Hej.

Nu är det såhär att jag bor i en Brf (radhus) och vi alla har motorvärmare där vi alla betalar den egna förbrukningen.

Nu vill jag installera en laddstolpe och undrar följande.

Vi har en större parkering cirka 40 meter ifrån min lägenhet och jag vill dra en 5G2.5mm2 dit för att kunna nyttja 3 fas. Från lägenheten till stolpen finns ett 50 rör med befintlig kabel i, som går till stolpen, dock bara stöd för 1 fas. När elektrikern kom ut så sa han att det finns en draglina (ser ut som fisksnöre) som han kan användas.

Min fråga är.

Hur drar jag enklast igenom den nya kabeln till parkeringen för att koppla till laddstolpen.

Jag tänker är det enklast med dragfjäder så inte den tunna befintliga linan går sönder eller kan man prova mata kabeln direkt? Vad är säkrast och mest effektivt? Har funderat på vanligt snöre, grövre tråd men också en dedikerad drag fjäder. Jag tänker att eftersom kabeln är lite grövre än den som är inomhus så vill man välja rätt från början.

Jag har fått några offerter men alla säger att det blir billigast om jag drar kabeln själv och dom bara kopplar in. Annars kan dom inte ge fast pris.

Husen är 4 år gamla

Gör som du tänkt. Dra i en lite tuffare dragtråd. Och dra sedan igenom lämplig kabel som elektriker har anvisat. Vid behov använd kabelsmörj samt hjälpsam bekant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.