Hej!

Har sålt min lägenhet och den nya köparen tillträder den 18/12. Har samtidigt köpt en lägenhet och tillträder den 21/12. Ringde säljaren och frågade om jag kunde få nyckeln redan nästa vecka (helst 14/12) men denna ville inte det utan ville istället tidigarelägga tillträdesdatum till 14/12 och jag kunde då få nyckeln tidigare. Problemet är ju att jag inte har pengar att köpa lägenheten för den 14:e eftersom jag säljer först den 18e och det säkert tar x antal bankdagar att föra över pengarna. Om jag behåller jag den 21:a som tillträdesdatum för mig och låter min köpare flytta in den 18:e tänker jag att jag får magasinera mina grejer till den 21:a. Men då kommer ju min lägenhet som jag säljer vara pantsatt på tillträdesdatumet?

Hur f-n gör man?!

S
E Edda skrev:
Hur f-n gör man?!
Prata med banken så hjälper de dig de där dagarna.

• Gilla
Edda
  • Laddar…
Du skaffar ett överbryggningslån som är till för just det glappet. Kan kan dock vara svårt att hinna få klart det så här sent men det är bara att ringa banken och höra.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Du skaffar ett överbryggningslån som är till för just det glappet. Kan kan dock vara svårt att hinna få klart det så här sent men det är bara att ringa banken och höra.
Jag informerade min mäklare om detta som sa att han skulle ordna med detta. Men det kanske han inte ens kan göra? När jag ringde säljaren igår har mäklaren sagt till honom att jag inte vill ändra inflyttningsdatum, vilket jag ju sagt att jag vill. Har inte fått nån information om nånting och mina köpare fick inte heller nån info från mäklaren att vi ska träffas på hans kontor och göra upp affären på tillträdesdatumet. Köparen trodde vi skulle träffas och han skulle få nyckeln, typ. Jag får ringa banken men tror inte min bankman jobbar på söndagar :/ mig mäklare gör det definitivt inte.

Mäklaren har heller inte ansökt om godkännande av min köpare till brf:en, utan de fick göra det själva, vilket innebär att jag inte fått in någon handpenning än alls. De har blivit godkända tack och lov. Jag blir knäpp på riktigt.

I teorin måste ju inte tillträde och betalning ske samma dag. Men det är vettigt av säljaren att flytta tillträdet i stället för att läma ut nyklar tidigare. Då är det tydligt vem som har ansvar för bostaden. Överbryggningåln är annars en vanlig lösning i de här fallen.

• Gilla
Edda
  • Laddar…
Så jag får inget överbryggningslån eftersom banken av någon anledning missat min låneansökan :( jag har redan fått lånelöfte, handpenningslån (som ska lösas när jag får pengar för lägenheten jag sålt) men av någon anledning har inte min låneansökan nått banken och ingen har ens meddelat mig att de inte fått den. Jag hoppas innerligt att min låneansökan som jag meddelat banken om att jag vill ha idag blir beviljad och att jag kan flytta in den 21:e.

Jag fattar att det är såklart mitt ansvar men hur ska man veta att inte banken ens har ens låneansökan? Har frågat både mäklare och min bankman om det är något de behöver ytterligare och båda har sagt att allt är klart. Detta när jag skrev kontrakt på försäljningen av min lägenhet för 3 veckor sedan

Förhoppningsvis kan jag magasinera mina saker och bo hos en kompis ett par dagar mellan flyttarna men det innebär massor av omkostnader.

E Edda skrev:
Förhoppningsvis kan jag magasinera mina saker och bo hos en kompis ett par dagar mellan flyttarna men det innebär massor av omkostnader.
Är det mycket grejor du har?
Annars kanske du kan hyra en täckt släpkärra, eller en liten 3-tons skåpbil, och ställa bohaget i ett par dagar.
Inga föräldrar eller kompisar med ett garage du kan låna ett par dagar?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det mycket grejor du har?
Annars kanske du kan hyra en täckt släpkärra, eller en liten 3-tons skåpbil, och ställa bohaget i ett par dagar.
Inga föräldrar eller kompisar med ett garage du kan låna ett par dagar?
Tyvärr, ingen som har nån plats. Har ganska mycket grejor. Men bra ide att hyra skåpbil, det kanske är möjligt. Tack!

E Edda skrev:
Hej!

Har sålt min lägenhet och den nya köparen tillträder den 18/12. Har samtidigt köpt en lägenhet och tillträder den 21/12. Ringde säljaren och frågade om jag kunde få nyckeln redan nästa vecka (helst 14/12) men denna ville inte det utan ville istället tidigarelägga tillträdesdatum till 14/12 och jag kunde då få nyckeln tidigare. Problemet är ju att jag inte har pengar att köpa lägenheten för den 14:e eftersom jag säljer först den 18e och det säkert tar x antal bankdagar att föra över pengarna. Om jag behåller jag den 21:a som tillträdesdatum för mig och låter min köpare flytta in den 18:e tänker jag att jag får magasinera mina grejer till den 21:a. Men då kommer ju min lägenhet som jag säljer vara pantsatt på tillträdesdatumet?

Hur f-n gör man?!
Borde inte ta flera bankdagar att föra över pengarna, utan borde kunna ske samma dag. Gissar jag....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E Edda skrev:
Hej!

Hur f-n gör man?!
Pantsättningen löses på tillträdesdagen för din köpare.

• Gilla
Edda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.