Hej.

Min syster o hennes man har planer på att köpa ett hus. Ett trähus med 2 våningar. Byggd 1981.
Boyta är 100 kvm

En besiktningsman har varit och gjort besiktningen. Det är en sak dem undrar över.
Det gäller torpargrunden.

Så här stod det i protokollet.
"De flesta känner till att torpargrund är en riskkonstruktion, men fuktmätningen i grunden och även på vinden visar på klart godkända maxvärden för relativa fuktigheten. Är det under 17% fuktkvot är det i princip ingen risk för mögelpåväxt. Värdena besiktningsmannen mätte upp var 14,1% för torpargrunden och 12,2 % rel.fukt. för vinden."

Det står att torpargrund är en "riskkonstruktion" är det något som man behöver åtgärda i förebyggande syfte. Vad skulle det kosta att åtgärda huset.

H
Är inte besktningsman, men har nyligen köpt hus och vid vår besiktning så säger protokollet också riskkonstruktion för en del saker, bland annat krypgrunden. Vad jag förstår så är det mycket som anses vara riskkonstruktion och det är ett sätt att upplysa och/eller friskriva sig som besktningsman att det ser okej ut nu men det innebär inte att det inte kan bli sämre. Som jag förstår så spelar det ingen roll om det gäller platta på mark, krypgrund, källare eller kallvind, allt räknas som riskkonstruktion.

Det står i alla besiktningsprotokoll jag någonsin sett på i princip alla grunder. Att ha en grund på sitt hus verkar nästan i sig vara en risk. Formuleringen verkar mest vara för att besiktningsmannen ska ha ryggen fri.
Är det din syster och man som anlitat besiktningsmannen? Det kan vara värt att ringa och prata med hen och fråga men som jag tolkar formuleringen så ska det inte vara några problem.

H
Som spekulant på ett hus med en specifik grund skulle jag snarare läsa på om just den grundtypen och vad man ska hålla koll på. För ex. en krypgrund så föreslår de ofta att man ska lägga in ett kapilärbrytande lager för att förhindra att fukt tränger upp från marken. I somliga fall rekommenderar de en avfuktare. Att investera i en fuktmätare känns som ett relativt billigt sätt att kunna hålla koll på hur grunden mår.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Varför kallar besiktningsmannen det för torpargrund? Det finns väl i princip inte nu för tiden, utan den normala konstruktionen är krypgrund.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.