Hej,

Jag har högsta bud på ett hus som vi väldigt gärna hade velat köpt.

Men... Eftersom vi har ett förbehåll på att få sålt på befintliga huset så kommer säljaren välja sälja till de andra om vi inte har löst problemet till imorgon bitti.

Huset vi har idag är lättsålt då det ligger i ett attraktivt område och har ett högre värde än huset vi vill köpa.

Vi räknar med att kunna sälja nuvarande för absolut lägst 2,3 och budet vi har lagt är 1,65 för huset vi önskar köpa.

Vad tror ni?
Kan banken hjälpa oss?
Finns det något hopp?

Banken kan ge er brygglån OM de ser det som sannolikt att ni kan sälja inom rimlig tid... Det bästa är om du har några föräldrar eller släktingar som kan backa upp som borgenär/sponsor och ta med till banken...

Ja med de förutsättningarna du nämner så borde banken kunna hjälpa er. Annars byt bank.

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Om huset är lättsålt, varför krångla till det med förbehåll? Ingen vettig säljare hade accepterat ett sånt förbehåll, såvida det inte är ett extremt svårsålt hus och säljaren inte har bråttom. Men här finns det ju andra budgivare.
Om ni tagit upp ett sånt förbehåll efter vunnen budgivning kan jag ju förstå om säljaren drar öronen åt sig.

Men banken bör kunna lösa det, och ärligt talat borde ni väl kollat det innan ni budade...

O
Förhoppningsvis går banken med på detta... det hela handlar om era inkomster...
Men jag förstår att säljaren inte har lust att sälja till Er med ett sådant förbehåll...
Jag skulle inte gjort det...
Hoppet är det sista som lämnar människan...
Så kontakta banken på stuts.... Det ända egentliga alternativet du har... andra är att det inte troligtvis inte får köpa huset
och det är inget alternativ...

Själv har jag turen att kunna göra på rätt sätt i hus köpandets värd....
har fått tag på en hyresrätt så jag kan sälja lägenheten i lugn och ro för att sedan börja leta efter ny bostad! Ibland har man tur.....

D09
anders07 skrev:
Banken kan ge er brygglån OM de ser det som sannolikt att ni kan sälja inom rimlig tid... Det bästa är om du har några föräldrar eller släktingar som kan backa upp som borgenär/sponsor och ta med till banken...
Varningens finger för borgenärer.

Man tar som borgenär skulden som sin egen och går det sig illa så kan föräldrarna stå på bar backe.

Inkasso går raka vägen till pengarna, inte vad som vore "moraliskt" riktigt.

Precis, ta diskussionen med banken. Om det strular, be säljaren att vänta några dagar till.

Erbjud säljaren ett vite på den återgångsklausulen du måste ha. Om ni inte kan sälja huset så har ni rätt att begära köpets återgång och då får säljaren säg... 3 månaders driftskostnad eller motsvarande och får sälja om huset?
Ni tycks vara säkra på er sak och får ni huset sålt som ni tror så kostar det inget för er!

Redigerat:
O
Jacki Cedervall skrev:
Erbjud säljaren ett vite på den återgångsklausulen du måste ha. Om ni inte kan sälja huset så har ni rätt att begära köpets återgång och då får säljaren säg... 3 månaders driftskostnad eller motsvarande och får sälja om huset?
Ni tycks vara säkra på er sak och får ni huset sålt som ni tror så kostar det inget för er!
Smart idé! frågan är hur svårt det är att få in det i avtalet så det blir hyffsat vattentätt...

Dock gäller det att övertyga säljarna... De kanske vill ha en enkel affär då blir det svårt... Sedan så kommer säljarna troligtvis behöva betala nytt arvode till mäklaren om de måste sälja igen...
Det finns många problem med upplägget i praktiken tyvärr....

Banken känns som det ända logiska alternativet.. så det blir till att försöka få respit på några dagar om ni inte lyckas övertyga banken på studs....

Som säljare skulle jag vara väldigt tveksam över både villkor att köparen får sälja sitt, och ev villkorade viten som skulle täcka kostnaden. Ett villkor om försäljning är ju i praktiken ett öppet köp. Köparen som skall sälja sitt boende kan ju lätt ordna så inget blir sålt om de skulle ångra sitt köp.

anders07 skrev:
Det bästa är om du har några föräldrar eller släktingar som kan backa upp som borgenär/sponsor och ta med till banken...
D09 skrev:
Varningens finger för borgenärer.
Med risk att låta som en språkpolis men ni menar borgensman. Borgenär är fordringsägare eller "den som lånat ut", dvs något helt annat.

hempularen skrev:
Som säljare skulle jag vara väldigt tveksam över både villkor att köparen får sälja sitt, och ev villkorade viten som skulle täcka kostnaden. Ett villkor om försäljning är ju i praktiken ett öppet köp. Köparen som skall sälja sitt boende kan ju lätt ordna så inget blir sålt om de skulle ångra sitt köp.
Det är väl också tveksamt om mäklaren accepterar en sådan lösning.
När är huset sålt? När kan mäklaren få ut sitt arvode?

En sådan försäljningsklausul kan ju inte begränsas till någon vecka, som en besiktningsklausul.
Skall "köparen" stå för mäklararvodet också vid en affär som går om intet så blir det ett dyrt experiment!

Håller med kindvall, vi har haft en liknande situation två gånger då det var självklart att vi skulle få lånet men datorsystemet sade nej.

Skandia, länsförsäkringar och Swedbank gick bet på att lösa problemet.

Handelsbanken löste det utan att blinka. Seb lyckades tillslut lösa det när vi eskalerat till ledningsnivå för hela regionen.

Ring helt enkelt Handelsbanken :)

• Gilla
Jacki Cedervall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.