Jag skall till att snickra lite utomhusgrejer och har lite gammalt trallvirke som egentligen skall slängas. Jag provade att köra en bräda genom hyveln och den blir hur fin som helst.
Så min fråga är, kommer jag att dö av nån sorts förgiftning om jag hyvlar och sågar tryckt virke som jag jag gör limträ av för att sedan snickra tex en brevlåda?

jm

Två nackdelar tycker jag mig känna till, alla verktyg blir nersölade och är svåra att göra rent - det gäller i och för sig mest när man jobbar med färskt tryckt virke. Ett problem med detta är att det verkar som att tryckimpregneringsvätskan accelererar oxidering av metallytor. Sedan är det ju hälsoaspekten som du själv är inne på, det är ju inte så trevligt att andas in damm från tryckt virke även om det säkert är mindre hälsoskadligt nuförtiden...

Du kan lugnt bortse från alla hälsoaspekter om du ska bygga en brevlåda......:rolleyes:

Du kommer inte att dö om du hyvlar till lite virke...Om virket är några år gammalt så har det nog dom giftiga ämnena lakats ur för länge sedan.
Arsenik var många år sedan dom slutade med (ca år 2007), men du kan ju ha någon form av munskydd så du slipper dammet i munnen och tvättar dina händer gör du väl redan nu innan du äter mat.;)
Största risken att dö är nog om du följer med ett varv i hyveln.:(
Lycka till med snickerierna :)

Tack för era svar. Självklart överdrev/ironiserade jag över risken att dö ;-) Jag ville bara höra om det var ett "big no no" att ta in impat virke i snickeriet och så verkar ju inte fallet. I varje fall inte om man nöjer sig med att tillverka EN postlåda. Annat blir det vär om man skall starta en postlådefabrik...
Jag noterade att hyveln blev "skitig" av att hyvla impat men jag tror inte det gör nått. Virket är dock torrt och minst 15 år gammalt så kreosotet har förhoppningsvis dunstat ;-)
Jag gör ett prov att snickra av virket så får vi se.

/jonny
Ramnäs

Är inte det svårt onödigt att använda tryckt till en brevlåda? Dy hyvlar av de få millimetrar där impregneringen sitter, pulveriserar det till damm och sedan bygger du brevlåda? Enligt hjältarna här på forum är det helt OK at ge tryckt till barn att leka med. Det kan man tycka om som man vill. Man trycker virket av en anledning.
Jag skulle ta andra spillbitar om det ska fräsas eller hyvlas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.