Jag med familjen är intresserade av ett hus som har höga radonvärden mätt med spårfilm.
Mellan 8/7-14 och 15/7-14 var värdet 750 i köket och 670 Bq/m3 i sovrummet övre plan.

Huset vi är intresserade av ligger ute på Hemnet: http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lanna-lekebergs-kommun-skrantasvagen-16-6355625

* Ej blåbetong.
* Huset ligger i ett område med högre halt radon i marken.

Vad är era synpunkter?
Med tanke på att gränsvärdet är 200 så låter 750 väldigt mycket?

Går det att åtgärda?

Tacksam för synpunkter!

Med reservation för att jag inte är överdrivet kunnig på området.

Mätning skall ju helst göras under vinterhalvåret, då man oftast inte ventilerar lika mycket med öppna fönster, dörrar öppna osv. Så risk finns att värdena egentligen är högre.

De flesta hus med radon går att åtgärda med olika ventillationslösningar, Det blir lite dyrare än bara några fläktar, eftersom det krävs såpass hög luftväxling att man måste ha energiåtervinning annars blir värmeräkningen orimlig.

Kolla med en firma som sysslar med detta. De bör kunna ge en ungefärlig siffra på vad det brukar kosta.

Jag vill minnas att några bekanta fått ner värden på >2000 Bq till under gränsvärdet.

En förutsättning för att det ska gå tror jag är att man har markradon.

O
En ordentlig ventilation har man alltid glädje av oavsett anledning.
Det borde även hjälpa till att få ner radonet....

Tackar för alla svar!

Jag känner mig lite lugnare nu, dels efter era svar och dels efter en del googlande.

Mvh David

Vi hade 680 bq i huset när vi köpte det efter en korttidsmätning.
Det enda jag gjort är att lagt till tilluftsventiler med en per 25 kvm. Mekanisk frånluft fanns redan.
Efter det har vi 120 bq i medelvärde.

För markradon så går det ofta relativt enkelt att sanera med hjälp av lite håltagning i golvet i källaren förutsatt att det finns någon slags dränerande massa under huset. Du får acceptera lite kanaldragning och kanalfläktar. I vissa fall kan man göra en radonbrunn utanför huset men det är mer ovanligt/svårt vid källare

Att undersöka inför köpet dock är vad grundmuren består av samt materialet i innerväggar i källaren. Lite inte på utfästelser om att det inte är lättbetong. Undersök!

Vi fick ner vårt radonvärde från 800 till 210 genom att installera FTX. (Både blåbetong i alla väggar ytter + inner samt markradon)

Jag gjorde jobbet själv, 1-planshus med inredd källare tot 170kvm
Staten bjöd på 15000:- i bidrag så totalkostnad för mig blev ca 20000:- i material och 2 veckors arbete.

Ska mäta igen i vinter efter att ha justerat upp flödet lite till.

Vi fick ner våra värden från över 7000 till idag 30. Radonbrunn och radonsug.

O
Det viktigaste när det gäller radon och faran är sluta rök.....
:)

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Radonrisken.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, Fimpa!

Den här blir ju aldrig gammal... (Hämtad från Strålskyddsmydigheten)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ställer mig extremt tveksam till den där grafen, hur kan det vara 10% chans att en storrökare som aldrig utsatts för radon ska dö av lungcancer från radon?

Jag tror de slarvat rejält med slutsatserna, det måste vara extremt svårt att avgöra orsaken till dödsorsaken. Vore intressant att ta del av mätdata.

Fast det är inte det grafen säger. Jag tolkar det som att en rökare börjar på 10% risk radon eller ej.

Det står under grafen att det är risken att dö i lungcancer från radon. I annat fall är ju grafen helt meningslös i en diskussion om radon.

Jag ställer mig även väldigt skeptisk till att det är linjära samband, ser man på cancerrisk och strålning i andra undersökningar är det icke linjära korrelationer.

Jag tror det är propaganda för att motivera lägre gränsvärden utan vetenskaplig grund.

Det måste vara väldigt svårt att visa att korrelation mellan så små radioaktiviteter och risk hos storrökare, utan att datan drunknar i cancer från rökningen.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Sorry, risken att FÅ lungcancer, inte dö av den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.