Hej

Snart är det dags för kontrollbesiktning av vårt nybyggda hus, och 2 veckor efter är det slutbesiktning.

Någon som har varit med om kontrollbesiktning och vet hur det går till och vad vi kan tänka på?
Något speciellt ni har varit med om?

Sist vi var och kollade bygget såg vi några ojämnheter på målningen/spacklingen. Kan vi begära att få det fixat vid kontrollbesiktningen?
Målningen kanske anses som småfel och oviktigt, men när man flyttar in i ett nybyggt hus som man har lagt mycket pengar på (+alla tillval) så vill vi ju att det ska vara bra. Ojämna väggar syns ju ganska mycket.. vi vill ju inte spackla och måla om väggar det första vi gör när vi flyttar in.
Hur ser besiktningsmannen på sånt? Får man såna ”småfel” åtgärdade?

Sen hoppas vi ju såklart att allt annat också blir bra!
 
Det viktigaste !

Är.det ni som anlitat besiktningsmannen eller är det byggaren?

Om det är byggaren , anlita en egen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det viktigaste !

Är.det ni som anlitat besiktningsmannen eller är det byggaren?

Om det är byggaren , anlita en egen.
Det är byggaren. Det var redan bestämt vid kontraktskrivningen.
Samma för alla de andra husen också. (De bygger 30tal likadana hus på samma område.
 
Som sagt se om ni kan få tag på egen, om inte annat för att ha med sig för att påpeka fel.
 
R Rookie89 skrev:
Det är byggaren. Det var redan bestämt vid kontraktskrivningen.
Samma för alla de andra husen också. (De bygger 30tal likadana hus på samma område.
För oss gick det mindre bra när byggaren valde en specifik besiktningsman, som var i "beroendeställning" till byggaren och gick byggarens ärende. Låter som liknande läge för er, men dom kanske är seriösa fast det är byggaren som betalar dom...

Men om ni sitter fast i att inte kunna välja själv, så läs på ordentligt innan och var med på besiktningen. Finns mycket på nätet om vad ni bör kolla och det finns ett regelverk om vilka ojämnheter som får accepteras.

https://www.gar-bo.se/besiktningsmannaboken
 
Redigerat:
H Husgubbe skrev:
För oss gick det mindre bra när byggaren valde en specifik besiktningsman, som var i "beroendeställning" till byggaren och gick byggarens ärende. Låter som liknande läge för er, men dom kanske är seriösa fast det är byggaren som betalar dom...

Men om ni sitter fast i att inte kunna välja själv, så läs på ordentligt innan och var med på besiktningen. Finns mycket på nätet om vad ni bör kolla och det finns ett regelverk om vilka ojämnheter som får accepteras.

[länk]
Hur gick det för er? Vad upptäckte ni för fel och hur gick det med det?
Tack för tipset! Detta är vårt första bostads/husköp så det är mycket vi inte känner till eller vet.
 
Hur hare byggprocessen gått? Om du har ett bygge där det varit problem, beställda saker som inte utförts, saker som behövt göras om under bygget, stora förseningar osv. Då skulle jag nog anlita en egen bes. man som får gå med under besiktningen. Om det nu inte går att få den officiella besiktningen att göras av en av mig vald bes. man.

även om bygget (verkar) gått bra, så skulle jag nog försöka få med ngn. sakkunnig.
 
R Rookie89 skrev:
Hur gick det för er? Vad upptäckte ni för fel och hur gick det med det?
Tack för tipset! Detta är vårt första bostads/husköp så det är mycket vi inte känner till eller vet.
Gick bra till slut, besiktningen missade tex läckande tak och fuskbyggd bastu som de större grejerna. Men när dom inte fick till taket ringde jag bara högsta chefen hos husleverantören och sa att detta är inte ok...och allt slutade med att han tog in en riktig takläggare som gjorde om jobbet riktigt. Men det byggde mycket på att jag kan regelverket och bra på snacka för mig...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.