N
Niq: Om du vill ha sågad yta skulle det säkert gå att få någon som har ett sågverk att såga dom till rätt storlek.
3 svar · 2,8k läst
S
sinuslinus: Fur eller furu är sågad tall. Fint bord din fru beställde.
12 svar · 7,1k läst
·
remdrivet
remdrivet: Ta in di i dec-jan-feb när fukten är som lägst ute? Jag har bara dålig erfarenhet av att ta in eget virke, men det går bra för vissa.
10 svar · 4,3k läst
·
remdrivet
remdrivet: Hyr in dig i en verkstad? Det finns ju en del "maker space" som Lunds öppna verkstad där du får en säkerhetskurs och lite "maskinvett och etikett" sen får du köra på.
2 svar · 1,5k läst
G
gusvo085: Inte i Norrköping, men nu finns ju en maker space i Linköping. Bor inte i stan så jag vet inte om de har utrustning, men det kan ju bli något...
12 svar · 4,9k läst
F
Finndjävel: Använd grövre papper, 100 eller 150. Med 150 blir ytan passligt sträv för att den ska ta åt sig någon färg. För bästa resultat slipar du bort all lack men det viktigaste är att du får bort den släta ytan så att färgen fäster. Jag hade renslipat den del som är synligast (bordsytan) och fuskat på benen och endast slipat ytan av lacken.
3 svar · 15,3k läst
J
Johey: Klar! [bild] Det blev lite förändringar från den ursprungliga ritningen. När jag byggt ihop stommen tyckte jag den verkade så pass stabil att förstärkningen på benen var onödig. Däremot kände jag att jag ville ha det diagonala stödet istället. Jag är riktigt nöjd med resultatet. Det är tungt att köra den, men det går. Även över tröskeln från garaget och ut på grusuppfarten.
9 svar · 9,9k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Det har du nog en poäng i men för en så här liten pryl som ett skrin verkar det inte ha så stor betydelse. Lite otålig, jo... :o
12 svar · 2,4k läst
·
H
hyggabus: Om tråden är 3-4 mm, så klär du den med en bit styv slang som du slitsat.på längden. Sen passar en 8 mm klammer fino. Då får du dessutom en skoning mellan stålet och träet. Du som bor i Sthlm, har du kikat hos Lundell & Zetterberg ?
31 svar · 6,1k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag tänkte faktiskt bygga själv, har några konstiga bitar som jag dock måste artbestämma först. Ska man ta masonit och frigolit också tro?
7 svar · 5,7k läst
·
T
Troberg: Vet inte om det här är exakt rätt forum, men försöker ändå. Jag ska klä en lite oregelbundet formad bit rör med galon (ska göra ett ställ för biljardköer). Jag har tidigare gjort liknande jobb, och har då använt kontaktlim på sprayburk, men det är svårt att spänna materialet så att limmet fäster ordentligt. Då tänkte jag så här (jag gillar kluriga och oortodoxa
0 svar · 1,2k läst
DennisCA
DennisCA: Hmmm, några personer har föreslagit jag skulle använda min hemmagjorda tjäroljefinish för utemöbler på bänken (litet fin trätjära, tungolja, linolja och litet epifanes lack). Jag undrar nog om det är en bra idé att lägga tjära om nu litet, på en hyvelbänk. Provade med endast tungolja. [bild] [bild]
21 svar · 5,8k läst
larsbj
larsbj: [citat] Det jag kommer ihåg är att medarna är 840mm långa och sitter 320mm isär (yttermått) Sitthöjd 330mm Resten blev som det blev, byggde enligt "vad hände sen" principen. Kan ta lite mer mått när jag kommer till snickeriet. Designen på huvud och ben ska helt krediteras min sambo.
7 svar · 5,8k läst
·
B
boohoo: Alternativet hade väl varit att göra två trench cut i björkplywooden för att sedan sätta på förgängade skenor i typ aluminium på mdfen. Då har du möjlighet att ganska enkelt ta av och på fronten samtidigt som du får ett stabilt sätt att fästa fronten på.
6 svar · 3,2k läst
·
findus42
findus42: Fick lära mig ett trick med golvsockel när jag var ung som jag fortfarande använder. den första listen kapas rakt och monteras stumt in i hörnet. På ovansidan av listen som ansluter sågar man en ger på känn några mm ner. Sedan vänder man listen och sågar underifrån nästan igenom. Med en lätt knyck bryter man av och får då en rakt kapad list med en liten gerkuliss som petar ut i
7 svar · 4,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Lite sen kommentar men... Ytan på dina "bordsbrädor" är enastående vacker, det bästa man kan önska sig :thumbup: Och att bygga underrede och annat i 28x70, dvs glespanel, är perfekt. Har själv tillverkat lite hatthyllor och annat av detta. Världens bästa och mångsidigaste virke! Och billigt som f*n :)
25 svar · 31,1k läst
·
S
sparcraft73: OK, då drar jag slutsatsen att det smidigaste sättet att få till detta är att bygga ramar med ribbor i. Vi kommer att ha Kiraitrall på altanen och funderar då på om det skulle vara snyggt att göra detta räcke i Cederträ. Jag tänker då att man kan fräsa spår i stolparna i vilka man kan skjuta ner ramarna ovanifrån och sedan fixera dessa med en överliggare. Vad tror ni om detta?
10 svar · 10,4k läst
·
A
Andreas12345: Försöker hitta fina möbelben på nätet, men hittar bara fyrkantiga fula ben och den lite skumma hemsidan www.heritageupholsterysupplies.se. Var kan jag köpa fina möbelben. Är ute efter Queen Anne-utseendet.
0 svar · 1,6k läst
J
JohanOrnestedt: Soffbordet har fått pausa då vi helt plötsligt bestämde oss för att flytta. En lägenhet i ett hus byggt 1923 och orenoverad sedan 1963 så vi har en del att göra ;) först ut så byter vi kök. Har rivit masonit i mängder och hittat fina brädgolv och fin pärlspont. Så soffbordet får vänta lite. [bild]
23 svar · 8,7k läst
·
T
Troberg: Körde prottes metod, funkade perfekt. Thanks mate!
19 svar · 6,5k läst
C
ConnyK: Tycker att 3M "Smurflim" Fastbond 30 (vattenlösligt kontaktlim) är bra, det ett av få lim som funkar när man klär om prylar i bilen. Har inte testat mot melamin men med tanke på att det fäster mot eländig bilplast så borde det funka. Det är ett lite speciellt lim, det rinner nästan som vatten och fungerar annorlunda. Skall du använda dig av det kan du få lite tips.
4 svar · 2,7k läst
T
thomasx: Ikea har avsmalnande ben, dock i bambu, vet inte om de finns i ek också. Kostar 150:-/st vill jag minnas.
28 svar · 26,6k läst
·
P
Pysslarn: Skivan kan bearbetas på olika sätt och spricker ej enligt faktabladet, så det kan väl vara ett vettigt alternativ utifrån din kravspecifikation. När det gäller färg skriver du att du vill "kapsla" in terpentinet (i limfogen((?)) med färg — de naturliga ämnen som finns i furuträet är troligen mindre hälsovådliga än den färg du funderar på att använda för att försöka
1 svar · 3,2k läst
prototypen
prototypen: Eller en rundel plywood, eller två. Protte
5 svar · 4,8k läst
P
Pysslarn: Visst ger det en kick att göra grejer själv??? Snyggt jobbat! //Ronnie
1 svar · 3,2k läst
·
F
falkn: [citat] Lycka till :)
14 svar · 3,5k läst
F
Ola C
Ola C: Om du kan tänka dig att byta ut ellipsformade avrundningen mot en vanlig radie är det väldigt snabbt och enkelt att tillverka den där med en vanlig handöverfräs (om du äger en sådan) och en cirkelmall.
5 svar · 1,6k läst
·
bax
bax: OK. Måste börja med att beställa ett frässtål.
6 svar · 6,5k läst
Stommen
Stommen: [citat] Det är inte hyllplanen som är problemet utan sidorna där jag inte hittar ett material som är ca 250x28mm Lärk eller furu lutar det åt. Gillar din svarstid riktigt morgonpigg.
14 svar · 6,4k läst
·
B
Beifeldtarn92: [citat] Är furu lättare att måla på än MDF alltså?
4 svar · 8,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.