Har precis varit på visning på ett intressant hus. Huset har torpargrund och en överlåtelsebesiktning är gjord. Dock fanns ingen inspektionslucka för att kontrollera grunden avseende fukt eller mögel. Hur går man tillväga nu? Vi är sugna på att ge oss in i budgivning och ska vid ev vinst givetvis anlita en egen besiktningsman. Kan man då be det besiktningsbolaget såga upp en inspektionslucka för kontroll? Lär väl få stå för kostnaden ifall man drar sig ur köpet. Hur hade ni gått tillväga?

Kontrollerade ni ordentligt, eller frågade ni ägaren om en inspektionslucka fanns?

Är huset från 70-talet och framåt, så borde det finnas en lucka. Kan vara gömd under spisen, i sovrummet, under trappan till övervåning eller på något annat ställe. Förekommer också att inspektionsluckan kan "försvinna" när det läggs nytt golv.

Fråga och finns det ingen så får ni kräva att det görs möjlighet att kontrollera krypgrunden på något sätt.

Jag gissar att besiktningsmannen har skrivit att lucka saknas så att han inte behöver ge sig in och krypa. Ofta stämme det inte.

men OM luckan nu saknas så kan man ofta få någorlunda uppfattning om läget genom att via en ventil gå in med en inspektionskamera. Visserligen risk att rätt stora områden inte blir kontrollerade då.

Och finns det inga ventiler heller så bör man nog låta bli att köpa huset.

Huset är äldre än så, kanske därför lucka saknas. Får kolla med det besiktningsbolaget jag ska anlita om det är nåt de kan kontrollera utan lucka eller kanske göra en lucka. Annars är de väl bäst att inte köpa huset antar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.