Byggahus.se

tips om ekonomi/lån till husbygge

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej! Jag hade behövt lite rådgivning av folk här på forumet om lån och ekonomi i stort.
    Vi har sparat ihop cirka 1.000.000 kr som vi tänkt ha i kontantinsats på ett hus vi tänkt bygga.
    Huset vi är intresserade av kommer att gå på cirka 4.000.000 inklusive tomt alltså totalkostnad nyckelfärdigt.
    Vi kommer att isåfall ha ett botten lån på 3.000.000 kronor.
    Vi har idag inga barn och är 25 och 22 år gamla.
    Nu till mina funderingar jag jobbar som elektriker och ha cirka 30.000 kr brutto i inkomst och inga lån på bil eller annat.
    Min sambo läser till förskollärare och får inkomst av studielån och studiebidrag.
    Hon har heller inga lån på bil eller dylikt.
    Är det med dessa förutsättningar möjligt att dels få lånet beviljat och att överleva på detta med dessa lånen tills min sambo är färdig med sina studier.

Tacksam för alla svar och idéer av er.

Med vänliga hälsningar:):):):)

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Lånar du 3 Mkr till 3% så kostar det 90.000 kr i ränta per år. Visst kan du få lägre ränta men lite reserv för framtida ökningar bör du ha. De 90.000 är ju avdragsgilla men bara om man betalar inkomstskatt. Då är de faktiska kostnaderna runt 60.000 kr/år eller 5.000 kr per månad.
    Sen vill banken gärna ha lite amortering, säg 2% per år. Den är inte avdragsgill så då blir det ytterligare 60.000 /år. Totala kostnader blir då 10.000 kr per månad för lånen. Därtill kommer ju kostnader för el, värme, vatten, sopor mm. Lite fastighetsavgifter.
    Sen kommer ni få barn och då måste det bli en ny bil och och och.
    Om jag är riktigt ärlig så undrar jag om det inte är lite förmätet i din ålder att vilja ha ett nybyggt hus så dyrt som knappast en familj med 10 år i arbetslivet skulle köpa. Kanske man kan börja i lite mindre skala?

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 3
    Jag tror inte att ni skulle ha några problem att överleva med de inkomsterna fastän byggnadskreditivet kommer vara billigare än det bottenlån ni kan få då bygget är färdigt.

Jag är däremot mindre säker på huruvida ni kommer att få ett byggnadskreditiv beviljat ifall ni (eller t ex era föräldrar) inte har någon annan säkerhet än den tilltänkta tomten. Då vi har byggt har banken inte satt något värde alls på byggnader under uppförande. Jag tror därför att ni måste börja med att prata med några banker för att se vad de säger.

• Laddar…
  4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Oj, det var inte dåligt sparat. Om ni har lyckats spara ihop så mycket pengar så tidigt i livet ser jag inga som helst problem för er att finansiera ett sådant boende. Möjligen kan banken gnöla lite eftersom er inkomst kan vara i minsta laget för ett lån på 3 milj men givet er förmögenhet så borde de kunna göra ett undantag.

• Laddar…
  5. E
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt svar thomas! ny bil har vi sedan 2013 så den kan vi ha i många år framöver.
    Sambon kommer börja jobba direkt efter avslutade studier 1.5 år och hon har jobb direkt efter och en lön på cirka 24.000 brutto.
    Jag tänker hur har alla andra råd som bygger nya villor då? det kan väl ändå inte vara jätte många som lyckats spara ihop en miljon till insats. och då har vi även 100.000 kronor var på kontot så vi är inte helt tomma om du förstår vad jag menar. varför jag kunnat spara undan så stora summor är att jag varit elektriker på en oljeplattform i norge så har jag det sakt med. mvh

6. K
    Medlem Nivå 8
    Hej! Tyvärr tror jag det blir tufft då bankerna inte räknar studielån/bidrag som inkomst. Det innebär att banken bara räknar din lön i kalkylen och dessutom kostnaden för två personer. Grovt sett kan man säga att de flesta banker har ett lånetak på max 5 gånger brottolönen per år. Så trots stor del kontant behövs det troligen att ni har en årslön på minst 600 kkr för att få låna 3 mkr. Så när din sambo får jobb borde det inte vara några som helst problem att få lån.

/Krille

• Laddar…
  7. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Jag tror det är svårt för er att få lån så länge din sambo studerar. Du får också tänka på vad som händer med er ekonomi om något händer dig.

• Laddar…
  8. E
    Medlem Nivå 2
    gärna fler tips av andra läsare intressant

9. K
    Medlem Nivå 8
    Hej igen! Såg inte att din sambo vara garanterad jobb så snart hon är klar och det kan nog förändra bankens inställning. Att ni lyckats spara ihop så mycket trots att ni är unga är ett mycket stort plus. Dessutom ser banken en trygghet i att ni inte ha några "smålån". Hela processen att bygga ett hus tar ju säkert 1,5 år och kan ni redan nu visa ett anställningskontrakt för din sambo ser det inte helt omöjligt ut. Så ta en diskussion med banken så håller jag tummarna :)

Lycka till!

/Krille

• Laddar…
  10. E
    Medlem Nivå 2
    tack för alla svar! får ta åt mig av alla. det är bara o spara vidare så man kan gå in med ännu mer och att tjejen blir färdig med studierna sen är vi nog redo:)

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Detta är nog det vettigaste som är sagt hittills i denna diskussion.

Jag tittade som hastigast på Hemnet, Blekinge.
    Där finns 12 villor till salu med pris över 4 mille, och 326 villor med pris under detta belopp.

Måste ni verkligen vara värst vid så unga år?

• Laddar…
  12. E
    Medlem Nivå 2
    det må hända att det är dumt.
    Vi är inte ute efter att vara värst utan det är ett hus vi varit intresserade av att bygga en längre tid.
    Vi har också kämpat otroligt hårt och sparat undan över 1 miljon kronor. att ha ett bottenlån på 3 milj är inte jätte mycket tänker jag och om man jämför med större städer är det inget märkvärdigt.
    tomten ligger i ett eftertraktat område nära havet. men jag är också ödmjuk och har förståelse vad ni menar.
    Planen får bli att jobba hårt i 1.5 år till och då är tjejen färdig med studierna och vi kanske kan gå in med 1.2-1.3 miljoner tror inte det är många som går in med dom insatserna i äldre åldrar heller.
    mvh

13. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag tror att det bästa är att fortsätta att spara tills utbildningen är klar. Bankerna brukar vara väldigt kinkiga med studier.
    Så vida man inte försöker med Bluestep, men då kostar det....
    Som skrivits ovan så räknar banken på att ni är 2st men bara en inkomst... Det blir tufft att klara av... Tyvärr...

Lite OT tjänar man inte mer som ny exad förskolelärare i Blekinge? I Stockholm går folk in på 27-28000 som ny exad....
    Tänk vad det skiljer runt om i landet...

14. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag hade börjat med att prata med banken - om inte annat än för att höra hur de resonerar.

15. Daggen84
    Medlem Nivå 11
    Jag håller inte riktigt med resonemanget att man skall börja billigare bara för att man är ung... Generellt kan det vara så men jag tycker TS klart och tydligt visar att de har bra koll på ekonomi som lyckats spara ihop pengar som många par i 40-50 års åldern inte är i närheten av.

Självklart ska man alltid ha i bakhuvudet att någon kan bli arbetslös eller oförmögen att arbeta men om man alltid är rädd för det värsta är det svårt att uppnå sina drömmar. Skulle det värsta inträffa kan jag tycka att man kan se tillbaka och glädjas åt den tid man hade tillsammans i sitt drömhus och gå vidare med nya tag...

Angående lån osv beror det alldeles på vilken bank och bankkontakt man har. När vi köpte vår första lägenhet var det inga problem att en av oss var student och även dennes studiemedel räknades in som inkomst. När din sambo sedan har jobb är det inga som helst problem att klara kostnaderna.

Vissa människor reser för 50.000 per år vilket motsvarar halva kostnaden för ett lån på 3 miljoner vid 3.5% ränta före ränteavdrag, andra lägger 10.000kr för 2 personer på mat varje månad så allt beror på vad man prioriterar och hur man vill leva.

MVH

Daggen

• Laddar…