16 498 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Regler inkoppling laddbox
Lånar en gammal tråd hör kanske men jag är inne på att skaffa en laddbox till vår bil installerat till bostaden… jag har som tillval att välja pulse P1 .
Vad vinner jag med den ? Exempelvis utan den, går det då inte att sa hur mkt en specifik sak i hemmet drar? Alltså om jag endast vill se hur mkt bilen drar mm?
Sedan har jag läst att alla eventuellt inte kan installera den, hur vet jag det i förväg?
Det står också att om säkrinsskåpet inte har 20A så kan man beställa en ”uppsäkring ” i skåpet…? Är det för att den ska klara högre belastning då och ladda fortare? Är det ngt ni skulle göra?
Förlåt för alla frågor, blev lite mkt…
Vad vinner jag med den ? Exempelvis utan den, går det då inte att sa hur mkt en specifik sak i hemmet drar? Alltså om jag endast vill se hur mkt bilen drar mm?
Sedan har jag läst att alla eventuellt inte kan installera den, hur vet jag det i förväg?
Det står också att om säkrinsskåpet inte har 20A så kan man beställa en ”uppsäkring ” i skåpet…? Är det för att den ska klara högre belastning då och ladda fortare? Är det ngt ni skulle göra?
Förlåt för alla frågor, blev lite mkt…
@Azze80 pulse p1 mäter total förbrukning I hemmet. Den gör inget annat. Men om du har en smart laddare eller hemautomation, kan man ju nyttja dessa mätvärden för t.ex. lastbalansering med mera.
Här står det om p1/han portar.
https://tibber.com/se/store/produkt...R9-ddPlT_XLEzE5JUv1dnQ64S05MMCBxoCFNcQAvD_BwE
Ut och kolla i mätarskåpet. Eller fråga din elnätsleverantör.
Uppsäkring av huvudsäkring är vanligt I samband med installation av hemladdare till elbil. Det beror ju på vad du har för huvudsäkring nu, och vad du har för effektbehov i övrigt i hemmet, om det är nödvändigt. Har du fjärrvärme eller pellets är ju chansen lägre att du behöver säkra upp jämfört med om du värmer huset med en elpanna.
Här står det om p1/han portar.
https://tibber.com/se/store/produkt...R9-ddPlT_XLEzE5JUv1dnQ64S05MMCBxoCFNcQAvD_BwE
Ut och kolla i mätarskåpet. Eller fråga din elnätsleverantör.
Uppsäkring av huvudsäkring är vanligt I samband med installation av hemladdare till elbil. Det beror ju på vad du har för huvudsäkring nu, och vad du har för effektbehov i övrigt i hemmet, om det är nödvändigt. Har du fjärrvärme eller pellets är ju chansen lägre att du behöver säkra upp jämfört med om du värmer huset med en elpanna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Ingen fara, men motfrågorna blir ännu fler.Azze80 skrev:
Till att börja med, är det en elbil som kan ladda på tre faser eller en bil som bara laddar på en, som de flesta laddhybrider? En bil med litet batteri och enfasladdning kan kontraintuitivt vara ett större problem för ens elsystem än motsatsen, då man kan vilja ladda det lilla batteriet relativt fort och bara belastar en fas.
Med trefasladdning laddar man även med så låg ström som 6 ampere över 4 kW, alltså två mil i timmen. På en natt laddar man alltså med marginal för 20 mils körning. Med högre ström (de flesta elbilar tar upp till 16 A växelström) laddar man runt fem mil i timmen.
De andra motfrågorna jag tänkt ställa har du egentligen redan fått, men: Hur belastad är elcentralen idag? Hur jämnt är denna belastning fördelad? Är det ett problem om effektvakten skulle minska laddströmmen? Och: Hur mycket kör du? Hur sannolikt är det att bilen kommer hem närmast urladdad och snabbt behöver vara laddad igen?
Klicka här för att svara