Byggahus.se

Budgivningsstrategi

1. G
    Medlem Nivå 3
    Hej,

på torsdag skall vi på visning för en fastighet som vi är superintresserade av. Har läst här på forumet om olika budgivningsstrategier osv men undrar ändå hur ni hade gjort. Det är två visningar inbokade nästa vecka varav vi skall på den första. Kan man lägga ett tidsbegränsat bud på visningen, redan innan det andra visningstillfället? Det är ett område där några få fastigheter säljs för utgångspris, de flesta går upp 4-8% och några få går upp 15+%. Vi vill såklart undvika det sistnämnda... Funderar på att lägga ett bud strax över utgångspriset direkt och hoppas undvika budgivning. Vad tror ni om det?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Intressant område det där, förekommer aldrig lockpriser?

3. P
    Medlem · Nivå 13
    Om ingen annan är intresserad av huset så är det ju onödigt att lägga ett bud över utgångspris. Ha is i magen.
    Avvakta tills mäklaren ringer.
    När han ringer så säger han att han fått bud eller inte. Finns inget bud så lägg ett bud under utgångspris.
    Personligen tycker jag det är onödigt att kanske lägga 100tkr över utgångspris och så hade man kanske fått det för 50tkr under.
    Mitt råd: avvakta till efter visningen. Efter andra visningen så kommer mäklaren ta kontakt med er.

4. G
    Medlem Nivå 3
    Jo, de är väl dessa som sticker iväg. Samma mäklare sålde precis en fastighet som gick upp massor och både jag och min man tycker denna fastighet är lågt prissatt.. därav min oro. Risken finns ju om budgivningen startar att det slutar långt över vårt tak.

• Laddar…
  5. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Allt beror på hur mycket andra spekulanter det finns eller brukar finnas på hus i området.

Att lägga ett tidsbegränsat bud signalerar till säljaren att ni vill avsluta snabbt för att ni tror att priset kommer bli högre annars. Det kan funka om säljaren är osäker på om han kommer få sålt huset.
    Annars är det generellt en dålig idé att tala om för säljaren att han borde kunna få mer betalt än vad ni är beredda att ge.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · Nivå 9
    Vet ni något om fastigheten? Om det väl varit en visning och det finns visst intresse kan det vara svårt att undvika budgivning.
    Det en del gör, främst på heta marknader, är att lägga ett attraktivt bud före visningen som gäller fram till och med visning. Säljaren kan välja att ta det direkt och ställa in visningar.
    Det kräver ju dock att man har tillräcklig kunskap om fastigheten. Kanske finns det en förbesiktning man kan ta del av från mäklaren. Och givetvis gör man en egen besiktning därefter.

7. G
    Medlem Nivå 3

Ja, vi vet tillräckligt och har gjort all nödvändig research. Jag frågade om en förhandsvisning men fick svar från mäklaren att en sån inte skulle hållas.. Är det klokt att lägga ett bud utan att ha sett fastigheten i verkligheten? Om de inte har en förhandsvisning känns det inte som att det är aktuellt med bud före visning heller, eller?

8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Jag tror det är vansinnigt svårt att lura andra budgivare mer än på marginalen. Kanske kan någon gå lite längre än de tänkt om ökningsrna går i små steg, men höjer man mycket riskerar man ju å andra sidan att budet är ett antal tiotusen högre än man hade behövt lägga. Ska man få säljaren att helt ställa in kommande visningar spelar man nog med 100.000-tals kronor (beroende på fastighetens värde förstås).

Förlorar man en budgivning beror det sannolikt på att någon annan var villig att betala mer, inte för att man inte budade smart nog.

Med det sagt är ju bostadsmarknaden relativt sval nu, så jag skulle hålla mina bud låga. Kanske finns inga andra spekulanter alls i sommarvärmen.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Detta var intressant!
    Hur kan ni veta så mycket om tomt och hus utan att ens ha sett den/det?

10. G
    Medlem Nivå 3
    Det vi vet är att det är i ett område vi vill bo i, till ett pris som vi har råd med och buda upp ett par 100.000 på. Vi vet att storlek, planlösning, byggår och uppvärmning överensstämmer med våra önskemål samt storlek på tomt och övriga byggnader. Vi läst servitut, energideklaration och besiktningsprotokoll. En egen besiktning gör vi inte förrän efter vunnen budgivning ändå, och skicket på ytskick är mindre viktigt då vi kommer renovera hela huset. Så det som kvarstår är väl "känslan"? Men vi har inte riktigt råd att vara så kräsna heller..

Jag tror inte heller man kan lura andra budgivare. Därför funderar jag över möjligheterna att helt hoppa en budgivning. För ett par år sedan var vi ex. med och budade på ett fritidshus som tillslut såldes för över det dubbla mot utgångspris. Hade någon av intressenterna att "jag köper det för utgångspris + 150.000" hade de kanske fått köpa det betydligt billigare än vad det tillslut gick för? Säljaren var ett dödsbo och jag tror knappast att de hade väntat sig den ökningen i det området..

11. Matzeball
    Husägare Nivå 5
    WIN WIN WIN WIN för 4 parter
    Vi undvek budgivning och allmän visning samma dag som det annonserades på Blocket. Via mäklaren frågade vi hur mycket över utgångspriset de ville ha för att inte gå ut på Hemnet över huvud taget. Då fick vi svar samma dag att de ville ha 20.000 över. Vi sa ok, men då vill vi ha en förhandsvisning direkt och det fick vi. Vi fick huset för det priset och alla var nöjda, även mäklaren för hon fick ju minimalt med jobb och därmed bra provision.

Vi hade turen att säljarna var ett gammalt par som hade huset som fritidshus och bodde väldigt långt ifrån så de var glada att allt gick att genomföra snabbt och de slapp ett antal resor fram och tillbaka. Vi fick alla inventarier i huset på köpet och säljarna behövde bara grovstäda och plocka bort personliga saker. Det var både roligt och jobbigt för oss för vi har ju hur mycket gamla möbler, prydnadssaker och köksgeråd som helst som vi inte behöver. På sikt så får vi lösa det.
    Detta gjorde vi i ett läge där vi länge sökt hus och allt vi var intresserade av gick på budgivning. Het marknad just då. Vårt gamla hus hade vi skrivit köpeavtal på med för oss ett generöst tillträdesdatum, men vi hade ju viss stress förstås. De som köpte vårt hus fick tillträde tidigare än det var tänkt så de var också jättenöjda. (4 parter som var jättenöjda).

Det enda jag ångrar att vi inte gjorde var att ta dit någon som kunde tömma allt gammalt efter att vi märkt upp det som vi gärna ville ha kvar. Då hade vi kunnat packa upp allt vårt på en gång och vi hade kunnat renovera det som var akut och städa på ett effektivt sätt.

12. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Ibland har man tur! Grattis.
    Men att det är en Win för säljaren att sälja mycket billigare kan diskuteras. Men som du sa, de värderar enkelheten högre än de pengar de hade fått om de hade låtit huset gå till budgivning.

13. M
    Medlem · Nivå 10
    Min synpunkt är att varje hus, spekulant och säljare är unika och oförutsägbara. Alla tolkar information och kommunikation på sitt unika sätt och det finns därmed ingen möjlighet att genom budstrategi skapa fördelar mot andra budare eller säljare. Det är först när man har facit man kan gissa om man budade på rätt sätt, och kanske inte ens då.

• Laddar…
  14. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Japp. Vid min senaste försäljning fick vi ett tidsbegränsat bud. Efter budgivning hamnade slutpriset 10% över det budet.
    När marknaden var het så kom det bud som låg så att man kunde tänka sig släppa innan visning. Nuförtiden med en seg marknad så känns det mer som att folk som lägger bud före budgivning vill fynda. Men det ger en bra indikation på vad man kan förvänta sig minst.

15. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Hur gick det?