Hej! Intressant forum, nu till min fråga:

Jag har sålt mitt hus och kontrakt är skrivet och handpenning är betald men tillträdet är inte gjort. Köparen vill ta in hantverkare och vill att de skall få komma och titta för att göra en offert - innan tillträdet alltså. Att jobbet inte borde göras före tillträde har jag förstått men hur är det med offerten? Jag vet faktiskt inte exakt vad det är för jobb som de tänker göra men det skulle kunna vara nåt som är hyfsat dyrt.

Det gör väl inget? Var tillmötesgående så länge det inte påverkar affären. Ju mer tillmötesgående du är, desto mer har du igen på det i längden.

Det är väl inget problem att låta hantverkarna komma och titta? Är du orolig för att de ska sno något eller fläcka ner vardagsrumsmattan så kan du ju vara med. Annars tycker jag det är bättre att släppa in dem och gå ut i trädgården eller något så att de öppenhjärtligt kan diskutera vad de ska göra av det där som de tycker är jättefult men som du kanske tycker är snyggt.

Vad det är för jobb de har tänkt göra behöver du väl inte bry dig om?

Det finns ju ett potientiellt problem beroende på hur paranoid man är:
Risken är att hantverkarna hittar en massa konstiga lösningar i ditt hus. Söker man här på forumet så inser man att hantverkare ofta uttalar sig i termer som "ett solklart dolt fel" etc. Risken är då att köparen börjar strula och vill bryta kontraktet/sänka priset i efterhand.

Sen beror det såklart på vilken typ av arbete de ska titta på. En målare hittar förmodligen inga konstigheter.

H
Bumpar denna gammla tråd då jag hamnat i exakt samma situation. Hur gick det för TS? Känns lite obekvämt med tanke på vad som skrevs av @Nyfniken. Är egentligen bara nackdelar för en säljare men hur säger man det på ett bra sätt till köparna då tillträde är långt bort?

Varför strula? Det finns ingen anledning att neka dem att titta på huset. Det är rimmligt att underlätta för köparen på det sättet. Sedan är det en helt annan sak om de vill påbörja arbete.

H
Är väl mer i tankarna att hantverkarna kanske överdriver problem för att få så mkt pengar som möjligt? T.ex badrummet kommer att kosta 100.000 men du behöver även göra detta för 60.000kr... Tänker att saker kan dyka upp i en renovering som köpare inte förväntat sig utifrån sin kalkyl och blir efter detta krångliga?

Det påverkar ju inte dig. Det är nästa ägare som hittat en dålig hantverkare, inte du.

H
Nä sant, vill bara inte att de börjar krångla. Känns inte som att de riktigt har koll på allt, köparna är lite ”sköra”. Vill bara inte få några problem med försäljningen. Huset köptes för någon månad sedan så besiktignigsklausul osv är sedan länge uttjänta. Men känns som att detta kan trassla till det....

J
Fast det som ligger i hantverkarens intresse ligger troligen inte i nye ts intresse. Håller med Nyfniken här. Hantverkaren kan slå i köparen att han köpt drömkåken, alltså huset i filmen. Eller så tar han dit en irländsk takläggare...
Kan ni inte tidigarelägga inflyttningen istället?

H
Det är det jag tänker... Man vill vara snäll men det är egentligen ingen fördel för mig som säljare. Det är iofs svårt att hitta ett svepskäl. Badrummet är gammalt och ur teknisk livslängd så där är det inget konstigt men är ändå lite jobbig situation.

Jag hade som köpare blivit både förvånad och fundersam om säljaren inte lät mina hantverkare komma och titta och mäta för att kunna lämna en offret och påbörja planeringen av arbetet.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
H
Nä det tänker jag också. För det finns väl ingen möjlighet för dom att pruta på priset efter köpekontrakt om nu hantverkarna skulle säga något dumt?

J
Jag hade blivit förvånad om jag fick tag på en hantverkare som hade tid att komma och titta på ett objekt mellan kontraktsskrivning och tillträde...

H
J Jocke Best skrev:
Jag hade blivit förvånad om jag fick tag på en hantverkare som hade tid att komma och titta på ett objekt mellan kontraktsskrivning och tillträde...
Är ju ändå 3 månader.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.