47 790 läst ·
98 svar
48k läst
98 svar
Konstig mäklare..
Som sagt, en separat tråd om dataskyddsförordningen är nog lämplig.E erkka skrev:
Men för att svara lite kort, samtycke är bara en av de lagliga grunderna för att behandla personuppgifter. En annan laglig grund är sån behandling som krävs för att uppfylla lagkrav, t.ex. ekonomisk redovisning och, i detta fall, anbudslistan. Att man drar tillbaka ev. samtycke har ingen påverkan för sådan behandling som sker med annan laglig grund.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Strikt formellt tror jag att du har rätt att få listan så fort det finns ett bindande avtal. Om du köper med en besiktningsklausul så blir det då först när tidsfristen i klausulen har löpt ut.
Å andra sidan så är det väl egentligen innan avtalet vunnit laga kraft, man som köpare skulle vilja se listan, för att ev. kunna kräva en prisreduktion om det visar sig att någon budgivare är falsk.
Fast om jag vore en skum säljare som skickar in egna bud, så skulle jag se till att de inte kan spåras till mig. Så listan fyller knappast någon vettig roll. Fast det är klart säljer man till en duktig utredare så upptäcker dom nog att budgivare 3 är kusin till min dotters pojkväns bästa kompis pappa.
Å andra sidan så är det väl egentligen innan avtalet vunnit laga kraft, man som köpare skulle vilja se listan, för att ev. kunna kräva en prisreduktion om det visar sig att någon budgivare är falsk.
Fast om jag vore en skum säljare som skickar in egna bud, så skulle jag se till att de inte kan spåras till mig. Så listan fyller knappast någon vettig roll. Fast det är klart säljer man till en duktig utredare så upptäcker dom nog att budgivare 3 är kusin till min dotters pojkväns bästa kompis pappa.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Det har tydligen med GDPR att göra. Mäklaren får inte lämna ut personúppgifter, annat än där det är ett lagkrav, eller om alla godkänt det. Sedan kan man väl tänka sig många situationer där mäklaren absolut inte vill att spekulanter skall kunna prata med varandra. Typ, "jag ville inte bjuda mer, pga mögellukten. Märket du aldrig den??".
GDPR används som täckmantel och ibland som helt felaktig lögn för att man gör som man gör. De kan begära godkännande av alla budgivare från start om de vill.
Jag råkade ut för en telefonförsäljare som hävdade att jag var tvungen att godkänna avtalet via SMS för att de skulle få skicka det. En ren lögn. Det var ett av de större elbolagen.
Jag råkade ut för en telefonförsäljare som hävdade att jag var tvungen att godkänna avtalet via SMS för att de skulle få skicka det. En ren lögn. Det var ett av de större elbolagen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det startades en tråd om detta nyligen och Fastighetsbyråns jurister hade kommit fram till att GDPR hindrade de från att lämna ut anbudslistan vid kontraktsskrivning. Om man kollade lagarna så var det snarare mäklarlagen. Det finns inget i GDPR som förhindrar utlämnande av informationen enligt min åsikt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Nja, jag lämnar godkännande innan budgivningsstart och sen när jag inte längre vill vara med i budgivningen så återtar jag mitt medgivande... Det skulle inte vara så lyckats. Man bör nog hänga det på mäklarlagen istället som trumfar GDPR, dvs det finns lagrum som gör att man inte behöver medgivande.
Klicka här för att svara