O
Rogero skrev:
När jag läste det första inlägget så undrade jag om ni själva hade gjort en besiktning eller om det var säljaren som gjort en? För att uppfylla sin s.k. undersökningsplikt så måste köparen själv göra en besiktning (eller köpa in sig i säljarens besiktning via genomgång av protokollet på plats)
En överlåtelsebesiktning är nog ändå litet mer än "att bara kolla tapeterna" men om t ex elen ska kollas då behövs det en "utökad besiktning" (jag vet inte hur mycket extra det kostar).
Om man ska vara efterklok så kan man säga att alla de kontroller ni gjort med de firmor som påståtts ha arbetat där skulle behövts göras innan kontraktet (tyvärr så är väl tiden ett problem där).
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar...
För att kunna få igenom något som dolt fel, så behöver du inte gjort en egen besiktning av huset. Felet var trots allt dolt och hade inte kunnat upptäckas.... (Förutsatt att felet alltså är dolt enligt rätten....)

Dock så bör man göra en egen besiktning. Inte bara "köpa" köparens besiktning. Anledningen till att man "köper" köparens besiktning är att besiktningsmannen blir ansvarig för sina eventuella missar även till dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.