Tombrittberg
undine MagicaDeHex skrev:
Hej alla!

Jag och sambo står inför valet och kvalet att köpa en villa som vi tänkte ha som fritidshus.
Jag är väldigt tveksam och tänkte be er om lite råd och tips.

Säljs med friskrivningsklausul, dödsbo. Närstående i livet men de har alla god man. Kommer ej ges möjlighet till besiktningar pga detta. Jag frågade om detta, då jag vill ta vattenprover, kolla svamp&mögel etc., och mäklaren sa att visst, man kan göra detta, men det gör man innan kontrakt skrivs. Så rent krasst, kan ju någon norpa huset under tiden. Och att göra besiktningar och kolla mögel, svamp, vattenkvalitet, kan ju ta några veckor. Tveksamt om säljaren väntar på det.. då tar de lätt nästa budgivare.. mao kommer det inte ges tillfälle att kontrollera huset först.

Annonsen verkade lovande men när jag kom på visningen visade det sig att filterbädd i trekammarbrunn måste bytas + att träfasaden måste målas om och vissa vindskivor bytas. Kyl och frys var också ganska illa däran och luktade illa. Vissa lampor verkade inte fungera så det måste kontrolleras. Rutan på en dörr var inslagen så den måste också bytas. Mycket snårig skog runtomkring på tomten som behöver röjas. Dock inte prio 1 men ändå.

Mäklaren sa att hela taket är bytt då det tydligen läckte in.
Det finns spår av läckage (gammal läcka kunde ses på vinden) och man visste inte helt hundra om det var från det gamla taket eller om det är läckage nu. Mäklaren trodde på att det är gammal läcka som är intorkad.

Utseende inne i huset från 1950/1960-tal. Mycket som behöver tapetseras om (kan jag göra själv), dock ej badrum á ca 8 kvm bör renoveras av fackman. Inga skador men väldigt omodernt.

Bostadstyp Villa
Upplåtelseform Äganderätt
Boarea 100 m²
Tomtarea 7 606 m² tomt
Antal rum 4 rum
Driftkostnad 15 400 kr/år
Byggår 1909. Fortlöpande renoverat och underhållet
Uppvärmning Direktel samt luftluft värmepump och kamin
Vatten/avlopp: Enskilt vatten, grävd brunn med bra tillgång. Enskilt avlopp; trekammarbrunn med filterbädd från 2002.

Grund: Torpargrund/liten källare
Grundmur: Natursten/betong
Stomme: Trä
Bjälklag: Trä
Fasad: Panel
Takbeklädnad: Plåt
Plåtarbete: Lackerad plåt
Fönster: 2-glasfönster
Ventilation: Självdrag

Garage/verkstad, c:a 60 kvm, med gjuten sula, stomme i trä och panelfasad samt eternittak, rymligt loft över hela byggnaden.

Är det någon vits att ta på sig ett sådant här projekt?
Budgetmässigt ligger det uppe för 795 000 kr. Jag och sambo tänkte köpa det kontant och vi har tillsammans ca 900 000 kr att lägga. Men ja, sedan har vi ju inte mycket mer. Om vi inte tar ett litet lån.. Frågan är ju här nu med om det blir några obehagliga överraskningar eftersom vi inte kan besiktiga huset. Är det lönt? Vad händer om brunnen inte är ok? Om det är svamp i hela huset? Mögel? Hur kostsamt och riskfyllt är det?

Huset ligger ca 45 min bilkörning från vår lägenhet i Lund i Skåne, vilket känns ganska ok. Ska vi ha stuga närmre har vi inte råd att köpa kontant.
Vi kollade hus tidigare men det är alldeles för dyrt så vi tänkte behålla lägenheten i stan och istället satsa på ett fritidshus man kan ha även på vintern. De flesta andra fritidshus vi kollat på har inte varit vinterbonade. Detta är ju en vanlig villa, så att säga. Kanske lite stor dock och onödigt med 2 vån.
Utseendemässigt och läget är det perfekt. Jag drömmer om ett litet rött torp med vita knutar. Men samtidigt får det inte vara alldeles för mkt arbete, jag får liksom inte bränna ut mig.

Hur känner ni? Jag tänker då specifikt på husets skick och risker med allt arbete som behövs göras (är det väldigt mycket eller normalt för ett hus av denna typ?). Jag tänker även på att det inte finns möjlighet att besiktiga huset inför köp samt friskrivning, hur känner ni kring det? Är det yey eller ney?
Svårt för er kanske som inte känner varken oss eller huset, men spontana tankar?

Tacksam för alla konstruktiva tankar och inputs.
Hej alla!

Jag och sambo står inför valet och kvalet att köpa en villa som vi tänkte ha som fritidshus.
Jag är väldigt tveksam och tänkte be er om lite råd och tips.

Säljs med friskrivningsklausul, dödsbo. Närstående i livet men de har alla god man. Kommer ej ges möjlighet till besiktningar pga detta. Jag frågade om detta, då jag vill ta vattenprover, kolla svamp&mögel etc., och mäklaren sa att visst, man kan göra detta, men det gör man innan kontrakt skrivs. Så rent krasst, kan ju någon norpa huset under tiden. Och att göra besiktningar och kolla mögel, svamp, vattenkvalitet, kan ju ta några veckor. Tveksamt om säljaren väntar på det.. då tar de lätt nästa budgivare.. mao kommer det inte ges tillfälle att kontrollera huset först.

Annonsen verkade lovande men när jag kom på visningen visade det sig att filterbädd i trekammarbrunn måste bytas + att träfasaden måste målas om och vissa vindskivor bytas. Kyl och frys var också ganska illa däran och luktade illa. Vissa lampor verkade inte fungera så det måste kontrolleras. Rutan på en dörr var inslagen så den måste också bytas. Mycket snårig skog runtomkring på tomten som behöver röjas. Dock inte prio 1 men ändå.

Mäklaren sa att hela taket är bytt då det tydligen läckte in.
Det finns spår av läckage (gammal läcka kunde ses på vinden) och man visste inte helt hundra om det var från det gamla taket eller om det är läckage nu. Mäklaren trodde på att det är gammal läcka som är intorkad.

Utseende inne i huset från 1950/1960-tal. Mycket som behöver tapetseras om (kan jag göra själv), dock ej badrum á ca 8 kvm bör renoveras av fackman. Inga skador men väldigt omodernt.

Bostadstyp Villa
Upplåtelseform Äganderätt
Boarea 100 m²
Tomtarea 7 606 m² tomt
Antal rum 4 rum
Driftkostnad 15 400 kr/år
Byggår 1909. Fortlöpande renoverat och underhållet
Uppvärmning Direktel samt luftluft värmepump och kamin
Vatten/avlopp: Enskilt vatten, grävd brunn med bra tillgång. Enskilt avlopp; trekammarbrunn med filterbädd från 2002.

Grund: Torpargrund/liten källare
Grundmur: Natursten/betong
Stomme: Trä
Bjälklag: Trä
Fasad: Panel
Takbeklädnad: Plåt
Plåtarbete: Lackerad plåt
Fönster: 2-glasfönster
Ventilation: Självdrag

Garage/verkstad, c:a 60 kvm, med gjuten sula, stomme i trä och panelfasad samt eternittak, rymligt loft över hela byggnaden.

Är det någon vits att ta på sig ett sådant här projekt?
Budgetmässigt ligger det uppe för 795 000 kr. Jag och sambo tänkte köpa det kontant och vi har tillsammans ca 900 000 kr att lägga. Men ja, sedan har vi ju inte mycket mer. Om vi inte tar ett litet lån.. Frågan är ju här nu med om det blir några obehagliga överraskningar eftersom vi inte kan besiktiga huset. Är det lönt? Vad händer om brunnen inte är ok? Om det är svamp i hela huset? Mögel? Hur kostsamt och riskfyllt är det?

Huset ligger ca 45 min bilkörning från vår lägenhet i Lund i Skåne, vilket känns ganska ok. Ska vi ha stuga närmre har vi inte råd att köpa kontant.
Vi kollade hus tidigare men det är alldeles för dyrt så vi tänkte behålla lägenheten i stan och istället satsa på ett fritidshus man kan ha även på vintern. De flesta andra fritidshus vi kollat på har inte varit vinterbonade. Detta är ju en vanlig villa, så att säga. Kanske lite stor dock och onödigt med 2 vån.
Utseendemässigt och läget är det perfekt. Jag drömmer om ett litet rött torp med vita knutar. Men samtidigt får det inte vara alldeles för mkt arbete, jag får liksom inte bränna ut mig.

Hur känner ni? Jag tänker då specifikt på husets skick och risker med allt arbete som behövs göras (är det väldigt mycket eller normalt för ett hus av denna typ?). Jag tänker även på att det inte finns möjlighet att besiktiga huset inför köp samt friskrivning, hur känner ni kring det? Är det yey eller ney?
Svårt för er kanske som inte känner varken oss eller huset, men spontana tankar?

Tacksam för alla konstruktiva tankar och inputs.
Finns det möjlighet att undersöka torpargrunden?

Tombrittberg
Exakt! Just det jag är lite orolig för. Det känns ganska tveksamt faktiskt. Och det gör mig ledsen att processen ser ut som så att det nog inte går att genomföra ordentliga kontroller. Jag vill ju själv kontrollera dricksvattnet så jag inte åker på att borra om brunn etc. Nu kostar det kanske inte 100 000 kr att borra om brunnen men ändå..
Jag frågade mäklaren på plats om vattnet, hon sa att "tanten som bodde där drack vattnet, jag provade själv vattnet och det var gott". Detta säger ju mig absolut ingenting om vattnet innehåller skadliga eller mindre hälsosamma ämnen..

Och mäklaren sa på plats att filterbädd måste bytas ut, ca kostnad 25-30 000 kr. Jaha, vad innebär det? Jag hade velat kolla med en fackman först.

Och elen ja, den är jag ju lite orolig för med. Gamla uttag och vissa lampor fungerade inte alls. Man måste ju i alla fall ha dit en elektriker och jag hade ju velat ta mig ett kik först innan bud.

Och även kolla rör och ledningar. Vattentanken kan ju vara fin men jag vill inte att rören t.ex. ska läcka ut metaller så man får förgiftningar eller skit i sig.
Det följer med mycket med ett hus, gentemot lägenhet.

Chilla och se om huset säljs. Oftast ingen direkt rusning efter den här typen av objekt. Jag hade bjudit 500k max. 10 mil utanför Göteborg får du schyssta 60-talsvillor för en miljon.

Att dom vill ha friskrivning förstår jag, annars kan man inte stänga dödsboet, man vill ju inte ha saker som kan komma efter när dödsboet är avslutat. Men detta är inte ett lämpligt fritidshus utan mera ett hus för den erfarne fixaren som kan bo i huset eller ha det max en halvtimmes körning bort. Räkna med att ett sådant hus blir en heltidshobby.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.