Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Hej!
Någon som byggt sänggavel innan ? Tar gärna emot lite tips
- Vad för lim använder man för att limma skumgummi mot en OSB-skiva ( målad / omålad OSB, vill helst måla för att slippa ev trälukt ). Eller är det så att man inte bör limma skumgummi utan häfta fast det längst med sidan / baksidan ?
- Behövs "fiberduk" eller räcker det att spänna över ett tygstycke ?
- Var hittar man billigt skumgummi ?
- Om man spänner ett tygstycke över skumgummit blir det runda och fina kanter eller behöver man klippa till skumgummit / "fasa" kanterna på något sätt enligt bilden nedan ?
Någon som byggt sänggavel innan ? Tar gärna emot lite tips
- Vad för lim använder man för att limma skumgummi mot en OSB-skiva ( målad / omålad OSB, vill helst måla för att slippa ev trälukt ). Eller är det så att man inte bör limma skumgummi utan häfta fast det längst med sidan / baksidan ?
- Behövs "fiberduk" eller räcker det att spänna över ett tygstycke ?
- Var hittar man billigt skumgummi ?
- Om man spänner ett tygstycke över skumgummit blir det runda och fina kanter eller behöver man klippa till skumgummit / "fasa" kanterna på något sätt enligt bilden nedan ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte byggt nån sängstomme men byggde en pall med liknande look (dvs rundade kanter). Du hittar den här https://www.byggahus.se/forum/mobel...comes-bildtung-och-mastodont-som-vanligt.html, scrolla nef till slutet där sitsbygget behandlas.
Jag gjorde så här. Limma skumgummi på plywooden, köpte lim i skumgummibutiken. Inga fasade kanter på skumgummit och ingen fiberduk om du vill ha skarp "ofluffig" look. Radien på kanterna ordnar du genom att dra tyget tajt, det är lite trixigt att få det helt jämnt men går med lite övning och tålamod. Fiberduk gör det nog enklare att få det jämnt men du får den där jästa bull-looken.
Ju hårdare skumgummi desto mer skarp look. Drar du tyget hårt runt mjukare skumgummi får du mer/längre radie.
Jag hade hellre valt ex spånskiva än osb, den ger ett jämnare limunderlag.
Var du hittar billigt skumgummi vet jag inte, jag använde skumplast till min sits. Stoff och stil i malmö har en del sådant ganska billigt, finns också en affär (malmö skumplast) som sågar efter mått men där är det dyrt.
Jag gjorde så här. Limma skumgummi på plywooden, köpte lim i skumgummibutiken. Inga fasade kanter på skumgummit och ingen fiberduk om du vill ha skarp "ofluffig" look. Radien på kanterna ordnar du genom att dra tyget tajt, det är lite trixigt att få det helt jämnt men går med lite övning och tålamod. Fiberduk gör det nog enklare att få det jämnt men du får den där jästa bull-looken.
Ju hårdare skumgummi desto mer skarp look. Drar du tyget hårt runt mjukare skumgummi får du mer/längre radie.
Jag hade hellre valt ex spånskiva än osb, den ger ett jämnare limunderlag.
Var du hittar billigt skumgummi vet jag inte, jag använde skumplast till min sits. Stoff och stil i malmö har en del sådant ganska billigt, finns också en affär (malmö skumplast) som sågar efter mått men där är det dyrt.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
När jag gjorde gamla sänggaveln så satte jag en bäddmadrass på en plyfa. Borrade ett antal hål genom skivan och drog snöre genom hålen och madrass med virknål i ett sicksack mönster så den låg still, sen spände jag tyg över och häftade på baksidan. Dög alldeles utmärkt i 4 års tid 
Hade nog haft kvar den fortfarande om vi inte hade köpt nya sängar
Hade nog haft kvar den fortfarande om vi inte hade köpt nya sängar
När jag byggde min gavel, enligt sambons krav, så använde jag spraylim för att fästa skummet mot plywooden.
Sen ett dubbelt lager möbelvadd för att det inte skulle bli svettigt och för att jämna ut och mjuka till hörn och kanter.
Tygaffärer bör ha både skum i olika tjocklekar och möbelvadd, som jag verkligen rekommenderar.
Sen ett dubbelt lager möbelvadd för att det inte skulle bli svettigt och för att jämna ut och mjuka till hörn och kanter.
Tygaffärer bör ha både skum i olika tjocklekar och möbelvadd, som jag verkligen rekommenderar.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Nu har jag redan inhandlat två st OSB skivor. Som ni säger spånskiva / plywood hade kanske varit bättre, men OSB skivorna var väldigt billiga iallafall
200kr i materialkostnad hittils... Nästa inköp spraylim och skum, tack för tipsen.
Jag gillar utseendet på OLA C:s sittdyna (bild nedan), det är liknande resultat jag önskar uppnå på mina "dynor".
Mina dynor skulle möjligen kunna se något bulligare ut, så får se va de rekommenderar i textilaffären. Kanske smäller på lite vadd med...
Jag gillar utseendet på OLA C:s sittdyna (bild nedan), det är liknande resultat jag önskar uppnå på mina "dynor".
Mina dynor skulle möjligen kunna se något bulligare ut, så får se va de rekommenderar i textilaffären. Kanske smäller på lite vadd med...
Redigerat:
Klicka här för att svara