4 253 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Kontroll-och slutbesiktning av nytt hus
Hej
Snart är det dags för kontrollbesiktning av vårt nybyggda hus, och 2 veckor efter är det slutbesiktning.
Någon som har varit med om kontrollbesiktning och vet hur det går till och vad vi kan tänka på?
Något speciellt ni har varit med om?
Sist vi var och kollade bygget såg vi några ojämnheter på målningen/spacklingen. Kan vi begära att få det fixat vid kontrollbesiktningen?
Målningen kanske anses som småfel och oviktigt, men när man flyttar in i ett nybyggt hus som man har lagt mycket pengar på (+alla tillval) så vill vi ju att det ska vara bra. Ojämna väggar syns ju ganska mycket.. vi vill ju inte spackla och måla om väggar det första vi gör när vi flyttar in.
Hur ser besiktningsmannen på sånt? Får man såna ”småfel” åtgärdade?
Sen hoppas vi ju såklart att allt annat också blir bra!
Snart är det dags för kontrollbesiktning av vårt nybyggda hus, och 2 veckor efter är det slutbesiktning.
Någon som har varit med om kontrollbesiktning och vet hur det går till och vad vi kan tänka på?
Något speciellt ni har varit med om?
Sist vi var och kollade bygget såg vi några ojämnheter på målningen/spacklingen. Kan vi begära att få det fixat vid kontrollbesiktningen?
Målningen kanske anses som småfel och oviktigt, men när man flyttar in i ett nybyggt hus som man har lagt mycket pengar på (+alla tillval) så vill vi ju att det ska vara bra. Ojämna väggar syns ju ganska mycket.. vi vill ju inte spackla och måla om väggar det första vi gör när vi flyttar in.
Hur ser besiktningsmannen på sånt? Får man såna ”småfel” åtgärdade?
Sen hoppas vi ju såklart att allt annat också blir bra!
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Det viktigaste !
Är.det ni som anlitat besiktningsmannen eller är det byggaren?
Om det är byggaren , anlita en egen.
Är.det ni som anlitat besiktningsmannen eller är det byggaren?
Om det är byggaren , anlita en egen.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Som sagt se om ni kan få tag på egen, om inte annat för att ha med sig för att påpeka fel.
För oss gick det mindre bra när byggaren valde en specifik besiktningsman, som var i "beroendeställning" till byggaren och gick byggarens ärende. Låter som liknande läge för er, men dom kanske är seriösa fast det är byggaren som betalar dom...R Rookie89 skrev:
Men om ni sitter fast i att inte kunna välja själv, så läs på ordentligt innan och var med på besiktningen. Finns mycket på nätet om vad ni bör kolla och det finns ett regelverk om vilka ojämnheter som får accepteras.
https://www.gar-bo.se/besiktningsmannaboken
Redigerat:
Hur gick det för er? Vad upptäckte ni för fel och hur gick det med det?H Husgubbe skrev:För oss gick det mindre bra när byggaren valde en specifik besiktningsman, som var i "beroendeställning" till byggaren och gick byggarens ärende. Låter som liknande läge för er, men dom kanske är seriösa fast det är byggaren som betalar dom...
Men om ni sitter fast i att inte kunna välja själv, så läs på ordentligt innan och var med på besiktningen. Finns mycket på nätet om vad ni bör kolla och det finns ett regelverk om vilka ojämnheter som får accepteras.
[länk]
Tack för tipset! Detta är vårt första bostads/husköp så det är mycket vi inte känner till eller vet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Hur hare byggprocessen gått? Om du har ett bygge där det varit problem, beställda saker som inte utförts, saker som behövt göras om under bygget, stora förseningar osv. Då skulle jag nog anlita en egen bes. man som får gå med under besiktningen. Om det nu inte går att få den officiella besiktningen att göras av en av mig vald bes. man.
även om bygget (verkar) gått bra, så skulle jag nog försöka få med ngn. sakkunnig.
även om bygget (verkar) gått bra, så skulle jag nog försöka få med ngn. sakkunnig.
Gick bra till slut, besiktningen missade tex läckande tak och fuskbyggd bastu som de större grejerna. Men när dom inte fick till taket ringde jag bara högsta chefen hos husleverantören och sa att detta är inte ok...och allt slutade med att han tog in en riktig takläggare som gjorde om jobbet riktigt. Men det byggde mycket på att jag kan regelverket och bra på snacka för mig...R Rookie89 skrev:
Klicka här för att svara
