Byggahus.se
Köpte precis ett relativt nytt parhus. Byggt 98. Mäklaren tyckte det inte var nödvändigt med besiktning eftersom det var så nytt och det blev först friköpt för 3 år sedan och skulle det varit några större fel borde föreningen ha fixat sånt innan menade han. Hörde även med en i området som bor i ett likadant hus som jag kännde lite grann och han hade inte haft några problem i sitt hus. Så jag gjorde som mäklaren tyckte och tog ingen besiktningsman.
Nu när jag flyttat in upptäckte jag att kylskåpte har läckt någon gång för golvet under (platmatta) var helt upplöst och söndersmulat. Nu var det torrt och jag kan inte se att det läcker längre.
Finns det något jag kan göra åt detta?
I mitt köpekontrakt står det att jag har frånsagt mig rätten att hävda besiktningsbara fel, men det gäller ej sk. dolda fel.
Är detta ett dålt fel eller skulle en besiktningsman ha upptäckt det? Jag tycker ju att säljarna måste vetat om detta och rentav hållit tyst om det.

Jag hade ändå tänkt renovera kök med nytt golv men inte nu i början, är det något man ska göra åt det nu eller ska man bara lägga ett utrinningsskydd under kylen så länge?

Har du behövt göra förstörande ingrepp för att hitta felet? I annat fall är det inte ett dolt fel.

Och om jag förstår dig rätt så är själva "felet" under själva kylen? I så fall måste det väl ändå vara något du kan leva med tills det är dags att renovera ändå?

Thomas59
Enkelt att dra ut kyl/frys och kolla så det är inget dolt fel.

Sen är det väl lite sent att komma med råd men BESIKTNINGSMAN ska ALLTID anlitas vid fastighetsköp.

Det kan finnas undantag men till dessa räknas INTE att mäklaren avråder (vilket han inte får göra - mäklaren skall tvärt emot verka för att köparen uppfyller sin undersökningsplikt) eller att huset är nytt eller i stort sett vilken annan anledning som helst.

Kostnaden för en professionellt utförd besiktning är försumbar vid de allra flesta fastighetsköp och det är för mig obegripligt att man avstår från besiktning. Okunskap och ovana vid fastighetsköp kanske men då borde väl behovet av besiktning vara än större.

För sent för dig men ett gott råd till andra som står i färd med att förvärva en fastighet.

RobZombie skrev:
Har du behövt göra förstörande ingrepp för att hitta felet? I annat fall är det inte ett dolt fel.
Ovanstående är något förenklat. Det är ingen benhård princip.

Tack för infon. Nästa husköp kommer jag ha besiktningsman iallfall.
Får hoppas det inte har blivit dåligt under plastmattan bara.

Det är märkligt att mäklaren avrått dig från att göra en besiktning. Jag undrar om det inte är snudd på lagbrott.

Matthiaz skrev:
Nu när jag flyttat in upptäckte jag att kylskåpte har läckt någon gång för golvet under (platmatta) var helt upplöst och söndersmulat. Nu var det torrt och jag kan inte se att det läcker längre.
Finns det något jag kan göra åt detta?
Vatten kan knappt lösa upp en plastmatta till smulor. Troligare att värmen från kylen ventilerades dåligt och hög temperatur har påskyndat åldringsprocessen i plastmattan - mjukmedel som dunstat bort efter 12 år ?

Vad kan du göra åt detta?
Förbättra ventilation bakom kylen så luften kan cirkulera och ventilera baksidan. Det skall finnas ventilationsgaller under och över kylen om den inte står fritt. Det reparerar inte skadan men hindrar att det händer igen.
Vidare så finns det att köpa en plastunderlag för diskmaskiner .... kanske kan man använda sånt under kylen också? I fall det uppstår någon läcka ( kylmedel, kondens) så märker du det snabbare. Det kommer att synas på golvet framför kylen.
gaia

Redigerat av moderator:
Numera gnäller besiktningsmännen på om det saknas diskamaskinsunderlägg under kyl och frys. Alltså är det rekommenderat att ha sånt.
I övrigt så gäller det att aldrig lita på vad en mäklare säger. Din mäklare har brutit mot de regler som finns för mäklare, de får absolut inte rekommendera dig att INTE besikta fastigheten. Anmäl!

O
Huset är 10år gammalt alltså inte speciellt nytt egentligen, men oavsett, lita aldrig på mäklaren. och detta hade garanterat gått att upptäcka vid en besiktning. Vi får hoppas att det snarare är värmen som gjort detta. och att det inte är så farligt mer än mattan. Sen så har du nu lärt dig läxan, besiktiga alltid ett hus. Och till sist. lita inte på en mäklare!

Anmäl mäklaren till fastighetsmäklarnämnden, det är ett klockrent exempel på hur en mäklare inte får bete sig, han blir prickad. Mäklaren är skyldig att försöka få köparen att utföra sin undersökningsplikt. De argument som mäklaren här har tagit upp är dessutom pinsamt dåliga, rena hästhandlar fasoner.

Anmäl mäklaren!

frhe skrev:
Anmäl mäklaren!
JA!!
Vad är det för pajjas som avråder att ta in en besiktningsman?
TS ta kontakt med en jurist, fråga lite kort om det är okej för mäklaren att agera så.
Sedan kan du agera efter det.

Stickan56
Vid de besiktningar jag varit med om har det aldrig dragits fram några kylskåp.
Det enda som kollats är om det finns droppskydd.

Stickan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.