35 653 läst ·
96 svar
36k läst
96 svar
Problem med Säljare!
Sida 1 av 7
Hej!
Jag och min sambo skrev den 15 september på köpekontraktet för vårt första hus.
Bara 5 dagar efter så ringer säljaren och säger att pelletsbrännaren slutat fungera och undrar om jag vill laga den?!
Jag säger då att de bör ringa en fackman. Får ett sms efter någon dag senare att ingen har tid att komma dit och laga den. Detta stämde inte då jag känner VVS:Aren som var där. (Hans bedömning lagning för 5000:- eller byte) då hade hon sagt att 3 vänner varit där redan och skruvat på den.
Sedan får vi ett sms denna veckan att brännaren inte gått att laga och huset då ståt utan värme från sept och vi flyttar in i 15 dec.
Jag blir ombed av säljaren att kontakta mäklaren för att göra en ök om brännaren.
Jag ringer dit och begär att brännaren lagas eller att säljaren köper en av samma märke med samma skick. Mäklaren blir då sur och tycker att vi nischar in oss förmycket och att säljaren har dåligt med pengar?! Känns som att han håller säljaren i ryggen.
Sen fick vi höra av konstruktören som skulle kolla ritningarna då vi ska riva en vägg, att huset är ca 30kvm mindre.
Någon dom har idéer eller erfarenhet om hur vi kan fortskrida?
Jag och min sambo skrev den 15 september på köpekontraktet för vårt första hus.
Bara 5 dagar efter så ringer säljaren och säger att pelletsbrännaren slutat fungera och undrar om jag vill laga den?!
Jag säger då att de bör ringa en fackman. Får ett sms efter någon dag senare att ingen har tid att komma dit och laga den. Detta stämde inte då jag känner VVS:Aren som var där. (Hans bedömning lagning för 5000:- eller byte) då hade hon sagt att 3 vänner varit där redan och skruvat på den.
Sedan får vi ett sms denna veckan att brännaren inte gått att laga och huset då ståt utan värme från sept och vi flyttar in i 15 dec.
Jag blir ombed av säljaren att kontakta mäklaren för att göra en ök om brännaren.
Jag ringer dit och begär att brännaren lagas eller att säljaren köper en av samma märke med samma skick. Mäklaren blir då sur och tycker att vi nischar in oss förmycket och att säljaren har dåligt med pengar?! Känns som att han håller säljaren i ryggen.
Sen fick vi höra av konstruktören som skulle kolla ritningarna då vi ska riva en vägg, att huset är ca 30kvm mindre.
Någon dom har idéer eller erfarenhet om hur vi kan fortskrida?
Självklart ska brännaren fungera när ni övertar huset, går de inte att dra av rep kostnaden från slutsumman? Inte ert fel att säljaren har dåligt med pengar
Att huset är 30 kvm mindre hade ni lätt kunnat kontrollera, så där tror ja inte ni har något att komma med.
Att huset är 30 kvm mindre hade ni lätt kunnat kontrollera, så där tror ja inte ni har något att komma med.
Ang. Ytan så ville vi mäta det men blev övertalade av mäklaren att det inte behövdes då säljaren hade gjort det och att det då skulle stämma. Visst nu inser vi hur dumt det var att inte stå på sig att mäta det.
Det ända jag ser med brännaren är att om Vi ska betala en ny brännare med avdrag på köpeskillingen så är det ju lite surt om de nuvarande ska använda den 1månad på vår bekostnad och kanske inte sköta den, visst det kanske inte händer så mycket på 1 månad...
Det ända jag ser med brännaren är att om Vi ska betala en ny brännare med avdrag på köpeskillingen så är det ju lite surt om de nuvarande ska använda den 1månad på vår bekostnad och kanske inte sköta den, visst det kanske inte händer så mycket på 1 månad...
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Det är ju säljarens ansvar att hålla huset i samma skick som när ni skrev kontraktet.
Så borde ju helt klart vara säljarens ansvar och är ju ingen ursäkt att säljaren inte har pengar. Det är ju inte ok att försöka lägga den kostnaden på er med dålig ursäkt. Händer ju en del att när folk stänger av kyl och frys för att städa när de sedan ska sättas på igen så startar de inte då är det ju säljarens ansvar. Vist märker man det efter tillträdet så lite svårare och kan bli bråk men här är det ju 100% säljarens ansvar och finns ingen ursäkt.
Man vet aldrig vad som kan hända om inte finns värme men finns ju risk det blir skador beroende om hur det hanteras.
Man hör ju om folk med fritidshus som inte tömmer vattensystemet ordentligt så fryser rören sönder.
Hur gärna vill ni fortfarande ha huset? Måste ni flytta vid tillträdet eller går det lösa?
Som tidigare nämnt så är nog inte så mycket som kan göras med kvm då ni hade kunnat kolla det.
Men finns väl inget som hindrar er att ställa mäklaren mot väggen om det och även om att säljaren behöver lösa värmen. Kanske försöka trycka på att säljaren inte följer kontraktet och fråga om det blir någon affär.
Är inte jurist eller jätte insatt i det men beroende eran situation så hade jag ståt på mig det låter som både säljaren och mäklaren försöker köra över er.
Så borde ju helt klart vara säljarens ansvar och är ju ingen ursäkt att säljaren inte har pengar. Det är ju inte ok att försöka lägga den kostnaden på er med dålig ursäkt. Händer ju en del att när folk stänger av kyl och frys för att städa när de sedan ska sättas på igen så startar de inte då är det ju säljarens ansvar. Vist märker man det efter tillträdet så lite svårare och kan bli bråk men här är det ju 100% säljarens ansvar och finns ingen ursäkt.
Man vet aldrig vad som kan hända om inte finns värme men finns ju risk det blir skador beroende om hur det hanteras.
Man hör ju om folk med fritidshus som inte tömmer vattensystemet ordentligt så fryser rören sönder.
Hur gärna vill ni fortfarande ha huset? Måste ni flytta vid tillträdet eller går det lösa?
Som tidigare nämnt så är nog inte så mycket som kan göras med kvm då ni hade kunnat kolla det.
Men finns väl inget som hindrar er att ställa mäklaren mot väggen om det och även om att säljaren behöver lösa värmen. Kanske försöka trycka på att säljaren inte följer kontraktet och fråga om det blir någon affär.
Är inte jurist eller jätte insatt i det men beroende eran situation så hade jag ståt på mig det låter som både säljaren och mäklaren försöker köra över er.
Jag tänker på ytan så ska väl siffran stämma dom är angivet.
Om det står att ytan ska vara 150kvm så kan väl inte huset bara 120kvm och säljaren kommer utan med det.
Jag skulle ta upp detta med mäklaren eftersom han sa att det skulle stämma och ni inte behövde kontrollera detta.
Om det står att ytan ska vara 150kvm så kan väl inte huset bara 120kvm och säljaren kommer utan med det.
Jag skulle ta upp detta med mäklaren eftersom han sa att det skulle stämma och ni inte behövde kontrollera detta.
Lite så vi kände med, verkar lite som att mäklaren och säljaren känner varandra eller liknande. Har mejlat mäklaren så får se vad han svarar på detta. Lite tråkigt ändå att vårt drömköp ska genomsyras av irritationer och motgångar...hus520 skrev:
Fick ett sms från säljaren nu där hon vill flytta överlåtelsedatumet till slutet av januari?!
Men vi har sagt upp vår lgh till siste december, så det funkar absolut inte.
Jag mejlade även detta till mäklaren och undrar vad som händer!
Fick då ett samtal från honom att säljaren tycker att det är jätte jobbigt att behöva sälja sitt hus (har inte pengar att ha det kvar) och att vi då bör vara mer tillmötesgående.
Känns mer som att de vill att vi ska hoppa av och betala skadestånd till säljaren för avbruten affär...
Men vi har sagt upp vår lgh till siste december, så det funkar absolut inte.
Jag mejlade även detta till mäklaren och undrar vad som händer!
Fick då ett samtal från honom att säljaren tycker att det är jätte jobbigt att behöva sälja sitt hus (har inte pengar att ha det kvar) och att vi då bör vara mer tillmötesgående.
Känns mer som att de vill att vi ska hoppa av och betala skadestånd till säljaren för avbruten affär...
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Gav mäklaren någon anledning om flytten om överlåtelsedatumet?
Ett argument ni kan köra är ju att som du redan har nämnt att ni har sagt upp eran lgh och då behöver lösa boendet och den extra kostnaden om säljaren vill flytta datumet ligger ju på denne(vist ska väl vara rimlig kostnad men nog värt för säljaren tänka på). Ex om ni måste magasinera era möbler och bo hos bekanta eller nån annan lösning
Ett argument ni kan köra är ju att som du redan har nämnt att ni har sagt upp eran lgh och då behöver lösa boendet och den extra kostnaden om säljaren vill flytta datumet ligger ju på denne(vist ska väl vara rimlig kostnad men nog värt för säljaren tänka på). Ex om ni måste magasinera era möbler och bo hos bekanta eller nån annan lösning
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är säljaren och mäklarens problem att lösa, ge inte efter på något!
Ang ytan kanske dom förväxlat byggyta och boyta?
Ang ytan kanske dom förväxlat byggyta och boyta?
Att inte säljaren har råd att behålla huset och tycker att det känns jobbigt är ju väldigt dåliga argument för att flytta fram datumet!
Dessa skäl visste ju säljaren om redan från början när det ursprungliga datumet bestämdes och det är således inga nya försvårande omständigheter som framkommit.
Dessa skäl visste ju säljaren om redan från början när det ursprungliga datumet bestämdes och det är således inga nya försvårande omständigheter som framkommit.
Redigerat:
Säljaren är ju här skyldig att huset är i samma skick vid tillträde som när köpekontraktet skrevs på. Brännaren och pannan är helt enkelt säljare skyldig att åtgärda.
Tillträdet beror ju helt på vad som står specificerat på kontraktet. Jag hade varit stenhård med att ingånget avtal gäller och håller man sig inte till det kommer du kontakta jurist för att ta det den vägen. Fjanterier och veligheter skall man inte acceptera när det kommer till affärer.
Tillträdet beror ju helt på vad som står specificerat på kontraktet. Jag hade varit stenhård med att ingånget avtal gäller och håller man sig inte till det kommer du kontakta jurist för att ta det den vägen. Fjanterier och veligheter skall man inte acceptera när det kommer till affärer.