Laddboxar
Juutar: Det är elmätare till två fastigheter i samma skåp. Skåpet står mellan båda fastigheterna vid väg kanten.
steve5432: [citat] Kan du inte testa i bilen? Ta fram kartan och flytta dej till Danmark? Eller, lägg in en rutt till dit ni ska i Danmark eller typ längre bort till Tyskland och se vilka laddstopp bilen föreslår? /S
Robert-san01: Billig och bra är Easee. Passar alla bilar då den har uttag och ingen fast sladd.
Robert-san01: [citat] Tillverkare jag frågat har föreslagit installationstester för EV laddare.
sjoelund: Precis. Man rör den inte så ofta. Vinden flyttar den inte. Och förmodligen är väl det mesta av den dragen under panel där den inte syns så mycket heller? Eller typ i carport där det är en del skugga.
Rolle85: Jag kör nu bara Easee och ingen timdebitering. Fungerar helt perfekt! Orkar inte trixa med timdebitering och allt för att det verkar bara skapa huvudvärk.
Arnodt: Det finns en mekanism för fastlåsning av en isatt lös laddkabel i Typ2-uttaget på vår laddbox, det vet jag. Men jag har aldrig provat att permanent lås fast den där. Det kan man kanske göra om man knappar sig igenom meny i displayen på laddboxen och letar en sådan funktion.
Elajomannen: [citat] Dricker du te ofta? :cool:
Johan456: Några direkta krav finns inte som det finns i andra utrymmen som t.ex. badrum. Dock kan placeringen vara olämplig av en rad andra skäl, men att ha en laddbox intill ett vattenutkast är inte olämpligt ren generellt.
Logad: Kollade med en MG-säljare igår. Q4 fick jag besked om.
SverreK: Tack för bra information i denna tråd. Har exakt samma ”problem” med parkering en bit bort och kommer troligen köra 3-fas skarvsladd och någon portabel laddbox , typ Njord Go, eller liknande för laddning av elbilen.
Nötegårdsgubben: [citat] Den skulle jag ladda med hemma så länge. Nedställd till 6–8 A ger den förvisso bara någon mils räckvidd i timmen, men det räcker ju faktiskt ofta. På landet är det knepigare. Jag förordar trefasladdare, men stöldrisken kan ju vara stor på vissa ställen, särskilt om parkeringsplatsen ligger en bit från huset. Att dra dit ett trefasuttag och ha en mobil trefasladdare kan
Nötegårdsgubben: [citat] Nej. Eftersom att det inte är en fråga jag propagerar för tänker jag inte försöka göra det.
Elajomannen: [citat] Skrytfaktor? Jo jag är bekant med fenomenet, men då oftast en 80 tums tv som står på och blinkar ut mot vägen utan att vederbörande är hemma :thinking:
Silly Bear: Aha ja då är det lika bra att skippa. Har fått tag på lite UPS batterier som jag tänkte använda. Men kanske lika bra att fundera på en riktig anläggning om man endå ska ha solceller
BSOD: Kan ju vara leveranstider på reservdelar med. Det byggs en hel del snabbladdare just nu, i kombination med en hel del komponentbrister efter covid i många branscher.
tttomten: Förhandlade om en Ioniq 5 kring nyår och fick typ 20’-30’ i rabatt. Valde dock att inte beställa då leveranstiden var lång och osäker.
Grizzlybjörnen123: [citat] Förstår inte vad problemet med Easee är då du ska ha en kod som installatören ska ha satt på baksidan av instruktionsboken. Den koden ska man använda
Brynolf8: Cardrop verkar ha fått bra omdömen. Testade själv deras tjänst för ett par månader sen när jag skulle sälja en bil. Trevligt bemötande och snabbt förfarande. Nu sålde jag inte bilen via dem denna gången då jag testade sälja den via blocket och fick bättre betalt men konceptet är bra och jag kommer testa använda dem nästa gång det är dags att sälja.
Elajomannen: Hej. Efter att ha läst en del trådar om laddboxar och även deltagit i några så har jag en idé. Det blir ungefär samma typ av frågor, mycket om varför det är dyrt, om det behövs etc. Det vore roligt om vi som faktiskt har som jobb att förse andra med ett system för hemmaladdning skulle kunna bilda någon sorts laddgrupp med tekniska frågor som huvudvinkel. Alltså olika personer som
Kumaz: Absolut INTE dosa matningen till laddboxen! Hyr ett elverk så slipper du sabba garantier på din laddboxinstallation hos elfirman som gjort jobbet.
Nicro: Testade lite bilar idag och just nu står det mellan Audi Q3 45 TFSI e Plug-In Hybrid proline och Volvo XC40 Recharge T4 Core. Audin ”leder” just nu, den var mest komfortabel. Volvon kändes piggare och har större bagage. Uppskattar synpunkter på båda från någon som kör dessa.
MRLINDELL: Är det någon som fått installation via Evify och att de håller vad de lovar utan en massa extra kostnader. Tänker sätta laddboxen typ 1m från elskåpet, helt okomplicerat. [bild] [bild] [bild]
FrökenFunkis: Hej! Vi har Tibber och Easee laddbox och har nästan fått allt att funka. Dock når vi inte laddboxen via Tibberappen. Se bild. ”ingen kommunikation med laddbox” Någon som har en idé om lösning?
Nötegårdsgubben: Har laddat i Ljusdal nu. Laddarna är Audi-stripade och tyska, så tillvida att tyska är förvalt språk på dem. Så containrarna är väl uppkörda på lastbil från Tyskland. I högsta grad en fungerande lösning, jag fick nog en bit över 100 kW från dem, men var där off-peak. Så ett bra komplement, men man skulle ju vilja veta hur lätt det är att köra elbil till fjällen för dem som
sunnis: ID.4, Enyaq, Q4-etron är i stort sett samma bil, smaksak vilken men väljer. Kör min ID.4 med två barnstolar, hundbur och takbox. Fungerar bra. Som sämst har räckvidden varit runt 25 mil på vintern med takbox och full packning. Då -17 grader och halv snöstorm.
nikasp: [citat] Tack för tips! Men jag har sagt aldrig mer franskt efter jag ägde en ”billig” Peugeot 307 en gång. Typ alla spindelleder gav upp, fick byta avgassystem (bil som gått 7000 mil…) samt att styrleden glappade. Fick den 14000 kronorsgrejen på försäkringen men bilen kostade mig 18000 över 1,5 år i reparationer.
Jonas786: En ny halo box (möjligen var den första inte helt ok) samt lite samtal med supporten så löste elektrikern det. Tack för alla tips