Möbelsnickeri
prototypen: Åsså sätter man tvingen lite sne åsså glider det både hit o dit. I och för sig kan man dubba med avklippt spik. Protte
badtastex: Tack! Krönlisten är köpt färdig, tror det är 72mm hålkäl. Profilen till luckan är ett profil/kontraprofilkit från Rutlands. http://www.rutlands.co.uk/sp+woodworking-power-tool-accessories-router-cutter-sets-door-window-complete-door-drawer-making-router-bit-set-1-2-rutlands+tr302 Färgen är Jotun Lady, jag har inte gått ner mig i linoljefärgsträsket ännu men jag oljade ett golv med
Thomas_Blekinge: Är inte det svårt onödigt att använda tryckt till en brevlåda? Dy hyvlar av de få millimetrar där impregneringen sitter, pulveriserar det till damm och sedan bygger du brevlåda? Enligt hjältarna här på forum är det helt OK at ge tryckt till barn att leka med. Det kan man tycka om som man vill. Man trycker virket av en anledning. Jag skulle ta andra spillbitar om det ska fräsas eller
CarlMagnus: Det finns mdf med med mycket lite formaldehyd, MDF EO är en sort. Valchromat har också låg emission. Finns genomfärgad formaldehydfri mdf med =)
Lexington: Förresten, skulle du ändra dig och ändå vilja göra en pipa av klossen har jag namn på två riktigt duktiga personer i Stockholm som säkert skulle kunna hjälpa och vägleda dig :)
Todilo: [citat] Tänkte mig att eftersom ja alla våningarna över tynger neråt så att säga. Därför tänkte jag att i alla fall göra så att bottenhyllplattan inte sätts fast från sidan utan man sätter sidolattorna ovanpå så att säga Vad tror du om själva frontpanelen? Jag valde att den inta ska sitta ihop med hyllplanssidorna eftersom jag då kan ha ett lite snyggare material? Eller ska man
pär h: Varför ? köpa lim utomlands som dessutom är svindyrt. När det finns lim i Sverige som är precis lika bra eller bättre. Det är ju bara ett kök ingen hauptbyrå. Hur tror ni alla svenska kökstillverkare och svenska snickerier som bygger möbler och inredning till privat och offentliga miljöer gör. Inte använder dom titebond i stor skala alla fall, alldeles för dyrt. Så vanligt vitlim
pär h: Fantastiskt bord. Faneret är 0,6 mm. Skall du slippa så slipa enbart med en kloss och papper. Dvs använd inte bara papper i handen för att gnugga på en punkt. Och självklart går det att använda maskin förr att ta bort de mesta. Men gör det bara om du verkligen har koll på läget. Annars så är sickeln det absolut bästa valet. ytbehandla det med samma som innan.
jordraketen: [bild] Hej. Nån som vet om det, finns och i så fall var, man kan få tag på en sk skåpsnäppare som skulle kunna funka på en 1000x800mm trägrind utomhus? Eller nån idé om hur man kan tillverka en av tex ett teflonhjul och nån form av fjäder?? Mvh
nanowire: Att limma direkt på glaset med sanitetssilikon funkar fint (ser fortfarande bra ut nu >10 år senare)
pelpet: Överdel bokhylla? Låter som att ovansidan inte syns därmed? Snabb och enkel lösning kan ju vara att skruva en bit regel längst in mot väggen för att hålla ihop skivorna samt en träplugg i fronten så att de inte skevar. Ställ grunda böcker framför regeln. Alt en platt hålskiva som skruvas med kort montageskruv. Då kommer böckerna att luta lite.
hans lindquist: Kan så vara. Men förr eller senare uppstår alltid behovet av snygga och billiga konsoler. Om inte annat kan man själv skapa behovet.;)
jussi_76: [citat] Okej, 4 år gammal tråd men tipset om att köpa en IKEA-garderob och såga bort det som är överflödigt var ju briljant. Fattar inte att jag inte tänkt på det. Gjorde ju det hela hur lätt som helst! TACK
bax: Har du en handhyvel kan du ju tillverka några spånor att använda som shims när du limmar.
hans lindquist: Försiktig framfart med varmluftspistol kanske kan funka. Luktar förfärligt men är effektivt. Se upp så att du inte bränner ytan.
mekkar mulle: Nu har jag redan inhandlat två st OSB skivor. Som ni säger spånskiva / plywood hade kanske varit bättre, men OSB skivorna var väldigt billiga iallafall :) 200kr i materialkostnad hittils... Nästa inköp spraylim och skum, tack för tipsen. Jag gillar utseendet på OLA C:s sittdyna (bild nedan), det är liknande resultat jag önskar uppnå på mina "dynor". Mina dynor skulle möjligen kunna
norrbottenssnickaren: Roligt projekt. Fortsätt posta förbättringar :)
pär h: Limfog är så förbaskat fult tycker jag.. Det går utmärkt att använda bredare ämnen än 30-50 mm som det är i limfog. Fy för att förstöra fin ådring genom att såga sönder. Men det är en industrigrej att göra limfog. Titta på baksidan på gamla skåp eller bottnar i gamla lådor. Det är minsann ingen limfog. eller för den delen resten av skåpet. Det handlar om yrkeskunskap har
krillek: [citat] Bordssågen skall det naturligtvis vara! :o
favino: Jag har redan stewmacs variant, men kan tänka att göra en ny lite längre till mig själv oxå. Skicka önskvärda mått, framför allt längd du behöver, och kanske tjocklek på tänkt fil så kan jag såga till en bit. Blir i björk eller lönn..
BirgitS: Ek-möbeln kommer oljad: https://www.kilamobler.se/produkt/grythyttan-klassikergrupp-oljad-ek-2/
fia_mstd: Lite bredare eller lite smalare naturligtvis! Bakvägen är fönster så det går tyvärr inte att fästa i. Men betong i den väggen så det går ju att fästa i dem så klart! Tack för din hjälp!
Martin023: Tack för svar, jag vill påstå att limmet är vattenbeständigt. Någon som har erfarenheter av bets o dyl utomhus?
nanowire: Tack. Jo, märkte det med mitt körsbärsträd som fick torka så, blev tyvärr någon spricka även på djupet.