9 603 läst ·
36 svar
10k läst
36 svar
tips om ekonomi/lån till husbygge
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Om ni båda har fast jobb om 1 1/2 år räcker en miljon långt som insats så spara inte ihjäl er under tiden, ha lite skoj ocksåelektrikern90 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra råd! När man är ung skall man ha roligt och njuta av livetGnagare i Bajenhöjden skrev:
När man blir gammal blir det så mycket om och men
Får jag vara nyfiken och fråga hur mycket av den här 4 miljoners-kalkylen som ligger på tomten och på "byggherrekostnader"?
jo jag håller med er! men vi hittar på mycket saker också. vi är utomlands en gång varje år osv. så vi är inte extrema.
tomten kostar 700.000 sen vatten och avlopp 250.000 , tomten är i bra skick! huset nyckelfärdigt kostar 2.8 milj . sen gör jag som sagt elen och lite andra saker själv är tanken så det blir avdrag på minst 150.000 på dom 2.8 milj. sen tillkommer pantbrev och dylikt. men 4 miljoner totalt är en bra räkning enligt mig.
I dagens läge tjänar jag betydligt mer än 30.000 i månaden. ligger säkert kring 50.000 då jag iväg. men tanken är att återgå till vanligt eljobb på hemmaplan därav jag vill räkna på lånet på 30.0000 i månaden och inte 50.000 . mvh
tomten kostar 700.000 sen vatten och avlopp 250.000 , tomten är i bra skick! huset nyckelfärdigt kostar 2.8 milj . sen gör jag som sagt elen och lite andra saker själv är tanken så det blir avdrag på minst 150.000 på dom 2.8 milj. sen tillkommer pantbrev och dylikt. men 4 miljoner totalt är en bra räkning enligt mig.
I dagens läge tjänar jag betydligt mer än 30.000 i månaden. ligger säkert kring 50.000 då jag iväg. men tanken är att återgå till vanligt eljobb på hemmaplan därav jag vill räkna på lånet på 30.0000 i månaden och inte 50.000 . mvh
tack för alla svar allihopa! mycket tacksam
T Thomas_Blekinge skrev:Lånar du 3 Mkr till 3% så kostar det 90.000 kr i ränta per år. Visst kan du få lägre ränta men lite reserv för framtida ökningar bör du ha. De 90.000 är ju avdragsgilla men bara om man betalar inkomstskatt. Då är de faktiska kostnaderna runt 60.000 kr/år eller 5.000 kr per månad.
Sen vill banken gärna ha lite amortering, säg 2% per år. Den är inte avdragsgill så då blir det ytterligare 60.000 /år. Totala kostnader blir då 10.000 kr per månad för lånen. Därtill kommer ju kostnader för el, värme, vatten, sopor mm. Lite fastighetsavgifter.
Sen kommer ni få barn och då måste det bli en ny bil och och och.
Om jag är riktigt ärlig så undrar jag om det inte är lite förmätet i din ålder att vilja ha ett nybyggt hus så dyrt som knappast en familj med 10 år i arbetslivet skulle köpa. Kanske man kan börja i lite mindre skala?
Hej ! vi har precis startat vårt bygge huset stomrestse idag, har jobbat som ett svin dom senaste åren utomlands o sparat ihop mycket pengar fick en ränta på 1,90 på 10 år på 3.00.000 vi behöver heller inte amotera om vi inte själva vill. vi kommer bo billigtT Thomas_Blekinge skrev:Lånar du 3 Mkr till 3% så kostar det 90.000 kr i ränta per år. Visst kan du få lägre ränta men lite reserv för framtida ökningar bör du ha. De 90.000 är ju avdragsgilla men bara om man betalar inkomstskatt. Då är de faktiska kostnaderna runt 60.000 kr/år eller 5.000 kr per månad.
Sen vill banken gärna ha lite amortering, säg 2% per år. Den är inte avdragsgill så då blir det ytterligare 60.000 /år. Totala kostnader blir då 10.000 kr per månad för lånen. Därtill kommer ju kostnader för el, värme, vatten, sopor mm. Lite fastighetsavgifter.
Sen kommer ni få barn och då måste det bli en ny bil och och och.
Om jag är riktigt ärlig så undrar jag om det inte är lite förmätet i din ålder att vilja ha ett nybyggt hus så dyrt som knappast en familj med 10 år i arbetslivet skulle köpa. Kanske man kan börja i lite mindre skala?
Klicka här för att svara
