1 017 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Syllar 70-talshus Vellinge Herrestorp
Hej,
Intresserade av en 70-talsvilla, platta på mark, 1.5plan fasadtegel dvs den tidstypiska varianten.
Fuktmätning i syllarna av säljarens besiktningsman ser ok ut (7-12%).
Marken i området är om jag förstår rätt en lermorän (så inte idealt lättgenomsläpplig för ytvatten och risk för kapillär sugning).
Min undrar är om någon på forumet har insikter i följande för det specifika området (Vellinge Herrestorp).
- har det varit syllbyten som ni vet om?
- har ni öppnat ner till syll i hus i området och sett om syllpapp finns eller inte (sannolikt serieproduktion och indikation på om även detta hus har det)?
Hur skulle ni resonera?
Vi skall på visning i veckan men vill ha en tydlig plan/inställning.
Vad avser besiktning vet jag inte om vi skall göra en egen eller köpa in oss i säljarens besiktning (vad kan egentligen komma fram som ökar Insikterna om skick på hus). Jag har själv brytit en del i hus rent praktiskt och är fd ingenjör på ett byggbolag och utbildad i byggteknik så tycker nog vara hyfsad inom området.
Dessutom är tanken att bygga om badrum nere om vi köper.
Kanske bättre att lägga pengar på filmning av avlopp för att förstå skicket?
Fyi
Länk till objektet:
https://www.hemnet.se/bostad/156081...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone
Intresserade av en 70-talsvilla, platta på mark, 1.5plan fasadtegel dvs den tidstypiska varianten.
Fuktmätning i syllarna av säljarens besiktningsman ser ok ut (7-12%).
Marken i området är om jag förstår rätt en lermorän (så inte idealt lättgenomsläpplig för ytvatten och risk för kapillär sugning).
Min undrar är om någon på forumet har insikter i följande för det specifika området (Vellinge Herrestorp).
- har det varit syllbyten som ni vet om?
- har ni öppnat ner till syll i hus i området och sett om syllpapp finns eller inte (sannolikt serieproduktion och indikation på om även detta hus har det)?
Hur skulle ni resonera?
Vi skall på visning i veckan men vill ha en tydlig plan/inställning.
Vad avser besiktning vet jag inte om vi skall göra en egen eller köpa in oss i säljarens besiktning (vad kan egentligen komma fram som ökar Insikterna om skick på hus). Jag har själv brytit en del i hus rent praktiskt och är fd ingenjör på ett byggbolag och utbildad i byggteknik så tycker nog vara hyfsad inom området.
Dessutom är tanken att bygga om badrum nere om vi köper.
Kanske bättre att lägga pengar på filmning av avlopp för att förstå skicket?
Fyi
Länk till objektet:
https://www.hemnet.se/bostad/156081...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone
Tack, men hur skulle besiktningsmannen kunna kontrollera grundläggning utan ”förstörande provning”?Hemmakatten skrev:
För mig skulle antingen att öppna upp för att se att det finns syllpapp och/eller gräva intill grunden för att se kapillärbrytande skikt (makadam) svara på det.
Men så vitt jag vet ingår inte det i en besiktning utan skulle klassas som djupare undersökning?
Klicka här för att svara