Byggahus.se

Optimalt antal visningar att gå på

2k läst  22 svar

1. R
    Medlem · Nivå 6
    Hej, jag har sökt och sökt efter en tråd eller artikel där jag vagt minns en medlem som beskrev optimalt antal visinngar att besöka utifrån en statistisk eller matematisk modell, innan man fattar beslut om att köpa hus. Någon som minns detta?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    jag har inte sett tråden. Men för mig låter det orimligt att teoretisera över en sådan fråga. När man är i visningssvängen så handlar det ju även om att vidga sina vyer. Man börjar med en ansats att i området X vill jag bo, så kanske man upptäcker att det finns området X1 och X2 som är oväntat bra, och X3 som är det enda jag har råd med osv. Sedan för resp. område bör man gå på några visningar, för att förstå prisbilden i området. Varför är lägenheten i kvarter 1 dyrare än i kvarter 4 (5 minuter kortare till T-banan). osv.

Och så behövs det några visningar för att lära sig avslöja när mäklaren snackar "skit". Och överkursen är att inse att de som uppenbarligen snackar strunt är inte de farliga, utan det är de andra man skall akta sig för, de som är så duktiga på att ljuga att du inte avslöjar det.

• Laddar…
  3. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    1000 stycken..

4. Bästa svaret

Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag har bloggat om det. Det är klassisk matematisk teori i form av sekreterarproblemet och ultimate stopping theory.

Börja med att tänka ut hur många visningar du rimligtvis kan och vill gå på. Anta att det är 36 st.

”Rent teoretiskt visar det sig att om man först tittar på 36/2.7 = 13 hus och sedan köper det första huset som är bättre än de 13 första, så är sannolikheten att få det bästa av alla 36 husen hela 50%.”

Texten du sökte:
    https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/koep-raett-hus-med-teoretisk-sannolikhetslaera.3456/

Redigerat 28 mar 15:59
    • Laddar…
  5. D
    Medlem · Nivå 19
    Jag har varit på totalt 4 visningar. En av nyfikenhet. Ett hus som min Bror köpte och två som vi har köpt. Det är inte enligt någon rekomendation.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Och så visar det sig att ett av de första 13 husen var bättre än något du någonsin ser igen... Inser du 300 visningar senare.

• Laddar…
  7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Man får nog situationsanpassa den här teorin något och kombinera den med en dos magkänsla :)

• Laddar…
  8. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Efter ett antal visningar inser man att det inte finns hus som uppfyller alla krav. När man kommit dit kanske man redan missat det bästa så det går inte att säga något antal alls. Som vanligt är läget viktigast. Det kan man inte ändra på.
    Vi sparade alla prospekt från visningarna vi gick på inför första husköpet. Det var cirka 100. Med andra ord var vi ganska kräsna från början. Nästa hus blev ett "spontanköp". Där bor vi fortfarande. Efter omfattande renovering.

9. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    10 visningar och noll bud än så länge. Vi kollar mest för att få en känsla för marknaden och för att vara redo i höst när det är dags att börja kolla på riktigt.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Vårt nuvarande hus, som vi köpte för 20 år sedan, var det 5e huset vi såg, sedan tittade vi på ett till medan vi försökte få köpa huset.

Men detta är vårt andra hus, första huset som vi köpte 1991, då var vi nog på 30 visningar innan vi slog till.

11. Turbo-Danne
    Medlem Nivå 1
    Vi hade funderat i flera år att det skulle va najs att ha nåt eget men med 2barn och en föräldrar ledig sambo som inte hade jobbat speciellt mycket innan barnen såg vi det som en omöjlighet att få bolån.

Sen i början av året har sambon börjat jobba efter studier osv och inkomsterna ökade. Så i slutet av juni tänkte vi för skojs skull att vi testar ta ett lånelöfte på summan som dom flesta radhus går för i byn + 250'000 ifall att. Dra mig baklänges, lånelöftet blev beviljat. I samma stund kom det ut ett radhus i ett område där folk gärna inte säljer så ofta då radhusen ligger bra till och är ett riktigt bra område. Till skillnad från dom andra områden där det är typ 1-3 radhus varje månad som säljs för folk vill därifrån.

Vi gick på visning och tyckte den va riktigt fräsch och ett gavel hus dessutom. Vi fastnade direkt.

Gick på 2 visningar till i dom andra områden som brukar gå för 200'000kr mindre i snitt men båda va även i bruksskick med vilja att renovera kök och badrummen. Vi hade fortfarande våra tankar på den första vi va och tittade på. Som hade allt det renoverat och inga större grejer att göra under närmaste åren. T.o.m alla fönster och dörrar va bytta.

Det slutade med att vi köpte det första. Hoppas verkligen att det va rätt beslut. Känns som ödet att den kom till salu just nu när vi hade möjlighet att ta bolån. Tillträde nu på tisdag. Känns spännande. Men ändå oro veckade då det är första hus efter att ha bott i lägenhet i 15år

12. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag gick på ca 40 visningar innan jag slog till. Visserligen i centrala Malmö där utbudet då var stort. Gick hem och tillbringade nätterna med att räkna på de objekt jag tittat på. Det slutade med att jag köpte det dyraste objektet ... det behöll jag i 24 år. Det var nyrenoverat av byggare som avsett bo där länge. Inga obehagliga överraskningar.

Vad än statistiken säger: man lär sig otroligt mycket om man seriöst granskar många objekt och tar mäklarnas svada med stor nypa salt.

13. C
    Medlem · Nivå 15
    Finns ju förvisso de som älskar att gå på visningar och går på sådana även om de inte söker ny bostad.
    Men annars måste ju det optimala antalet visningar att gå på vara en, drömhuset som ingen annan bjuder på. Att gå på en visning som inte leder till affär är slöseri med tid enligt min mening.

Förstår inte poängen med det som TS och @Marlen Eskilsson är inne på - menar ni att man skall gå på 13 visningar på en helg och sedan välja vilket/vilka man skall buda på? Annars är ju sannolikheten att det bästa av de 13 redan är sålt för länge sedan när man väl avverkat det sista och insett att de var någon av de första man tittade på som var bäst.

14. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Vill påstå att det är större chans att vinna jackpotten på lotto (eller så är jag färgad av den marknad jag agerade på). Gick på 100 visningar kanske. Under 5-6 år. När vi väl bestämt oss för vad vi ville ha så säkert 20 visningar av "rätt typ" av hus i det läge vi ville bo (läget, läget och läget). I princip alla var sminkade grisar med troligt riktigt dåliga dolda överaskningar som jag kunde känna igen som just detta tack vare att ha sett många hus och läst på.
    Slutade med ett enligt mig totalt renoveringsobjekt som ändå gick att bo i. Jag tror ju fler visningar desto bättre men gränsen går kanske någonstans vid 40 (om objekten ligger i samma prisklass och storområde) då man inte lär sig så mycket mer.

15. C
    Medlem · Nivå 15
    Absolut, men nu handlar det ju om vad som skulle vara optimalt.
    Skulle kännas rätt optimalt att vinna jackpotten på lotto också. :geek: