Min fru beställde nytt soffbord, en anledning så god att besöka snickarboden. Ska föreställa nån form av New England-stil (tror jag iallafall)

IMG_0736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skivan är ek, medan benen är fur.

Skivan är limmad som vanligt, men för att undvika att den slår sig, så satte jag 2 st ändar som jag "tappade" in.
IMG_0721.jpg
Skapa konto

IMG_0722.jpg
Skapa konto

Sen använde jag fyrkantiga pluggar för att hålla ihop det hela. Utan fyrkantsborr, som är numera väldigt populär här på forumet ;)
IMG_0738.jpg
Skapa konto

Frun godkände även leveransen.

///Benke

• Gilla
arneri68 och 15 till
  • Laddar…
Snyggt!

Snyggt!!!

Snyggt bord, men ändarna på skivan verkar lite farliga. Stor risk att det kommer spricka vid fuktrörelse då ändarna inte kommer utvidgas som resten av skivan. Men det är bara att hoppas att det håller, för snygg är det.

Hej Pyro
Exakt så tänkte jag oxå, så jag lade in expansionsmöjlighet i de 2 yttre tapparna, och även själva hålet i tappen är ovalt. Sen limmade jag fast bara tappen i mitten, så de 2 yttre kan röra sig. Det var lite pyssel att limma pluggarna utan att det kom något lim på själva tappen. Men det gick bra för redan nu har skivar krympt typ 1 mm.

///Benke

• Gilla
Mr Handyman
  • Laddar…
Benke01 skrev:
Hej Pyro
Exakt så tänkte jag oxå, så jag lade in expansionsmöjlighet i de 2 yttre tapparna, och även själva hålet i tappen är ovalt. Sen limmade jag fast bara tappen i mitten, så de 2 yttre kan röra sig. Det var lite pyssel att limma pluggarna utan att det kom något lim på själva tappen. Men det gick bra för redan nu har skivar krympt typ 1 mm.

///Benke
Kul att höra att du tänkt på rörelserna. Då ska det nog hålla sig fint längre. Vore ju trist om bordet skulle spruckit när du lagt ner så mycket jobb på det.

Det är en gammal beprövad teknik så det ska nog hålla. Vet inte Svenska ordet men amerikanerna bygger ofta sina bord så som Benke, sök på breadboard ends o få en miljon hits:)..

Edit: dock hade jag föredragit den mer traditionella metoden med fals(?) som löper hela bredden + tappar http://www.finewoodworking.com/assets/uploads/posts/12058/Breadboard9_xl.jpg Dels ser man till att hela bredden på skivan hålls på plats, inte bara där tapparna är. Sen får tvärgående brädan stöd hela bredden, 3 tappar som står "ensamma" känns ganska utsatta om någon skulle sätta sig på kanten.

Edit2. Såg nu skivan har ju support underifrån ute vid kortändarna. Så det där med risken om någon sätter sig på det är ju inte något problem. Sorry :rolleyes:

Snyggt bord Benke. Lite nyfiken på vad det är för bordssåg du har...?

Redigerat:
  • Gilla
fredde_o
  • Laddar…
Fint bord! Ser väldigt välgjort ut. Gillar verkligen tappar med plugg i.

Hej Ola
Sågbordet är typ den som Jula hade för några år sedan, ett Kina-bygge som är pimpad av en firma i Tibro, som jag har glömt vad de heter. Denna pimpning innebar 12 tum sågblad och 4 kW motor. Dock är den väldigt rejäl, 250 kg och gör jobbet bra.
///Bengt

Stiligt

Benke01 skrev:
Min fru beställde nytt soffbord, en anledning så god att besöka snickarboden. Ska föreställa nån form av New England-stil (tror jag iallafall)

[bild]

Skivan är ek, medan benen är fur.

Skivan är limmad som vanligt, men för att undvika att den slår sig, så satte jag 2 st ändar som jag "tappade" in.
[bild]

[bild]

Sen använde jag fyrkantiga pluggar för att hålla ihop det hela. Utan fyrkantsborr, som är numera väldigt populär här på forumet ;)
[bild]

Frun godkände även leveransen.

///Benke
Snyggt bord. Vad är det för dimensioner på materialet på underredet?

"Skivan är ek, medan benen är fur."
Min slutledningsförmåga leder till träslaget tall. :-)

S
Fur eller furu är sågad tall.
Fint bord din fru beställde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.