabo. Gör en sökning på forumet så får du veta mer.

Lycka till och välkommen till Byggahus!
//Ronnie

• Gilla
Ganador325
  • Laddar…
Om nu lacken sitter så bra varför då ta bort den.

Kanske för att det är skitfult med lackad furu.

Tack för tipset Pysslarn. :)

Det svarvade är väl svårast. Stark lut blandat med tapetklister och låta det sitta länge med plastfolie runt om så det inte torkar?

Färgborttagningsmedel (köpt eller hopmixat enligt nanos recept) funkar. Olik sorter mer eller mindre bra såklart.

Jag hade gjort ungefär såhär:

Plocka isär bordet så gott det går.
Aceton på allt för att få bort fet yta.
Liberon stripper (färgborttagningsmedel). Använd lite i taget och testa, viktigt att det inte går ner och missfärgar träet under. Kör på till allt är borta.
Slipning. Se till att det inte finns partier m lack kvar, slipmaskin/kloss kommer att ta ojämnt om det finns hårda partier med lack mitt i den mjuka furun.
Benen spänns upp i svarv och slipas där.

Försiktig framfart med varmluftspistol kanske kan funka. Luktar förfärligt men är effektivt. Se upp så att du inte bränner ytan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.