E erkka skrev:
Jo en ny tråd kanske är lämplig :)

Men en sista sak ang radering så om man återkallar sitt samtycke att hantera sina personuppgifter så måste den som hanterar dem i princip radera dem omgående. Se även artikel 17 GDPR.
Som sagt, en separat tråd om dataskyddsförordningen är nog lämplig.

Men för att svara lite kort, samtycke är bara en av de lagliga grunderna för att behandla personuppgifter. En annan laglig grund är sån behandling som krävs för att uppfylla lagkrav, t.ex. ekonomisk redovisning och, i detta fall, anbudslistan. Att man drar tillbaka ev. samtycke har ingen påverkan för sådan behandling som sker med annan laglig grund.

E egr skrev:
Anbudsförteckningen får du först vid tillträdet, så det är inget konstigt!
Skulle du inte få den då så ska du däremot efterlysa den :)

Jaha! Ja men dåså! Då inväntar jag den innan jag ropar varg!

Strikt formellt tror jag att du har rätt att få listan så fort det finns ett bindande avtal. Om du köper med en besiktningsklausul så blir det då först när tidsfristen i klausulen har löpt ut.

Å andra sidan så är det väl egentligen innan avtalet vunnit laga kraft, man som köpare skulle vilja se listan, för att ev. kunna kräva en prisreduktion om det visar sig att någon budgivare är falsk.

Fast om jag vore en skum säljare som skickar in egna bud, så skulle jag se till att de inte kan spåras till mig. Så listan fyller knappast någon vettig roll. Fast det är klart säljer man till en duktig utredare så upptäcker dom nog att budgivare 3 är kusin till min dotters pojkväns bästa kompis pappa.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker också att det är märkligt att anbudslistan inte lämnas ut innan köpebrevets undertecknande. Man vill, som sagts, kolla budgivaren innan köpet är avslutat.

Det har tydligen med GDPR att göra. Mäklaren får inte lämna ut personúppgifter, annat än där det är ett lagkrav, eller om alla godkänt det. Sedan kan man väl tänka sig många situationer där mäklaren absolut inte vill att spekulanter skall kunna prata med varandra. Typ, "jag ville inte bjuda mer, pga mögellukten. Märket du aldrig den??".

GDPR används som täckmantel och ibland som helt felaktig lögn för att man gör som man gör. De kan begära godkännande av alla budgivare från start om de vill.

Jag råkade ut för en telefonförsäljare som hävdade att jag var tvungen att godkänna avtalet via SMS för att de skulle få skicka det. En ren lögn. Det var ett av de större elbolagen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
Det startades en tråd om detta nyligen och Fastighetsbyråns jurister hade kommit fram till att GDPR hindrade de från att lämna ut anbudslistan vid kontraktsskrivning. Om man kollade lagarna så var det snarare mäklarlagen. Det finns inget i GDPR som förhindrar utlämnande av informationen enligt min åsikt.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Oavsett vilket så är det ju bara att ta in ett godkännande i samband med att man börjar budgivningen.

Fairlane
Nja, jag lämnar godkännande innan budgivningsstart och sen när jag inte längre vill vara med i budgivningen så återtar jag mitt medgivande... Det skulle inte vara så lyckats. Man bör nog hänga det på mäklarlagen istället som trumfar GDPR, dvs det finns lagrum som gör att man inte behöver medgivande.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.