R
Robert-san01: [citat] Finns system som inte läser sladden.
7 svar · 2,2k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Quick-and-dirty-lösningen skulle jag säga är att koppla ur alla laddboxar utom tre (eller sex). Dessa tre kopplas sedan så att de vardera bara får enfasmatning med en fas var. Sen kan respektive laddbox stllas på 16 A (8 om man vill ha sex boxar igång). Därefter sparkar man på styrelsen att få till styrningen, för det verkar ju som om det tänkts göras mer än vad som gjorts. Det
96 svar · 29,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Min erfarenhet är att tomtägarna och samfällighetsförening som förvaltar lokalgator ofta har så dålig koll att tomtägarna ansluter utfarter lite som de vill. Det skulle blir en enorm massa konflikter annars där samfällighetsföreningens styrelse i efterhand skulle behöva bråka. Och det gillar vi inte att göra i vår kultur och särskilt inte om man med minimalt engagemang har
11 svar · 4,8k läst
E
Elajomannen: [citat] Ja eftersom så många här på forumet och ute i verkligheten har så svårt att stava till schuko uttag så vore det lika bra att folk gav fan i de till att ladda bilen med. Det finns bättre lösningar. Slut på meddelandet.
44 svar · 8,0k läst
·
E
Elajomannen: [citat] Ja du ser, du har fattat precis vad jag menar.(y)
5 svar · 2,8k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Det är nästan lika billigt på vardagsnätter. Ibland billigare.
16 svar · 10,2k läst
·
PI_3_141592654
PI_3_141592654: Energimyndigheten har bra allmän info om laddning. Jag har kört elbil 10 år. Jag skippar laddbox och kör 1-fas på vanlig schucko kontakt. Man ställer in bilen eller laddkabeln på den ström uttaget tål. Man kan känna på kontakt, kabel, uttag om det blir varmt vid tex 6A som brukar vara lägsta inställbara ström. Sedan en billig hematomation plugg eller kontaktor med energimätare som
5 svar · 3,1k läst
H
HenrikHofgren: Problemet uppstår när man han många olika bilar, byter ofta och det inte finns stöd för dessa, då fungerar det inte. Tycker själv att det hade varit smidigt om laddstolpen var smart, annars köper man saker man inte behöver, bättre att ha en ren ladd i sådana fall styra bilen. Inköpet på 25’ känns inte så motiverat……… [citat]
4 svar · 3,5k läst
pacman42
pacman42: [citat] För att det är den som är väldokumenterad på nätet.
71 svar · 15,0k läst
P
Putte 9497: Finns även med ett litet hänglås i förpackningen
3 svar · 2,4k läst
·
S
sandos: [citat] Jag tror inte det motsvarar spotpris, utan snarare det priset som "andra stödtjänster" får och det kan man normalt sett inte bistå med som konsument vad jag vet. Det är även detta som de flesta stora batterier tjänar mest pengar på, ren kapacitet verkar det svårt att få ekonomi i. Har läst något om att de flesta batterier med 1-2 timmars uthållighet inte "köper billigt,
226 svar · 25,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Därför att staten missar skattepengar och Fortum får mindre inkomster. Dom kommer att hitta på ett skäl till att höja priset...
7 svar · 2,1k läst
·
R
Runnis: Easee laddbox, Equalizer lastbalanserare och krok för kabeln. 9585 kr installation 31/5 2022. Det var Assemblin här i Lindesberg som installerade. Beställde via Assemblins hemsida. Blev sedan uppringd och installatören kom och tittade och vi bestämde installationsdag. Passade även på så jag fick en ordentlig elcentral i garaget med jordfelsbrytare, 3-fas grupp, elmätare separat för
3 svar · 2,0k läst
O
oskarcronwall: 6495kr som Tibber-kund. Fick vänta ca 3 veckor. Jag hade förberett med gula kabelskyddsrör och grävt en ränna. Vi hade lite längre avstånd från fasadskåp till laddbox än vad som ingår i deras erbjudande men det va inga problem. De har en tydligen prislista.
1 svar · 1,3k läst
J
Joggin: Hade samma problem och då berodde det på att jag inte uppdaterat Tibber-appen. Om inte det funkar, radera och ominstallera.
8 svar · 5,7k läst
·
C
chrille-gäddan: På bilden verkar du - ha 16A per fas (lilla 16 ovan kant cirkeln vid varje fas) - förbruka 7.6-7.8 per fas - därmed 8A tillgängligt för laddning (8an vid blixten till vänster på bilden) så verkar som att grejerna funkar som de ska.
8 svar · 3,9k läst
·
T
torparnorpan: Syns rätt tydligt var jag kopplade om....
14 svar · 9,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Anledningen till att staten ger bidrag för en kassettbandspelare torde vara att man vill hålla ned toppeffekten, om det möjligen kan ligga i statens intresse. Om man nu redan har en så låg förbrukning att en elbil får plats inom 16 A, så behöver man ju ingen lastbalansering och då blir den en kostnad som man aldrig kommer att nyttja, trots bidrag. Ska man verkligen köpa "konserverad
15 svar · 8,3k läst
J
jimmie.p: Från Ellevio: Information Tillverkare Sagemcom, finns i hela landet. Kan mäta både elanvändning och eventuellt överskott av egen elproduktion (mikroproduktion). Utrustad med RJ12 port för det lokala kundgränssnittet. Kundgränssnittet aktiveras via Mina sidor. Enfasmätaren heter S211 och trefasmätaren T211, de är i övrigt lika. Utrustad med brytare så att du som kund kan stänga av
1 svar · 3,0k läst
Attitudeswe
Attitudeswe: Bilens mätning kanske är DC till batteriet, eller rent av DC som "fastnar" i batteriet- därav lägre då förlusterna inte räknas Att inte maxa 16a kanske är klokt. För vår easee med hyundai kona laddad till 95% rapporteras upp till 11.1kW från laddbox(fas 3 är alltid lite låg spänning av nån anledning- antar nått motstånd i boxen som mäter 2% fel) [bild]
3 svar · 3,8k läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: Schema buggar om man manuellt startar och sen pausar. Då startar inte schema innan man pluggat ur och i sladden är min erfarenwhet. Max 2 start o stoptider per dag Lite omständigt att flytta starttid från efter midnatt till innan. Man får rensa schmat och börja om. På det hela taget funkar det bra att manuellt juatera för billigast laddning (4g och inget wifi i mitt fall). Har inte testat
10 svar · 7,1k läst
·
Fotografen
Fotografen: Har du en enfasladdsladd, använd en adapter CEE416->schuko, tex denna: https://www.elbutik.se/product.html/overgangsadapter-cce-416---schuko-230v?category_id=2136 [bild]
2 svar · 3,5k läst
·
C
Carlf81: Hej! På G att installera laddbox och har följande funderingar kring ChargeAmps Halo (11 kW), som jag lutar åt (framför t ex Easee) pga design, gedigen konstruktion, fast kabel mm). Frågar inte efter Tibber och timdebitering etc. Har 25A huvudsäkring men även direktverkande el så tror det vore bra med lastbalansering/lastvakt. Men har några undringar. - allmän feedback från er med Halo,
0 svar · 2,6k läst
I
inatob: Underbart, känns som att man ska vara med under installationen. Har nu beställt en Easeebox + lastbalanserare, förhoppningsvis får jag det installerat om någon vecka. En fundering, jag bor i ett radhus med det gamla elmätaren och 20A huvudsäkring. E-on kommer att byta till den nya varianten 2024. Är det lönt med en balanserare?
4 svar · 3,2k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Trean i 3*20 står för de tre faserna. Så är det draget i i princip alla villor i Sverige, medan det i lägenheter ofta bara är en fas (så att var tredje lägenhet delar på samma fas). De flesta elbilar laddar med som mest 16 ampere. Det ger 3,7 kW per fas. Så laddar man på en fas får man 3,7 kW och laddar man på alla tre så får man tre gånger det, eller 11 kW. Det gör att
11 svar · 4,1k läst
halper
halper: Vi har vår inne i garaget eftersom vi för ovanlighetens skull använder garaget som garage, till skillnad från alla grannar :) Känns som precis rätt ställe, och sparar ett par spänn på försäkringen också. Skönt att slippa skrapa rutor på vintern och att bränna händerna på ratten på sommaren.
5 svar · 7,2k läst
W
Wizzen 23: Vet inte har tänkt använda box o kabel ett tag till då jag ger mig inte på att försöka rycka ut den…förmodar att jag inte kan få ut kabeln utan att förstöra laddaren eller kabeln
6 svar · 5,9k läst
tttomten
tttomten: Självklart ska du ha pris. Det du betalar är priset att du sen får avdrag på skatten skall redovisas separat.
5 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Men det finns faktiskt en anledning för BR-föreningen att fundera på ett eget abonnemang, det är möjligheten att sätta solceller på taken i föreningens regi. Ska det vara i föreningens regi måste de ju ha ett eget abb att mata ut och mäta strömmen på. Jag tycker fortfarande att det är en god idé att låta varje BR-innehavare stå för sin egen stolpe, men med ett
17 svar · 4,1k läst
·
M
maria01: [citat] då har du testat fel modeller man sitter riktigt bra i s class
7 svar · 9,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.