18 583 läst ·
18 svar
19k läst
18 svar
Köpa hus tillsammans med andra
Det går att skriva bort möjligheten till tvångsförsäljning om det är 3 eller färre som äger tilsammans. Så den biten går att lösa.
Med det medtaget så tycker jag ändå att det är en dålig idé. Köp intilligannde radhus istället och ta upp en dörr mellan
Med det medtaget så tycker jag ändå att det är en dålig idé. Köp intilligannde radhus istället och ta upp en dörr mellan
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jo rent formellt ägarmässigt är det givetvis en stor skillnad. Men i praktiken så är du fortfarande beroende av att den gemensamma samfälligheten fungerar bra, på samma sätt som du i en brf är beroende av att föreningen och styrelsen fungerar bra. Det är rätt stor skillnad mot en samfällighet i radhusområdet, den förvaltar oftast bara lite lokala vägar och lekplatser. I en brf, likaväl som ägarförening så ansvarar föreningen för installationer, trappuppgångar, fasader fuktiga källare o läckande tak. Ägarföreningen kan ha lika avog inställning till andrahandsuthyrning. EN skillnad är att ägarföreningen inte får förbjuda bolag och andra juridiska personer att äga.tompaah7503 skrev:Nej, såg också det på Lantmäteriets hemsida att man måste vara minst tre.
Men hade det varit fler än två lägenheter på gång i detta projekt, hade man kunnat nyttja ägarlägenhetsformen.
[länk]
Jag skulle nog säga att den högst väsentliga skillnaden mot BRF är att varje lägenhet i ett hus med ägarlägenheter är att jämställa med en egen fastighet (framgår inte riktigt på LM sidor om det ÄR en egen fastighet) och det gemensamma (fasad, tak, m.m.) bedrivs i form av en samhällighet. Lättast kanske att jämföra med en bunt villor som har en vägsamfällighet.
Bostadsrätter är ju egentligen inget man kan äga, man äger medlemskap i en förening.
En viktig poäng med ägarlägenhet är väl just att valet att hyra ut är helt ditt. Du bestämmer över det du äger, till skillnad från en bostadsrätt som föreningen bestämmer över. Dessutom misstänker jag att du har bättre rättigheter i förhållande till hyresgäst. Med nya regler om fri hyressättning borde detta vara en intressant investering inför pension tex. Så fungerar det ju i andra länder. Personligen har jag aldrig förstått poängen med bostadsrättsförening. Är det inte bara en inskränkning av äganderätt till förmån för kollektivet? Ungefär som löntagarfonder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
De uppstod som motsatsen i alla fall, att inte vara utelämnad till en illasinnad hyresvärd som gjorde allt för att få en vinst att stoppa i sina egna fickor. Utan att bli så dyrt att vanligt folk inte hade råd att köpa.F Filbert skrev:
Klicka här för att svara