6 549 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Optimalt antal visningar att gå på
Det finns en del att invända mot att använda ”sekreterar-problemet” som urvalskriterie för att köpa hus.
Grunden i sekreterarproblemet är att det finns ett i förväg exakt antal, i detta fall hus, ute exakt samtidigt samt att du måste välja någon av dem.
Men kul att försöka använda matematiska teorem på husköp.
Grunden i sekreterarproblemet är att det finns ett i förväg exakt antal, i detta fall hus, ute exakt samtidigt samt att du måste välja någon av dem.
Men kul att försöka använda matematiska teorem på husköp.
Jag och frun tittade på ett hus. Ingen besiktning-bara kollade i en timme innan vi la ett bud.
Passade då oxå på att flytta ihop då vi under de sex månader vi umgåtts bott på olika håll. Svårt att säga vad som var den största chansningen
. Bor dock kvar i samma hus med samma fru, nu 25 år senare.
Passade då oxå på att flytta ihop då vi under de sex månader vi umgåtts bott på olika håll. Svårt att säga vad som var den största chansningen
Känns att man måste chansa lite här i livet. Allt är inte skit och alla vill inte lura skiten ur en. Det är det jag hoppas på nu iaf. Hahaha
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Ta det inte exemplet så bokstavligt utan läs här hur jag resonerade om sekreterarproblemet: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/koep-raett-hus-med-teoretisk-sannolikhetslaera.3456/C cpalm skrev:Finns ju förvisso de som älskar att gå på visningar och går på sådana även om de inte söker ny bostad.
Men annars måste ju det optimala antalet visningar att gå på vara en, drömhuset som ingen annan bjuder på. Att gå på en visning som inte leder till affär är slöseri med tid enligt min mening.
Förstår inte poängen med det som TS och @Marlen Eskilsson är inne på - menar ni att man skall gå på 13 visningar på en helg och sedan välja vilket/vilka man skall buda på? Annars är ju sannolikheten att det bästa av de 13 redan är sålt för länge sedan när man väl avverkat det sista och insett att de var någon av de första man tittade på som var bäst.
Jag har gått på totalt 4 visningar. Ett köpte min bror och två har vi köpt. En var bara för att titta på den typen av hus. Så 75% av husen köptes.
Den typen av hus vi har nu är allt annat än vanlig. Vill man ha något som avviker från de vanliga villorna så kan man inte gå på mängder av visningar. I alls fall inte om man bara tittar på hus som man faktiskt överväger att köpa.
Den typen av hus vi har nu är allt annat än vanlig. Vill man ha något som avviker från de vanliga villorna så kan man inte gå på mängder av visningar. I alls fall inte om man bara tittar på hus som man faktiskt överväger att köpa.
Klicka här för att svara