2 736 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Let efter hus privat (ej genom mäklare)
Hejsan,
Är ute efter ett hus efter att ha bott en längre tid i lägenhet. Jag har tittat runt på mäklarsidor men finns inget som passar mig så jag tänkte vara mer proaktiv och söka själv.
Vad jag hade tänkt göra är att skriva ett välformulerat brev och lägga i de brevlådor där huset är intressanta MEN jag hade lite frågor först.
1. Jag vill se åldern på de som bor i husen jag tittar på, finns det någon enkel metod för att få fram det? Jag tror att äldre gärna vill bli av med huset så enkelt som möjligt OM de vill sälja.
2. Hur ser jag om det är en arrendetomt? Finns det någon sida som man enkelt kan få ut den informationen på?
3. Finns det någon prisutvecklingssida där man kan söka på ett område och se hur prisutvecklingen varit de senaste åren?
Är det något som jag missat så säg gärna till.
Tack!
Är ute efter ett hus efter att ha bott en längre tid i lägenhet. Jag har tittat runt på mäklarsidor men finns inget som passar mig så jag tänkte vara mer proaktiv och söka själv.
Vad jag hade tänkt göra är att skriva ett välformulerat brev och lägga i de brevlådor där huset är intressanta MEN jag hade lite frågor först.
1. Jag vill se åldern på de som bor i husen jag tittar på, finns det någon enkel metod för att få fram det? Jag tror att äldre gärna vill bli av med huset så enkelt som möjligt OM de vill sälja.
2. Hur ser jag om det är en arrendetomt? Finns det någon sida som man enkelt kan få ut den informationen på?
3. Finns det någon prisutvecklingssida där man kan söka på ett område och se hur prisutvecklingen varit de senaste åren?
Är det något som jag missat så säg gärna till.
Tack!
"Där skulle man bo!" Sa min tjej, numera fru när vi var på väg till en visning av ett helt annat hus. "Mmm..." hade jag sagt utan att ens tittat upp på huset jag körde förbi. Visningshuset var inte jätteintressant så det på vi bakom oss. Sen dröjde det någon vecka tills hon plötsligt sa "Det bor en 79-årig dam i det där huset ,hon kanske vill sälja? Jag skickar ett brev!" Vilket hus? undrade jag. Sagt och gjort. Ett handskrivet brev på sammanlagt en A4 skrevs där hon beskrev vilka vi var, vilka framtidsvisioner vi hade och varför just hennes hus intresserat oss. Slutligen bad vi om ursäkt i förväg om ifall brevet uppfattats som påträngande. För säkerhets skull satte hon på dubbla frimärken (för säkerhets skull) med svenska flaggoŕ. Väntans tider för man vet ju aldrig om man ens får något svar (slutet av mars) Jo men tjena tänkte jag... Men tro det eller ej, efter dryga veckan ringer damen upp. Funderade hon på att sälja? Jo faktiskt, hon hade redan börjat titta på lägenheter. Fick vi komma och titta? Javisst, men bara på utsidan med motiveringen att hon inte visste vilka vi var. Dagen efter ringde hon och så att det gick bra att komma och titta på insidan med (början av april). Men sen då fick vi köpa? Ja kanske... svarade damen. "Är ni fortfarande intresserade av att köpa eller har ni hittat något annat hus?" Inledde hon samtalet (början av juni). Jag har köpt en lägenhet idag. Ni får köpa huset! Papper skrevs i slutet av juni. Tillträde mitten av oktober. Varför valde du att sälja just till oss? undrade vi vid något tillfälle. Jo det ska jag berätta inledde damen, att få ett handskrivet personligt brev där vi berättat om oss själva hade fallit henne i smaken. Att vi dessutom bara var intresserade av just hennes hus hade smickrat henne. Att tidpunkten var rätt handlade enbart om tur. Lappar om att sälja hade hon fått i brevlådan tidigare, men det var också samma lappar som grannarna fått.
Fullträff på första och enda försöket! Tur eller skicklighet? Inte vet jag men nu är vi inne på fjärde året i drömhuset! Damen då? Jodå vi träffar på henne ibland om än inte lika ofta.
Fullträff på första och enda försöket! Tur eller skicklighet? Inte vet jag men nu är vi inne på fjärde året i drömhuset! Damen då? Jodå vi träffar på henne ibland om än inte lika ofta.
Wow, inspirerande! Är inne på att göra samma sak så googlade lite och fann detta. Tack för att du delade med digI ibkcad skrev:"Där skulle man bo!" Sa min tjej, numera fru när vi var på väg till en visning av ett helt annat hus. "Mmm..." hade jag sagt utan att ens tittat upp på huset jag körde förbi. Visningshuset var inte jätteintressant så det på vi bakom oss. Sen dröjde det någon vecka tills hon plötsligt sa "Det bor en 79-årig dam i det där huset ,hon kanske vill sälja? Jag skickar ett brev!" Vilket hus? undrade jag. Sagt och gjort. Ett handskrivet brev på sammanlagt en A4 skrevs där hon beskrev vilka vi var, vilka framtidsvisioner vi hade och varför just hennes hus intresserat oss. Slutligen bad vi om ursäkt i förväg om ifall brevet uppfattats som påträngande. För säkerhets skull satte hon på dubbla frimärken (för säkerhets skull) med svenska flaggoŕ. Väntans tider för man vet ju aldrig om man ens får något svar (slutet av mars) Jo men tjena tänkte jag... Men tro det eller ej, efter dryga veckan ringer damen upp. Funderade hon på att sälja? Jo faktiskt, hon hade redan börjat titta på lägenheter. Fick vi komma och titta? Javisst, men bara på utsidan med motiveringen att hon inte visste vilka vi var. Dagen efter ringde hon och så att det gick bra att komma och titta på insidan med (början av april). Men sen då fick vi köpa? Ja kanske... svarade damen. "Är ni fortfarande intresserade av att köpa eller har ni hittat något annat hus?" Inledde hon samtalet (början av juni). Jag har köpt en lägenhet idag. Ni får köpa huset! Papper skrevs i slutet av juni. Tillträde mitten av oktober. Varför valde du att sälja just till oss? undrade vi vid något tillfälle. Jo det ska jag berätta inledde damen, att få ett handskrivet personligt brev där vi berättat om oss själva hade fallit henne i smaken. Att vi dessutom bara var intresserade av just hennes hus hade smickrat henne. Att tidpunkten var rätt handlade enbart om tur. Lappar om att sälja hade hon fått i brevlådan tidigare, men det var också samma lappar som grannarna fått.
Klicka här för att svara