Det är inte någon fara att bo där några månader. Radonrisken ökar över många år!
Vädra lite extra om ni är oroliga...

• Gilla
Davil
  • Laddar…
O
Davil skrev:
Jag funderar på det bidrag man söker på halva kostnaden / max 15000kr för radonsanering.

Jag måste alltså göra en långtidsmätning på 2 månaders tid med start tidigast Oktober för ett årsmedelvärde som måste skickas in INNAN påbörjade åtgärder?!

Källa: [länk]

Skulle ni frivilligt bo i ett hus med medveten om att det osar radon på värden över 700 under några månader tillsammans med fru och små barn?

Min fru är ganska uppe i varv angående detta ...:-/

Det blir alltså som tidigast Januari som jag kan börja radonsanera?
Japp jag skulle bo där även om det hade varit den dubbla radonhalten. tror att den oron Ni har är nog farligare än radonet.
Det finns ingen anledning att oroa sig! Sen kan det naturligtvis vara skönt att göra all renovering innan man flyttar in. För att slippa byggkaos.... Men det har ingenting med radonet att göra.
Er radonhalt är dessutom inte speciellt hög. Sen handlar det om som folk skrivit, radonet är farligt om utsätts för det under en väldigt lång tid. många år.... Och inte ens då är det speciellt stor risk att man riskerar någonting.
Tror tyvärr att risken är större att man skadas allvarligt eller råkar ut för andra sjukdomar än att man får lungcancer orsakad av radon. Om man ska vara pessimist alltså....
Oroa Er inte! Lev livet! Ingen tackar Er för att ni går runt och är oroliga.

• Gilla
Davil och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.