Hejsan!

Ny på detta forum. Har under en tid känt ett växande intresse för att hålla på med snickeri. Dock inte så mycket av den större sorten som att t.ex. bygga en altan, utan mer finsnickeri. Har börjat köpa på mig en del verktyg och maskiner, men börjar fundera på om jag varit lite för snabb gällande gersågen jag köpt. Det rör sig om en Bosch (blå) GCM8 SJL. Jag får den inte att såga exakt, oavsett om det gäller vertikala eller horisontella snitt. Jag har fått den att bli så pass exakt som en diff på ett par tiotals millimeter. Provade dock att dela en bräda i 45 grader och såg att diffen på 60cm blev ett par tre millimeter när jag satte ihop de snedsågade brädorna för att skapa ett hörn.

Frågan är alltså, förväntar jag mig för mycket av den sågen? Skulle jag snarare skaffat mig en bordssåg istället?

J
Många av dessa verktyg är hyfsat inställda direkt ur lådan, men ska det bli riktigt bra behöver man ofta göra en finjustering av anhåll samt lite olika vinklar. Dels att klingan är 90grader mot bordet, att den håller 45 grader vid tiltning samt även kontroll av de fasta lägena vid rotering av basen. En "Bevel box" är ganska användbar. För justering av anhållet är det repetition som gäller. Sök här på forumet (fast under "maskiner och vertyg"-delen) och du skall finna svar.

Tackar för tipsen. Skall provas. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.