Byggahus.se

tips om ekonomi/lån till husbygge

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej! Jag hade behövt lite rådgivning av folk här på forumet om lån och ekonomi i stort.
    Vi har sparat ihop cirka 1.000.000 kr som vi tänkt ha i kontantinsats på ett hus vi tänkt bygga.
    Huset vi är intresserade av kommer att gå på cirka 4.000.000 inklusive tomt alltså totalkostnad nyckelfärdigt.
    Vi kommer att isåfall ha ett botten lån på 3.000.000 kronor.
    Vi har idag inga barn och är 25 och 22 år gamla.
    Nu till mina funderingar jag jobbar som elektriker och ha cirka 30.000 kr brutto i inkomst och inga lån på bil eller annat.
    Min sambo läser till förskollärare och får inkomst av studielån och studiebidrag.
    Hon har heller inga lån på bil eller dylikt.
    Är det med dessa förutsättningar möjligt att dels få lånet beviljat och att överleva på detta med dessa lånen tills min sambo är färdig med sina studier.

Tacksam för alla svar och idéer av er.

Med vänliga hälsningar:):):):)

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Lånar du 3 Mkr till 3% så kostar det 90.000 kr i ränta per år. Visst kan du få lägre ränta men lite reserv för framtida ökningar bör du ha. De 90.000 är ju avdragsgilla men bara om man betalar inkomstskatt. Då är de faktiska kostnaderna runt 60.000 kr/år eller 5.000 kr per månad.
    Sen vill banken gärna ha lite amortering, säg 2% per år. Den är inte avdragsgill så då blir det ytterligare 60.000 /år. Totala kostnader blir då 10.000 kr per månad för lånen. Därtill kommer ju kostnader för el, värme, vatten, sopor mm. Lite fastighetsavgifter.
    Sen kommer ni få barn och då måste det bli en ny bil och och och.
    Om jag är riktigt ärlig så undrar jag om det inte är lite förmätet i din ålder att vilja ha ett nybyggt hus så dyrt som knappast en familj med 10 år i arbetslivet skulle köpa. Kanske man kan börja i lite mindre skala?

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 3