Laddboxar
Haladria: [citat] kabeln till laddaren ska vara hel hela vägen från proppskåpet, den bör inte skarvas
jliljeha: Brukar sikta på 10% kvar hemma eller vid laddare för att ha lite marginal. Kan acceptera lite mindre ibland.. På väg hem från julfirande i vintras skulle det vara 10% - men jag lyckades både köra fel och råka ut för stopp i trafiken pga bilolycka. Båda resulterade i omvägar på rätt många mil vilket ledde till att mätaren slog om till 1% precis när jag lade i parkeringsbromsen
Majgårdarna: Blev en Tesla M3 för mig. Har altid haft kombi så jag var lite skeptiskt. Men det har fungerat mycket bra än så länge. Skall vi till fjälls så får vi nog plats med allt.
Affaf: Jah har nyligen installerat easee laddbox med equalizer home kit av en elektriker. Jag tror att home kit är ny lössning för elmätare som har ingen RJ45 kontakt. Vad jag ser är att equalizer visar ganska liten ström på appen och även sin egen mätare(samma). Men jag ser att ström ökar när jag börja belasta fas. Just nu har jag ingen bil att ladda och jag har inte använt laddare.
sunnis: Inga problem att ha solceller på taket och använda energin till ladda elbilen, men du kan inte ha en off-grid lösning för ändamålet, det kanske man kan men det blir väldigt komplicerat utan någon egentlig nytta. Solceller + växelriktare mot elnätet + en elbilsladdare som kan prioritera laddning efter solelsproduktionen (Typ Zappi V2 m.fl.) så har du en fungerande lösning. Solel som
Nötegårdsgubben: [citat] Ingen fara, men motfrågorna blir ännu fler. :D Till att börja med, är det en elbil som kan ladda på tre faser eller en bil som bara laddar på en, som de flesta laddhybrider? En bil med litet batteri och enfasladdning kan kontraintuitivt vara ett större problem för ens elsystem än motsatsen, då man kan vilja ladda det lilla batteriet relativt fort och bara belastar en fas. Med
Mr Lingonbacken: [citat] Har du bild på hur powerboosten installerades?
halper: [citat] Jag pratade med min lokala bankkontakt som tog emot den. Efter några dagar så fick jag pengarna. Har för mig att det inte ens kostade något. Det var på den tiden banken hade kontor i byn.
plåtrickard: [citat] Då åker jag på överlass:p:cool::thinking::thinking:
Nötegårdsgubben: Jag skulle säga att en eller tre kan ladda åt gången. Har man bara ett vanligt schukouttag framdraget till parkeringen kan bara en ladda åt gången, har man trefas framdragen kan man med relativt vanliga prylar ta ut så man har el till en bil per fas, alltså tre stycken. Schablonmässigt kan man då säga att de bilarna kan ladda 1–2 mil i timmen var.
Limpan4all: Easee home som din model heter har både jordfelsbrytare för AC felström och DC felström så den uppfyller alla krav själv. Men texten handlar om att den fungerar bra även om det finns eller trots att det finns andra jordfelsskydd i installationen (på fastighetsnivå). Själva Easee boxen kan ställas in till valfri ström under laddarens installation (dock gemensamt för all tre faserna) i
merbanan: Följande är från deras administratörshandbok: "Vi stödjer IMD och de flesta vanliga system för debitering. Ni behöver meddela vilket system ni vill använda. Om ni vill kan vi även skräddarsy en lösning åt er." Iaf deras produkt är under utveckling. Så möjligheten finns ju att påverka den. Det hjälper ju om man ska köpa mycket men jag vill tro att om man som köpare beskriver
@ndreas: DEFA Erange IQ laddaren har fortsatt att strula. Ingen hjälp har gått att få av Defas "support". Det slutar med att elektrikern efter ett halvår med problem ska montera ner laddboxen och istället sätta upp en laddbox av annat märke. Inget bra betyg för Defas laddbox alltså. Välj en annan laddbox!
Nötegårdsgubben: [citat] Så är det absolut. Har man ett hus som drar 15.000 kWh per år och på toppen av det lägger ytterligare 3–4.000 kWh så är det ju närmast enfaldigt att bara räkna de pålagda 20–25 procenten och kostnaden för dem. Står man däremot i valet och kvalet om man tror sig tjäna på timpris eller ej kan det ju vara en bra fingervisning.
pacman42: [citat] Försökte gräva lite till, det verkar som att Hyundai inte försöker skryta med teoretisk batterikapacitet, de berättar istället hur mycket som är tillgängligt i teori och i praktik. Kia Niro EV från samma tid verkar ha ett batteri på 39kWh, så det kan kanske vara den verkliga teoretiska storleken på batteriet.
aldabergr: ja och nej. Man sätter ett säker offlineläge, där man får höfta vad som är Max laddaren får dra utan internet. [citat]
Johannest1991: [citat] Ja jag landar nog i att jag får ha någon annan elektriker att komma hit och titta. Borde kanske anat ugglor i mossen när jag fick hjälpa elektrikern som installerade att färdigställa uppkoppling och inställningar på boxen.
Larsa: Kolla här. https://www.byggahus.se/forum/threads/eeasee-laddbox.435890/
Kungen_283746: [citat] Absolut, jag byter kabel också. Men det löser sig, bara jag hittar en bra stolpe... :)
Demmpa: Lite har att göra med var mätarplatsen & gruppcentralen är i förhållande till där laddstationen ska placeras samt hur kabelvägarna går. Jag hade valt direkt från mätarplatsen i första hand. Ju färre kopplingspunkter ju bättre. Jag hade dragit 6kvadratare, tex https://www.elkatalogen.se/produkter/nexans-fqlq-easy-styr-5g6-2x0-75.html till laddboxen.
Limpan4all: Jag laddar vår Zoe ZE40 2019 alldeles utmärkt på trefas 7A när vi besöker svärföräldrarna för att inte lasta huvudsäkringarna för hårt. På 6A trefas så slår det ifrån då och då, så den är inte helt stabil. Ja, jag har mätt upp PWM pulståget och det ligger inom toleranserna för 6A indikering om tillgänglig laddström. Att även notera, ställer man in laddboxen på 7A så
merbanan: Gör som du tänkt. Dra i en lite tuffare dragtråd. Och dra sedan igenom lämplig kabel som elektriker har anvisat. Vid behov använd kabelsmörj samt hjälpsam bekant.
Cancellara: [citat] Kolla in Terrawattcharging https://terrawattcharging.com/terrawatt-pay Verkar ha helhetslösningar för brf
Bo.Siltberg: Extra säkringsled är bara av ondo. Risken för kortslutning i en kabel är väldigt låg, och laddstationen ska givetvis klara den miljö den är monterad i utan extra säkringar. Säkring kan krävas av kabeln eller laddstationen. I annat fall skulle jag undvika. Laddstationen kanske kräver en JFB också.
Arjansbrur: det blir så att jag målar en liten plätt där laddboxen ska sitta, tack för svaren tecknade precis tibber så det blir eease boxen
Texan: [citat] Suck! Du vill uppenbarligen inte förstå. Jag tror de som läser detta och är ute efter att göra ett bra val av laddbox förstår. Därmed lägger jag ner mina försök att övertyga dig om att en Eassee laddbox kopplad till Tibber inte behöver någon molntjänst för att få till en "forcerad" laddning om så skulle behövas. Och som jag skrev i inlägg #36 så skulle jag bli
Murkla1949: Har länge funderat på att byta bort vår Octavia 2013 och var helt inne på en Kodiaq. Sedan föll tankarna på en Outlander Phev av den senaste modellen. Ja den är gammal, jag vet... Men eftersom jag tycker att de flesta bilar nyare än 1970 är rätt trista så spelar det ingen större roll :-) Vi ska ha en fyrhjulsdriven bil och helst med lite markfrigång. Behöver inget monster dock.