Isakare Isakare skrev:
För mig som har fast elpris på 34 öre SE3, är totala elpriset 1.53:- ink allt.
Så 3:- milen är en nog en bra gissning.
Det räknar jag på med min bil, verkar stämma rätt bra.

En reflektion från min sida som skarpt funderar på en EV. Nu pratar vi kr/mil och må hända, men ändå är det ju totalen man får sätta sin budget mot och jämföra. Vid t ex timtaxa får man lågt pris/mil vid nattladdning men man tvingas också betal hutlösa summor vissa timmar på dygnet för övrig hushållsförbrukning. Har man småbarn mm är det inte lätt att schemalägga allt till senare. Man kan liksom inte äta kakan och ha den kvar... är det då rätt att säga att man kör bil för en struntsumma när allt annat blir dyrare?! Allt som allt kanske det blir bättre ändå, vad tror ni?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Beträffande att binda priset på en längre tid jämfört med att ha rörligt pris månadsvis brukar jag tänka mig att enda sättet att spara pengar på bundet pris är antingen att man gjort en bättre gissning än elbolaget om vad som skall hända med priset eller att man vet att man har en förbrukningsprofil över året som avviker på ett gynnsamt sätt från elbolagets schabloner. Detsamma borde ju gälla för timdebitering. Dessutom tillkommer möjligheten att styra sin förbrukning till billiga tidpunkter på dygnet. Det är ju bra för alla ju fler som styr om sin förbrukning till när det är hög tillgång och därmed billigt. Men jag tvivlar på att det gör någon rik.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
En reflektion från min sida som skarpt funderar på en EV. Nu pratar vi kr/mil och må hända, men ändå är det ju totalen man får sätta sin budget mot och jämföra. Vid t ex timtaxa får man lågt pris/mil vid nattladdning men man tvingas också betal hutlösa summor vissa timmar på dygnet för övrig hushållsförbrukning. Har man småbarn mm är det inte lätt att schemalägga allt till senare. Man kan liksom inte äta kakan och ha den kvar... är det då rätt att säga att man kör bil för en struntsumma när allt annat blir dyrare?! Allt som allt kanske det blir bättre ändå, vad tror ni?
Så är det absolut. Har man ett hus som drar 15.000 kWh per år och på toppen av det lägger ytterligare 3–4.000 kWh så är det ju närmast enfaldigt att bara räkna de pålagda 20–25 procenten och kostnaden för dem.

Står man däremot i valet och kvalet om man tror sig tjäna på timpris eller ej kan det ju vara en bra fingervisning.

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.