Byggahus.se

Fackverk?

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Detta är ingen möbel, men jag hoppas att ni som läser här är sitter inne med rätt kunskaper. :)

Jag ska bygga fyra grindar (minst) i stil med detta:
    Fackverk.png

Ramen och den vågräta mittregeln är 45x45 mm. Övrigt virke är 19x32-läkt.

Hur kan jag bäst foga ihop detta så det blir hållbart och ser snyggt ut?

Jag skulle helst vilja ha dolda fästelement, så jag är lite inne på träplugg och utomhusträlim (Casco?), men hur svårt är det att få allt rätt placerat (borra tillräckligt noga) och blir det hållbart?

Vilka andra alternativ kan ni komma på?

Jag kommer att ha pelarborr så jag kan borra rakt åtminstone. :)

2. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Halvt i halvt för den yttre ramen och de tvärgående ribborna, sedan spelar det nog mindre roll hur du fäster de diagonala elementen. Det blir orimligt mycket jobb att lägga dem halvt i halvt och som grindarna hänger så känns det som att åtminstone den övre långa diagonala biten ger mycket genom att bara sitta där - utan krav på infästningen. Den nedre däremot sitter ju åt fel håll för att stå emot när grinden hänger så där kanske någon form av plugg utifrån ramen inte skulle skada.

Redigerat 5 aug 2016 00:45
  3. K
    Medlem Nivå 4
    Låter vettigt, även om jag hade föredragit rent estetiskt att ha 45-gradersfog som på bilden i ramens hörn.

Om jag kör med halvt i halvt som du föreslår, tänker du dig skruv, lim (med/utan plugg), eller något annat?

Om jag för estetiken väljer 45-gradersfog som på bilden, hur skulle man då kunna foga ihop bitarna för god hållbarhet?

Ang. "snedstaget" så tror jag det räcker med den övre som är åt rätt håll, förutsatt att den undre läkten fästs stadigt nog.

4. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Halvt i halvt med lim och två skruv i varje fog hade nog jag använt, 45x45 är rätt klent men det borde gå tt få dit två skruv ändå. Du kan ju försöka få ner skruven 5-7mm så att du kan sätta dit en plugg. Men detta minskar ju hållfastheten på skruven så man kan nog välja att spackla istället om man nu skall mål grinden.

Jag tror inte på att bygga med gerade fogar, det blir inte alls lika starkt. Om du verkligen vill ha denna typ av fog skulle jag nog välja att ta ur 1/3 ur mitten av båda bitarna och limma in en splines mitt emellan dem. Då får du samma utseende som en gerad fog men styrkan av den stora limytan från halvt-i-halvt (faktiskt mer yta) men den metoden känns som ganska arbetsintensiv...

5. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Borde man inte kunna borra rakt igenom h-i-h-fogen och dra en träplugg hela vägen? Om man väljer dimensionerna rätt så det blir tillräckligt mycket gods kvar borde man kunna få det minst lika starkt som med skruv.

6. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Jag skulle för övrigt sälja att det är i precis denna typ av projekt som en domino är ovärderlig. Om du inte har en eller kan låna, fundera på om du inte ska hyra en för en dag när du gjort klart all stock prepp. Då blir ihopfogningen av det inre ramverket en barnlek, likaså infästningen av det i ramen.

7. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Det skulle väl i så fall bli en plugg i varje fog, det är väl lite material för två... Det som du behöver vid halvt i halvt förband är ju att hålla ihop fogen under tiden limmat torkar så ifall du vill ha plugg kanske det är en ide att hålla ihop det med tvingar och sedan borra och sätta i plugg efter limmet torkat.

Jämfört med styrkan i en halvt i halvt fog och den tunna dimensionen så tror jag inte på en domino-fog i detta projekt. Man kan väl inte gärna använda större än 10mm domino och då blir det endast en (eller möjligen två stackade) vilket inte ger särskilt mycket styrka. Halvt i halvt måste bli starkare. Det är klart att övriga interna fogar skulle kunna göras starkare med domino men det kanske ändå inte motiverar ett inköp av set verktyget eftersom ramen behöver göras starkare.

8. K
    Medlem Nivå 4
    OK, jag kollade lite på domino och såg även "lamellkex". Jag tänkte föreslå en "egen" variant, i linje med förslaget från @jonmo. Vad tror ni? Tänkte rundstav 10 mm. Är placering/pluggdiameter i rätt härad tror ni? Bättre med 2-3 st smalare plugg?

En fördel mot halvt-i-halvt är att jag slipper öppet ändträ i toppen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Gerfog med plugg.png

Mvh,
    Kjell

9. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Jag tror inte heller på domino till ramen, där är vi eniga. Jag tycker även jag att inköp verkar överdrivet, därav tipset att hyra.

10. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Inser att jag läste ditt inlögg lite slarvigt Jonmo, jag tror vi har samsyn. ;)
    Går det att hyra dominon?

En sammanfogning enligt den ritning du lade upp nu borde få samma limarea som en halvt i halvt så det funkar nog minst lika bra. Däremot tror jag det kan bli lite svårt att få pluggen att dra ihop fogen på klassiskt vis då den ju är en gerad fog så det kanske är bättre att borra efteråt som jag föreslog tidigare. Nackdelen är förstås att den fogen tar längre tid att göra men du kanske kan göra en jig till fräsen om du skall göra flera grindar.

• Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 4
    Jag är inte så bekymrad över arbetstiden här, det blir inom rimlig gräns oavsett eftersom det inte är serieproduktion. :) Och kul att snickra!

Jag tänkte använda bandsåg för att göra "ursågningarna". Fräs har jag ingen. Kikar på en maskin med bordsfräs, men den använder man väl bara till att fräsa listprofiler, eller hur? Skaffar kanske ramtving för att hålla delarna i rät vinkel under limning, om de som jag har är för små. Borra och sätta plugg i efterhand, ja, det är nog bäst.

Då har jag en plan för hörnen. Tack för input!

Angående snedspjälorna så tror jag att jag kör på limning och runda träplugg.

De vågräta läkten som är i underkant av det övre sneda spjälverket resp. överkant av det nedre sneda spjälverket då? Av estetiska skäl tänkte vi köra 19x32 mm läkt där också, men den övre av dem ska ju bära lasten från den långa "bärande" snedläkten, så den bör ju sitta ordentligt. Räcker det med två tunna träplugg i änden? Eller ska jag kanske öka dimensionen där till 45x45?

Blir spännande att få ihop detta. :)

12. S
    Medlem Nivå 3
    Jag tror väldigt mycket på idén i senaste bilden. Sätt dock hålet i den inre biten typ 2 mm upp till vänster så att pluggen verkligen drar ihop.. om det är så att du inte får i pluggen för att det blir för tight kan du hamra på den så att du trycker ihop fibrerna, och när du slagit i den helt penslar du på lite vatten så återgår den till ursprunglig storlek igen.
    Du kommer få sjukt stor limyta och pluggen håller ihop sjukt bra medan limmet torkar. Du kan nog köra exakt samma lösning för samtliga fogar, men i mindre dimension i de mer dekorativa delarna. Jag tror att en plugg räcker gott och väl, eftersom den mest håller ihop medan limmet torkar.

• Laddar…
  13. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Det finns gott om resurser online på engelska om "drawboring" vilket är vad Svante beskriver ovan.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 3
    @jonmo: Exakt, samt tekniken att hamra ihop fibrerna heter tydligen kigoroshi, eller att döda träet.

Frågan är också om limmet kommer hålla... bitarna expanderar ju på bredden, vilket i detta fall är olika håll.

15. K
    Medlem Nivå 4
    :) Jag får väl göra ett litet test. Och skicka in både testresultat och slutresultat här.