Jag hade läst på massor kring husköp vad gäller vanliga fel på olika typer av hus, läst massor av besiktningsprotokoll, börjat hitta mönster och kännt mig riktigt säker på vad som skulle stå i besiktningspappren på hus jag gått på visning på.

Dock, kanske konstigt nog, var värmesystemens ålder inte något jag läst på om. Jag trodde på fullt allvar att bergvärmepannor höll 30-40 år. Endast baserat på mina egna förutfattade meningar.

Jag ska försöka få detta att funka och hålla två år
Riktigt kul med ett så aktivt forum!
(Jag ska vända mig till värmedelen av forumet)

Mäklaren hänvisade mig till säljaren.
Säljaren hävdade som tidigare nämt att han aldrig haft några problem.
(Han hävdade även att huset var bra städat vid vårt tillträde, så hans ord betyder inte mycket för mig )

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Vänd dig till varmepumpsforum.com

• Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
Värmepumpar som är över 15 år får man vara glad för varje år som går, oftast så kör kunder bara på med sina värme pumpar utan någon service och när det händer så ringer dom. Är pumpen äldre än 15 år och får ett kompressorhaveri är det bara att byta ut till ny värmepump det blir för dyrt med service. Givarfel och cirka pumpar och säkerhets ventiler är det normala som byts rent underhåll
Och har man tur som med kylskåp så går dom år efter år, se till att fylla på vatten oftast 1Bar i värme systemet och bergvärme även köld bärare vätska

Har inte orkat läsa igenom ALLA svar men huvudfrågan är väl om bergvärmepumpen fungerade när ni tog över och sedan började strula eller har strulat redan från början. Om det är det förstnämnda finns inget att hämta. Det är bara ren otur att det var dags nu. Om det sistnämnda så har ju säljaren sannolikt känt till att den inte var helt ok och borde informerat om det. Finns inga reservationer kring detta kanske man kan deala men det blir inte mycket eftersom värdet är avskrivet. Kanske hjälp att stå för installationskostnaden av en ny ?

Precis jag ska kolla med firman som gjort service och se vad som gjorts och vad förre ägaren sa till dem.

Kanske kan vi om vi har tur få lite bidrag från förre ägaren :) Han gjorde trots allt 1,6 miljoner i vinst ;)

Vårt förra hus var från ca 1980 med en el-panna från samma år. Då vi köpte det under 2013 så uppdagades en fuktskada i tvättstugan. Samma rum som där pannan stod. Pannan fungerade alltså när vi skrev papper för då var byggfirman där och fixade tvättstugan på ägarens bekostnad.

När de monterade tillbaka el-pannan fick de inte igång den ordentligt igen. Antagligen pga ålder kombinerat med något mer.

Mäklaren var väldigt tydlig med att vi inte kunde kräva något av säljaren då den tekniska livslängden för pannan var passerad. Nu hade vi dock "tur", då en av säljarna jobbade på samma arbetsplats som en annan bekant. Så de tyckte kanske att detta blev lite jobbigt. Så de valde att betala hälften av vad den nya pannan kostade.

Så med lite tur kanske du kan få säljaren att bekosta något. Men hänger väl främst på hans samvete dessvärre...

• Gilla
JonasElander och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.