Jag har läst forumen och vet att det finns ingen lag mot idioter och man får göra "i princip" vad man vill med sitt eget hus. Samt att ingen i någonsin blivit fälld för att ha dragit egen el i sitt hus, eller för att man inte följt byggnormer. MEN jag undrar ändå om det finns nått sätt som man kan komma åt en oärlig säljare.

Vårt hus var felfritt enligt alla konstens regler med besiktningar och överlåtelshandlingar där säljaren upplyser om eventuella brister. Problemet är ju att säljaren ljugit om i princip allt av betydelse på huset, det har kostat oss och försäkringsbolaget sammanlagt i runda svänga 1 mille att sanera säljarens tidigare arbetet och göra huset säkert och ombyggt på korrekt sätt.

Jag tycker inte det är OK att en säljare kan spela dum eller "inte förstått bättre" när han upplyst om husets skick. Nått jävla ansvar måste de väl ändå ha för det de gjort med huset!?

Vi vet att han ljugit om vilka firmor som arbetat i huset för vi har kontrollerat med dem och ingen säger att de arbetat där.

Vi kan se på utförandet att det är samma människa som gjort arbetet för det är samma handstil på "mallar" i materialet, och bakom lister och liknande. Men vi kan inte bevisa att han själv har utfört arbetet och om vi hade kunnat det så har vi förstått från jurister och andra att "det finns ingen lag mot att vara idiot".

Man är ju i princip ansvarig för allt annat man gör här i livet, men när man har sålt ett hus, då är man kan man inte alls hållas ansvarig för man har "idiot"-klasulen på sin sida då köparen står för undersökningsplikten.

Ska jag bara ge upp och acceptera att jag blev lurad vid köpet av en som vet hur man spelar dum eller finns det nått man kan göra för att kunna komma åt en räv som troligtvis lyckades sälja en mille dyrare än vad det var värt för att han uppgav falsk information?

• Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
peternicklas
Får väl bli någon form av bedrägeri, osant intygande förfalskning ...
Om du verkligen vill dra detta vidare så är det Tingsrätten som gäller.

Svårigheten är att bevisa vad säljaren sagt och lovat om det bara är muntligt.

:(

Fast med så mycket fel borde väl besiktningen gett sken av något?

Exäringen skrev:
Vårt hus var felfritt enligt alla konstens regler med besiktningar och överlåtelshandlingar där säljaren upplyser om eventuella brister. Problemet är ju att säljaren ljugit om i princip allt av betydelse på huset, det har kostat oss och försäkringsbolaget sammanlagt i runda svänga 1 mille att sanera säljarens tidigare arbetet och göra huset säkert och ombyggt på korrekt sätt.

Vi vet att han ljugit om vilka firmor som arbetat i huset för vi har kontrollerat med dem och ingen säger att de arbetat där.

Man är ju i princip ansvarig för allt annat man gör här i livet, men när man har sålt ett hus, då är man kan man inte alls hållas ansvarig för man har "idiot"-klasulen på sin sida då köparen står för undersökningsplikten.

Ska jag bara ge upp och acceptera att jag blev lurad vid köpet av en som vet hur man spelar dum eller finns det nått man kan göra för att kunna komma åt en räv som troligtvis lyckades sälja en mille dyrare än vad det var värt för att han uppgav falsk information?
Exakt vilka besiktningar beställde du som köpare?
Om du nu i efterhand kan konstatera att uppgivna firmor inte gjort jobb på fastigheten så kunde du väl kollat upp detta innan köpet?

Kan du ge lite mer detaljer om vad som var fel? Jag tolkar att det var hempulad el, men vad mer?

Och den hempulade elen, hur var den fel, bortsett från hempulet?

hempularen skrev:
Kan du ge lite mer detaljer om vad som var fel? Jag tolkar att det var hempulad el, men vad mer?

Och den hempulade elen, hur var den fel, bortsett från hempulet?
Ja, det kan ju inte vara bara elen som är fel om det kostat 1 mille att åtgärda ;)

O
Problemet med den listan som säljaren skriver under är att han faktiskt inte anser att det finns några problem.
Han tycker att allt är korrekt utfört.... Så därför är det svårt att sätta dit någon...
För det är faktiskt inte olagligt att vara korkad.... (Det är jag övertygad om att TS har varit tacksam för nångång... Själv är jag väldigt tacksam för det :p)
Som säljare ansvarar man för att det inte finns några dolda fel på huset. Vilket jag tycker är helt galet...

Det ända som finns är väl att försöka stämma säljaren för att säljarinfon inte var korrekt... Dock låter det som nästan omöjligt att vinna....
Bättre att lägga pengarna och energin på att åtgärda de fel som finns!

Jag är ingen som byter fastigheter som jag byter kalsonger så jag kanske inte vet vad man kan kräva in av en säljare. Vi anlitade Anticimex att besiktiga och tog en utökad besikning. Allt var grönt. Inga fel. Och säljaren radade upp en massa företag som varit inne och fixat allt från tak till badrum. Men det var grundfel med husets konstruktion och det var tryckade syllar. Det är inte säljarens fel, det håller jag med om, men han uppgav att han inte kände till det. Vi frågade uttryckligen om det och pressade besikningsmannen på att kolla en gång extra efter detta.

Antingen var besikningsmannen en klåpare eller så var han bara otroligt stressad men han missade det. Vår "köparansvarsförsäkring" gick in och tog att vi och besikningsmannen missat detta. Men nu när vi bygger om ser vi att de som bott där tidigare har varit nere och grävt på syllnivå i huset så om de har fixat själva har de sett att det var tryckade syllar i huset och därmed varit medvetna om det vid försäljningen.

Sen har de fixat elen själva, underdimmensionerade kablar (1,5mm2 på 16 A säkringar t ex), kardeler som sticker ut plintar, jordkablar som inte sitter fast. Ok det kostar inte en mille att göra, men att bygga om hela huset, åldersavdragen för oss och ta bort all skit ( väggar som saknar bärande konstruktion ) som de gjort som vi upptäckt med att vi i princip gjort om hela huset på insidan har summerat upp till ganska mycket.

Jag tror att de gjort arbetet själv, och då har de varit och petat t o m sågat av en tryckad väggsyll och borde rimligtvis berättatt detta vid försälningen. Alternativet till det eftersom de firmor han uppgett inte varit där är att han anlitat svart abetskraft, ok då är det möjligt att de inte sett syllarna och han vill "vitifiera" arbetet som gjorts på huset.

Det som stör mig är att en granne (hörsägen jag VET) hörde honom säga att de inte orkade med den "kemiska luften" i huset och därför installerade ett FTX system. Det faller också rätt i tid med då han skulle sett syllarna eftersom de påstår att de gjorde om ett rum från grunden (d v s ända ner till plattan) 4 år innan FTX systemet installerades.

Vi skulle naturligtvis kollat med de firmor som påstods utfört arbetet, men det är att vara efterklok.

Så lista på saker som vi fått fixa som vi kan härleda till förra ägaren: bärande konstruktion, braskamin, el, golvvärme, badrum, dränering utomhus, FTX/ventilationssystemet.
Och så det de ljög om att de visste: tryckade ytterväggssyllar.

Redigerat:
Ni kanske kunde ha hävdat dolt fel på rena felbyggen som de icke-bärande väggarna, men nu när ni har fixat till det så misstänker jag att det är för sent.

Annars tror jag att det är svårt för er att få rätt. Frågelistan i prospektet har i praktiken noll värde i rättssalen.

Försök istället glädja er åt att ni fått ett bättre hus, ålderavdragen har ju gjorts eftersom huset faktiskt hade åldrats. Nu har ni en ny övervåning istället.

Sök gärna här på forumet ang Anticimex.....

Ja, vi har köpt grisen i säcken, glömmer det och fortsätter.

Angående Anticimex måste jag säga att när det kom till försäkringen så betalade de faktiskt. Så jag kan inte klaga där. Och besiktningsmännen är inte byggnadsingenjörer, de tittar bara på tapeterna och säger OK, kan inte klaga där heller. Om jag köper nått mer hus så kommer jag inte anlita en besiktningsman som enbart kontrollerar "okulärt" utan en byggnadsingenjör som vet hur hus ska byggas. Kolla ritningar och kräva kvitton på utfört arbete. Som säljare har man ju nytta av alla kvitton som bevisar att man förbättrat huset. Sen finns det säkert hemmasnickare som gör ett bättre arbete än hantverkare, den kategorin finns också men då tycker jag man som säljare kan stå för att man gjort saker själv på huset.

Kan det faktiskt tänkas att mannen ifråga är så säker på sin egen förträfflighet, duglighet och ärlighet att han faktiskt är bombsäker på att det han åstadkommit håller högsta hantverksmässiga klass? Dylika exemplar av manlighetens män existerar. Ofelbara är de.

.

H
Det hjälper inte med besiktningsmän från SBR heller, de tittar bara på ytskiktet. Oerhört märkligt!

När jag läste det första inlägget så undrade jag om ni själva hade gjort en besiktning eller om det var säljaren som gjort en? För att uppfylla sin s.k. undersökningsplikt så måste köparen själv göra en besiktning (eller köpa in sig i säljarens besiktning via genomgång av protokollet på plats)
En överlåtelsebesiktning är nog ändå litet mer än "att bara kolla tapeterna" men om t ex elen ska kollas då behövs det en "utökad besiktning" (jag vet inte hur mycket extra det kostar).
Om man ska vara efterklok så kan man säga att alla de kontroller ni gjort med de firmor som påståtts ha arbetat där skulle behövts göras innan kontraktet (tyvärr så är väl tiden ett problem där).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.